به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته خبری در خصوص خرید هواپیما با سه برابر قیمت از سوی پایگاه اطلاع رسانی راه دانا منتشر شد که این خبر با بازتاب هایی همراه شد.
در پی انتشار این خبر و همچنین ارائه اسنادی مبنی بر دست داشتن شرکت فرودگاه های کشور در خرید یک هواپیما با چندین برابر قیمت، مسئولین مربوطه اقدام به انتقال این هواپیما به آشیانه یکی از نهادها کرده اند.
به نظر می رسد این اقدام جهت جلوگیری از انتشار اخبار بیشتر درباره این هواپیما و همچنین کاهش حساسیت نسبت به آن بوده است که در زیر آخرین عکس مربوط به هواپیمای King Air 350 در آشیانه جدید دیده می شود.
با گذشت یک هفته از انتشار چنین خبری به همراه قسمت هایی از قرارداد مربوط به خرید این هواپیما مسئولین اداره فرودگاه های کشور نسبت به آن واکنشی نشان نداده و حتی حاضر به پاسخگویی درباره آن نشدند.
سوالات زیادی درباره نحوه خرید، نوع و تعداد قراردادهای خرید در این خصوص مطرح است که ضمن انتشار این سوالات راه دانا حاضر به انتشار پاسخ های سازمان هواپیمایی کشور و همچنین شرکت فرودگاه های کشور در این راستا است.
نتیجه بررسیهای بیشتر بر روی متن کامل این قرارداد نشان دهنده نکات فاجعه بار فراوانی در این خصوص است:
چرا برای خرید این هواپیما اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت فرودگاه های کشور واگذار شده است که نکته جالب در این میان این است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خود یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناظر بر خرید هواپیمای King Air 350 بوده و بایستی در خصوص این خرید پاسخگو باشد. (بر اساس اسناد به دست آمده نقش یکی از مدیران تازه بازنشسته شده شرکت فرودگاهها و همچنین واسطه گری آقای خاص در این قرارداد مشهود است)
نکته دوم که باید در ان قرارداد مورد توجه قرار داد این است که دلیل انتخاب شرکت دانمارکی ScanAvia که شرکت دوم و زیر مجموعه شرکت Integra با فعالیتی غیر از فروش هواپیما چه بوده است؛ نمایندگی این شرکت در ایران متعلق به یکی از مدیران سابق شرکت فرودگاه های کشور بوده که کار اصلی آن نیز در ایران فروش دستگاه ILS است.
بررسی های اولیه حاکی از آن است که مالکیت اصلی این شرکت در اختیار فردی است که شنیده شده تابعیت صهیونیستی داشته است .
نکته مهم و اصلی در این قرارداد خرید این هواپیما است که بر اساس استعلام های به دست آمده که پیش از این نیز منتشر شده است، قیمت این هواپیما با شرایط کاملا برابر با ویژگیهای فنی این هواپیما با لحاظ قراردادن سیستم Aero Data AD-AFIS-113 با محاسبه سایر هزینه های جانبی مجموعا شش میلیون دلار است اما شرکت فرودگاه های کشور این هواپیما را با قیمتی حدود 12 میلیون دلار (حدود 10 میلیون یورو) خریداری شده این در صورتی است که استعلام در شرایط برابر در نوع و سن هواپیما و تجهیزات FIS نصب شده، منتشر شده است و استعلام قیمت از مراجع بین المللی کاری آسان است.
این قرارداد در زمانی منعقد شده است که یک ماه قبل از انعقاد آن برجام به نتیجه رسیده بود و اگر مسئولین امر با توجه به اینکه هنوز هم با گذشت چند ماه امکان بهره برداری از این هواپیما را ندارند، اندکی صبر می کردند می توانستند در شرایط پسابرجام ضمن خرید گارانتی این هواپیما را با مبلغی بسیار کمتر تهیه کنند.
عدم پیش بینی های لازم برای انعقاد این قرارداد منجر به خسارتهای بزرگی برای این خرید شده است تا جایی که حتی بعد از خرید این هواپیما ایران نتواند از آن بهره برداری کند که بر اساس شواهد موجود و بندهای این قرارداد این شرایط تا یک سال آینده نیز برای پرواز هواپیما فراهم نمیشود و با این حساب نیاز فوری فرودگاه های کشور به فلایت چک تا یک سال آینده نیز با این خرید برطرف نمیشود ،همانطور که در 6 ماهه اخیر و پس از ورود به کشور نتوانسته است به ثبت سازمان هواپیمایی کشوری ایران برسد و عملیاتی شود.
با توجه به آیین نامه خرید دولت و همچنین آئین نامه معاملاتی شرکت فرودگاهها، برای این خرید سلسله نظامات دولتی رعایت نشده و باید مناقصه خرید برگزار می شد که خود دلیل واگذاری این خرید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی به شرکت فرودگاه ها که یک شرکت خدمات دهنده است، ابهام برانگیز است.
در حالی که هیچ مناقصهای برای این خرید برگزار نشده است و مسئولین شرکت فرودگاههای کشور تا کنون اسناد و مدارک مربوط به مناقصه را منتشر نکرده اند و جای سوال است که طی چه مجوزی یک شرکت دولتی اقدام به خرید خارجی مستقیم نموده است.
بر اساس اسناد منتشر شده و همچنین عدم تمایل مسئولان شرکت فرودگاه های کشور به پاسخگویی سوالات زیر مطرح می شود که شبکه اطلاع رسانی دانا منتظر پاسخ های مسئولین مربوطه در این خصوص میماند:
liance for Export
11. گزارش بالانس هواپیما
Weight & Balance Report
12. گزارشات اعمال سرویسهای ادواری بر روی هواپیما
All AD & SB Complied and Logged Confirm
13. گزارش طول عمر قطعات هواپیما Aircraft Component Time List Life Limited Compliance Report
14. لاگ بوک موتور
Engine Log Book
15. لاگ بوک هواپیما
Aircraft Log Book
16. لاگ بوک ملخ
Propeller Log Book
17. کتاب عملیاتی خلبان
Pilot operation Handbook
18. کتاب پرواز Operation Manual
19. کتاب تعمیرات
maintenance Manual
20. آی پی سی
Illustrated Parts Catalogue
21. کتاب عملیاتی موتور
Engine Operation Manual
22. کتاب های عملیاتی رادیوها
Radio Operation Manual (All Radio)
23. کتابچه سرویس
Service Manual (SB, SL, AL,..)
24. بولتن ها
Miscellaneous Publication
سوالاتی از این دست با توجه به متن کامل قرارداد که در اختیار شبکه اطلاع رسانی راه دانا بوده وجود دارد که از آنجایی که رسالت اصلی مسئولین حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و پرهیز از بریز و بپاش و همچنین دوری از فساد اقتصادی است لازم است مسئولین مربوطه در سازمان هواپیمایی کشور و همچنین شرکت فرودگاههای کشور به آن پاسخ بدهند.
بی تدبیری مسئولین برای خریدباعث شده است که این خرید هزینه های گزافی را به کشور تحمیل کرده و همچنین در حال حاضر نیز امکان استفاده از این هواپیما برای کشور وجود نداشته باشد.
انتهای پیام/
دیدگاه شما