تازه های سایت

کد مطلب: 25429
6. بهمن 1394 - 10:19
توجه جوان نهاوندی به مزیت های بومی و محلی و پرورش زنبورعسل باعث اشتغال‌زایی و تولیدشده است و این کارآفرینی یکی از معانی و مفاهیم تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، اقتصاد مقاومتی که بر روی تولید و توجه به درون با استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های بومی و محلی تأکید دارد نشان می‌دهد که در هر منطقه با توجه به ضرورت‌ها و استعدادهای آن مکان می‌شود فعالیت‌های اقتصادی اشتغال‌زا و کارآفرین راه‌اندازی کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بحث اقتصاد مقاومتی را که کاهش وابستگی‌ها و تأکید روی تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است را در سال 89 مطرح کردند و بعدازآن در مناسبت‌های مختلف این موضوع را بیشتر مدنظر قراردادند و برای تحقق آن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و تأکید زیادی نیز بر تحقق این موضوع دارند.

در شهرستان نهاوند نیز با توجه به استعدادهای فراوان کشاورزی و تولیدات مختلف کشاورزی و دامی زمینه مناسب برای فعالیت‌هایی حول محور اقتصاد مقاومتی مهیا شده است و زمینه برای فعالیت و تولید فراهم است.

یکی از عرصه‌هایی که باعث کارآفرینی و تولید محصولات باارزش ریالی وغذایی بالا است پرورش زنبورعسل در شهرستان نهاوند است که با توجه به وضعیت کشاورزی و پتانسیل محلی این شهر بستر مناسبی برای تولید و اشغال را فراهم کرده است.

چند سالی است با همکاری بسیج سازندگی سپاه ناحیه نهاوند در جهت اشتغال‌زایی و کمک به جوانان وام‌هایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در اختیار جوانان تحصیل‌کرده و جویای کار قرار داده می‌شود تا برای خود کسب‌وکاری فراهم کنند.

عباس سلگی یکی از جوانان تحصیل‌کرده نهاوندی است که با تلاش بی‌وقفه خود و اخذ تسهیلات اقتصاد مقاومتی موفق به اشتغال‌زایی شده است و از کار خود خیلی هم رضایت دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، می‌گوید: حدود 3 سال پیش با توجه به استعدادهایی که در بخش خزل نهاوند است و داشتن زمینه‌های شغل زنبورداری به این کار وارد شدیم و با اندک سرمایه‌ای که داشتیم درصدد فعالیت در رشته زنبورداری برآمدیم.

 

613379

 

وی افزود: چون تحصیلات بنده کارشناسی صنایع غذایی است و به این شغل نیز علاقه داشتم با سرمایه اولیه 5 میلیون تومان کار را آغاز کردیم و سپس از بسیج سازندگی سپاه نهاوند برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی‌شده و 15 میلیون تومان وام دریافت کردم.

این کارآفرین نهاوندی گفت: با این سرمایه موفق شدیم 20 کندوی زنبورعسل خریداری کنیم و کار را با این تعداد آغاز کردیم ولی الآن به حمدالله تعداد این کندوها را افزایش دادیم و در آینده نیز به فکر توسعه کسب‌وکار هستیم.

سلگی عنوان کرد: به نظر من اگر جوانان خیلی سخت نگیرند و با تلاش و زحمت بخواهند می‌توانند کار را شروع کنند و در ابتدا نباید به فکر سود زیاد بود بلکه کم‌کم کسب‌وکار رونق می‌گیرد و حتی در ابتدا ممکن است ضررده نیز باشد ولی به شکر خدا ما تاکنون از این کار راضی هستیم و ادامه خواهیم داد.

وی افزود: الآن برای 2 نفر اشتغال‌زایی کرده‌ام و در آینده نیز سعی داریم این کار را توسعه دهیم و در این مدت 3 سال هم تعداد کندوها را به 180 عدد رسانده‌ایم چون کار خوبی است ولی زحمت زیادی هم دارد و در کل باید برای کسب روزی تلاش کرد و خداوند هم در این راه کمک خواهد کرد.

این جوان بسیجی گفت: کار زنبورداری بسیار سخت است و ریسک بالایی دارد چون تغییرات آب و هوایی بر این شغل تأثیر دارد به همین دلیل ممکن است در بعضی دوره‌ها چیزی که مدنظر است را تولید نکنیم و کمتر از آن باشد.

 

613375

 

وی بیان کرد: در نقاط مختلف با توجه به وضعیت آب و هوایی و روش‌های مختلف تولید دوره‌های برداشت ممکن است باهم متفاوت باشند ولی ما به‌طورکلی در سال دو نوبت برداشت داریم و تولید ما نیزعسل کاملاً طبیعی است.

سلگی افزود: دوره‌های برداشت ما در نهاوند بهار و پاییز است و در این مدت باید از مکان‌های طبیعی مناسب زنبورداری استفاده شود تا تولید بیشتر و مرغوب‌تر شود.

وی گفت: اگر کندویی خوب باشد و مشکلی هم پیش نیاید در هر دوره بهداشت بین 10 تا 15 کیلوگرم عسل از آن برداشت می‌شود و به‌طورکلی در هر دوره نزدیک به 2 هزار کیلوگرم عسل برداشت می‌شود.

این جوان کارآفرین ادامه داد: البته همیشه برداشت مناسب نیست و مانند سال گذشته که گردوخاک زیاد بود تولید هم کمک بود و برای زنبورداران مشکلاتی به جود آمد و حتی عده‌ای از آن‌ها ضرر کردند و علاوه بر گردوخاک باید مشکلات دیگر مانند مریضی را اضافه کرد که همگی تولید را کمک می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه عسل تولیدی ما کاملاً طبیعی و مرغوب است برای فروش مشکلی پیش نمی‌آید و خدا را شاکریم که از این راه کسب روزی می‌کنیم.

 

613383

 

سلگی گفت: به همه بسیجیان و دوستان خودم که بیکار هستند و در فکر تولید و جویای کار هستند پیشنهاد می‌کنم از این فرصت‌ها استفاده کنند تا هم خودشان مشغول شوند و هم برای جوانان دیگری کار ایجاد کنند تا مشکل بیکاری برطرف شود و این موضوع فقط باکار و تلاش ممکن است.

وی افزود: با توجه به شرایط محیطی باید مدتی کندوهای زنبور را جابه‌جا کرد که ما برای این کار آن‌ها را به شهر دهلران استان ایلام منتقل کرده‌ایم و زمانی که هوا بهتر شد در حدود فرودین ماه دوباره به نهاوند منتقل می‌کنیم تا ازگل‌های نهاوند استفاده کنند.

این کارآفرین نهاوند بیان داشت: از مسئولان می‌خواهم با جوانان برای ایجاد کارهای تولیدی همکاری کنند و بانک‌ها نیز برای رونق تولید و اشتغال به فکر جوانان باشند و آن‌ها را درک کنند مثلاً سال‌های برگشت وام را افزایش دهند تا کارآفرینان بتوانند خودشان را پیدا کنند.

وی در پایان گفت: از این کار بسیار راضی هستم و به امید خدا سعی دارم این کار را گسترش دهم تا هم‌سود آوری داشته باشد و هم جوانان بیشتری مشغول به فعالیت شوند.

 

613386

 

در ادامه این گزارش به سراغ مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند رفتیم تا وی در مورد وام‌هایی پرداخت‌شده در بحث اقتصاد مقاومتی به ما بگوید که محسن رحیم‌پور گفت: بسیج سازندگی باهدف ایجاد اشتغال و کارآفرینی چند سالی است در بحث‌های اقتصاد مقاومتی و اشتغال خانگی تسهیلاتی را برای بسیجیان و جوانان جویای کار اختصاص می‌دهد.

وی اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی که بر درونی شدن و خوداتکایی تأکید دارد نسخه شفابخش اقتصاد کشور است که ما نیز در راستای تحقق منویات ایشان این وام‌ها را در اختیار واجدین شرایط قرار می‌دهیم.

مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند گفت: امسال آمار متقاضیان دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی تا الآن 155 نفر بوده است که بیش از یک میلیارد و 960 میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در عرصه زنبورداری نیز 15 نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند که رقمی معادل 245 میلیون تومان به این عزیزان اختصاص‌یافته است.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

برای همه آرزوی موفقیت از خداوند معتال خواستارم. باور کردن مردم در اوایل کار بسیارسخته ولی وقتی با مرغوبیت کالا مواجه میشن دیگه یک برند منطقه ی و کشوری وحتی بالاتر مورد در خواست قرار می گیرد الان تو تهران وشاید شهرهای دیگه اسم عسل سرعین ویا اردبیل زبان زد شده باور کنید عسل نهاوند مرغوبیت بهتری از آن دارد به فکر تیلیقات محصول خود باشید .

دیدگاه شما