تازه های سایت

کد مطلب: 26191
28. اسفند 1394 - 19:19
مفاخر و مشاهیر هر منطقه گویای فرهنگ والا و عقبه تاریخی و پرافتخار یک مردم است که باید این مفاخر و بزرگان هرکدام با نشانه‌های خود گرامی داشته شوند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احمدبن‌محمدبن‌فضل معروف به شیخ ابوالعباس نهاوندی از بزرگترین عرفای ایران اسلامی سده چهارم هجری و از بنیان‌گذاران عرفان و تصوف اسلامی است که در شهر نهاوند متولد شده و معاصر با عضدالدوله دیلمی میزیسته است.

شیخ ابوالعباس نهاوندی از نظر بزرگان با القاب و عناوین والایی مورد خطاب قرار گرفته است، مانند عطار نیشابوری که او را "محتشم روزگار" خوانده و عبدالرحمان جامی او را "یگانه عصر" گفته است.

درخصوص سال وفات او اطلاعات مستندی در دست نیست اما آنچه مسلم است این عارف برجسته جهان اسلام سرانجام در اوایل قرن پنجم هجری قمری در نهاوند وفات کرده و در محلی به نام درب شیخ که از محلات قدیمی شهر است دفن می‌شود.

ساختمان آرامگاه وی که در دوران قاجاریه ساخته شده در محله قدیمی درب شیخ قرار دارد که ساختمانی چهارضلعی است.

ساختمان مقبره از جبهه بیرونی دارای پلان چهار ضلعی به ابعاد 6.5 در شش متر با ارتفاع 3.5 متر است که در ورودی آن با بلندای ۱۹۰ سانتی‌متر در داخل کوچه‌ای به عرض ۱۴۰ سانتی‌متر قرار دارد. این مقبره در گذشته محل زیارت بود اما امروزه به علت مخروبه بودن، چندان مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد. سنگ قبرهای موجود حاکی از آن است که ساختمان کنونی مقبره در دورهٔ‌ قاجاریه احداث شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در رابطه با تعمیر و بازسازی مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی به خبرنگار ایسنا گفت: زمینی در کناره این مقبره قرار دارد که اگر موافقت مالک این زمین برای فروش جلب شود، طبق توافق صورت گرفته با شهرداری و فرمانداری شهرستان با نصب المان و ساماندهی و گسترش مقبره و محوطه اطراف آن می‌توان اقدامات موثری در این راستا انجام داد.

به گفته "محسن جانجان"، تنها مشکل موجود در حال حاضر جلب رضایت صاحب ملک برای فروش زمین مذکور است که در صورت حل شدن این موضوع ادامه کار روند سریع‌تری گرفته و مشکل حل خواهد شد./ایسنا

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما