تازه های سایت

کد مطلب: 26134
21. اسفند 1394 - 14:16
شهر نهاوند با طبیعتی زیبا، اماکن تاریخی و سراب‎های خیره‎کننده چشم هر بیننده‎ای را می‎نوازد که البته بهار این دیار، بیش از هر زمانی خیره‎کننده می‎شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهر باستانی نهاوند با طبیعتی زیبا و میراث تاریخی ارزشمند، از سرزمین‎هایی است که چشم هر انسان هنردوست و خوش‎ذوقی را معطوف خود می‎کند.

سراب‎های نه‌گانه این شهرستان یکی از مکان‎های توریست‎پذیر است که هر ساله بنا بر اظهارات جانجان رئیس میراث فرهنگی شهرستان به طور میانگین پذیرای 100 تا 150 هزار گردشگر است.

به گفته وی شهرستان نهاوند دارای 200 اثر تاریخی شامل محوطه‎ها، تپه‎ها و بناهای تاریخی است که از این 200 اثر حدود 80 اثر ثبت آثار ملی شده است؛ این آثار شامل آثار پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی است.

موقعیت جغرافیایی و طبیعی نهاوند

شهرستان نهاوند در جنوب غربی استان همدان و در دامنه کوهستان گرو (گرین) قرار گرفته است.

آب و هوای نهاوند معتدل کوهستانی است و کوتاه‌ترین دوره یخبندان در استان همدان را در این شهر شاهد هستیم.

این شهرستان دارای منابعی سرشار از آب‌های زیرزمینی است و وسعتی نزدیک به یک‎هزار و 535 کیلومتر مربع دارد.

وجه تسمیه نهاوند

در خصوص نام نهاوند زیاد سخن گفته‎اند و اختلاف نظر در این باب بسیار بوده و هست؛ در طول تاریخ این منطقه نام‎های متفاوت و تلفظ‎های گوناگونی را به خود دیده است؛ از جمله «نوح آوند»، «نیماوند»، «اینهاوند»، «ینهاوند»، «نیوهاوند»، «نیاوند» و یا به قول بطلمیوس «نیموآندای».

در عصر مادها، این منطقه را «نهاوند ماد» می‌گفته‎اند و سلوکیان به واسطه سکونت ملکه « لائودیسه » در این منطقه نام وی را بر این شهر نهادند.

ساسانیان از این شهر با عنوان «نیماوند» یاد می‎کردند و پس از تسلط اسلام بر این منطقه، نام «ماه دینار» و «ماه بصره» بر آن اطلاق شد.

پیشینه تاریخی نهاوند

بر اساس کاوش‎ها و پژوهش‎های باستان‌شناسی در تپه گیان در جنوب غربی نهاوند که برای نخستین بار و به صورت علمی توسط پروفسور رومن گریشمن و ژرژکنتنو از سوی موزه لوور پاریس در سال 1317 شمسی صورت گرفت قدمت تمدن در این منطقه را بر اساس اشیای تاریخی مشکوفه در آن تا 7 هزار سال قبل عنوان کردند.

نهاوند در دوره ساسانی یکی از مراکز ایالات اسپهبدنشین هفتگانه به شمار می‎رفت به طوری که دژ بلند و محکمی در آن ایجاد شده بود، اعراب در حمله به ایران، از این دروازه وارد شده و نهاوند را «فتح الفتوح» نام نهادند.

جاذبه‎های گردشگری نهاوند  

شهرستان نهاوند دارای جاذبه‏‏‎های تاریخی و گردشگری بسیاری است که ذکر نام تمام آنها در این مقاله نمی‎گنجد.

تعدادی از آثار تاریخی و طبیعی که در این جا به معرفی آن می‌پردازیم به دلایل متعدد برای بازدید عموم مردم امکانپذیر نیست که البته امیدواریم در آینده‎ای نزدیک امکان بهره‌برداری از این آثار برای تمام گردشگران مهیا شود.

تپه باستانی گیان

این تپه در 23 کیلومتری جنوب غربی نهاوند در شهر گیان و در نزدیکی سراب گیان قرار گرفته است.

کاوش‎ها در این منطقه نشان از وجود حیات در این سرزمین از عصر مس بوده است.

اشیای کشف شده از این تپه، در موزه ملی ایران و موزه‏‏‌های متعددی از جهان نگهداری می‎شود. تپه گیان در سال 1310 شمسی به شماره 36 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معبد لائودیسه

مکان دقیق این معبد هنوز کاملاً مشخص نیست اما آثاری از محله دوخواهران (شمال نهاوند) به دست آمده که فرضیه وجود معبد لائودیسه در این محل را تقویت می‌کند.

از مهمترین آثار مکشوفه، کتیبه سنگی است که این کتیبه به خط یونانی و حاوی دستور پادشاه « آنتیخوس» سوم به مندموس (از عمال حکومت سلوکی در نهاوند) مبنی بر انتصاب ملکه « لائودیسه » به مقام کاهنه بزرگ و برخورداری وی از مزایای ویژه حوزه حکومتی نهاوند است.

بخش دیگر کتیبه نامه «مندموس» مربوط به اهالی نهاوند است که در آن به بزرگداشت دستور پادشاه توصیه شده است.

موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند

موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند در فاصله 200 متری شرق مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی در کنار ساختمان فعلی شهرداری است.

این ساختمان دارای اتاق‌ها و سالن‌هایی است که در ضلع جنوبی و شرقی آن ایوان‎هایی ایجاد شده و فضای زیبایی را از خود به یادگار گذاشته است.

آجر، خشت، سنگ و گچ از مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی است، سقف این بنای چندضلعی، شیروانی شیبدار است.

موزه شهدای دوران دفاع مقدس

این موزه شامل تمثال، وصیت‎نامه‎های شهدا و وسایل شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس شهرستان نهاوند است که در انتهای خیابان فاطمیه بعد از پل خیابان باغچه‎بان واقع شده است.

حمام حاج آقا تراب

این اثر تاریخی را باید نگین گردشگری شهرستان نهاوند نام نهاد، بنای حمام با 670 متر مربع وسعت، شامل دو بخش مردانه و زنانه است که هر کدام نیز فضاهای دیگری چون حمام های سرد و گرم، هشتی ارتباطی، خزینه و تون خانه را داراست.

این بنا در حال حاضر با نام موزه حمام حاج آقا تراب، به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری نهاوند، به معرفی آداب و رسوم حمام‏‎های ایرانی پرداخته است؛ این حمام در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه شهید قدوسی

این خانه از ابنیه واجد ارزش تاریخی شهر نهاوند است که حیاط اندرونی و سردرهای خاص آن، این بنا را ویژه کرده است.

این خانه تاریخی در بافت قدیمی شهر نهاوند و در خیابان ابوذر ‌؛ کوی حاج خدارحم و در مجاورت مسجد قدیمی حاج آقا خدارحم واقع شده است.

این بنا در حال حاضر محل پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نهاوند و همچنین واحد سازمان میراث فرهنگی شهرستان نهاوند است.

خانه شهید قدوسی، دو سردر زیبا در ورودی‎اش دارد که  با تزئینات زیبایی چون طرح‎های هندسی آجری، سرستون‎های چشم‎نواز، قوس‎های چندبخشی و دیگر انواع تزئینات آجری ساخته شده است.

مقبره نعمان ابن مقرن ( بابا پیره )

نعمان ابن مقرن فرمانده اعراب در جنگ معروف نهاوند بود که در این جنگ شهید شد، پیکر این فرمانده بر صخره‏‎های کوهستانی نهاوند به خاک سپرده شد.

مقبره نعمان ابن مقرن در روستای قشلاق نهاوند قرار دارد.

مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی ( درب شیخ )

این مقبره مزار شیخ ابوالعباس احمد بن محمد ابن فضل نهاوندی از عرفای نامدار سده چهارم هجری است؛ سنگ قبر آن حکایت از این دارد که بنای فعلی مقبره مربوط به دوره قاجاریه است.

مسجد جامع

این مسجد بر روی دامنه تپه‎ای مشرف به نهاوند و در کنار میدان قیصریه واقع شده است.

این اثر که یادگاری است از عصر سلجوقیان که از سادگی ویژه‌ای برخوردار است و تقریبا هیچ اثری از تزئینات معماری چون گچبری و کاشیکاری در آن دیده نمی‎شود. مسجد جامع نهاوند در سال 1365 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

پل زرامین

این پل که در پنج کیلومتری جنوب غربی نهاوند و بر روی رودخانه گاماسیاب قرار گرفته، از دوره قاجاریه بر جای مانده است.

پل زرامین در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سراب‌های نهاوند

نهاوند سرزمین سراب‎ها، سرچشمه‎های جوشان و رودخانه‎های خروشان است. تمام این سرابها از ارتفاعات شمالی و جنوبی نهاوند می‎جوشند و سرسبزی و طراوت این شهرستان را مرهون خود می‎کنند.

سراب گاماسیاب سرچشمه یکی از طولانی‌ترین رودهای ایران است که در نهاوند با نام گاماسیاب آغاز می‎شود و در خوزستان با نام کرخه پایان می‎پذیرد.

فارسبان، ملوسان، کنگاور کهنه، بنفشه، گنبد کبود، رازانه و باروداب از جمله سراب‌های دیدنی شهرستان نهاوند هستند.

سراب‎هایی که با طبیعت و طراوتی دلپذیر دعوتمان می‎کنند تا لحظاتی فارغ از دغدغه‎های شهرنشینی، آرامش از دست رفته را باز یابیم.

سوغات نهاوند

گز آردی ( بادامی، پسته‎ای )، سنل، حلوا گردویی، نقل، عسل و لواشک از جمله سوغات شهرستان نهاوند هستند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما