تازه های سایت

کد مطلب: 25270
28. دى 1394 - 8:57
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان:
54 درصد از داوطلبان انتخابات مجلس در همدان تأیید صلاحیت شدند
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با اشاره به تأیید صلاحیت 155 نفر در استان، گفت: 54 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان تایید صلاحیت، 20 درصد رد صلاحیت و 26 درصد عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

 به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، محمد نباتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه انتخابات مظهر مردم‌سالاری و دموکراسی است، اظهار کرد: با نگاه به انتخابات از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون و با توجه به چرخش سلایق و افکار این مهم مشخص می‎شود که انتخابات جمهوری اسلامی ایران انتخاباتی سالم است.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی در اصل 99 نظارت را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است، بیان کرد: نظارت از روی تقوا، ایمان و اعتقاد و بدون هیچگونه حب و بغض انجام می‎شود.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان تأکید کرد: کار هیئت نظارت بدون در نظر گرفتن سلایق و علایق و صرفاً مبتنی بر قانون است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، فردی که برای حضور در انتخابات ثبت نام می‎کند مجموعه‎ای از «بایدها» را باید داشته باشد و احراز کند.

نباتی با بیان اینکه عدم احراز صلاحیت به معنی رد صلاحیت نیست، افزود: برخی از افراد که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده‎اند برای هیئت نظارت شناخته شده نیستند و عدم احراز صلاحیت می‌خورند و امید است با کمک این افراد وضعیت صلاحیت مشخص شود.

وی با بیان اینکه میزان ثبت نام برای حضور در انتخابات مجلس در این دوره رشد 117 درصدی داشته است، بیان کرد: حجم کار هیئت نظارت در این دوره بسیار زیاد بود اما با نهایت دقت صورت گرفت.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه آبروی افراد بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: کرامت و آبروی افراد بسیار مهم است و در کنار این امر مجلس شورای اسلامی نیز در رأس امور است و جایگاهی ویژه‎ای دارد و به همین خاطر مباحث صلاحیت‌ها با دقت انجام شد.

وی بیان کرد: از امروز افرادی که رد صلاحیت شده‌اند و یا صلاحیت آنان احراز نشده تا سه روز فرصت دارند تا اعتراض خود را به دفتر هیئت نظارت در استانداری تحویل دهند.

نباتی با بیان اینکه 296 نفر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند، گفت: از این تعداد چهار نفر در هیئت‌های اجرایی رد شدند و شش نفر نیز انصراف دادند.

وی با اشاره به اینکه 286 نفر به هیئت نظارت رسیدند، افزود: در مرحله هیئت نظارت سه نفر انصراف دادند و از چهار نفر رد شده سه نفر شکایت کردند.

سخنگوی هیئت نظارت استان همدان با بیان اینکه پرونده 286 نفر در هیئت نظارت مورد بررسی قرار گرفت، گفت: از این تعداد 155 نفر تایید صلاحیت، 60 نفر رد صلاحیت و 72 نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه اسدآباد 20 نفر برای حضور در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، افزود: از این تعداد 12 نفر تایید صلاحیت، دو نفر رد صلاحیت و شش نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

نباتی گفت: در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ نیز 39 نفر ثبت نام کردند و از این تعداد 30 نفر تایید صلاحیت، سه نفر رد صلاحیت و شش نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه انتخابیه تویسرکان 13 نفر تایید صلاحیت شدند، خاطرنشان کرد: در این حوزه 27 نفر ثبت نام کردند و چهار نفر رد صلاحیت و هشت نفر عدم احراز صلاحیت و دو نفر انصراف دادند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان با بیان اینکه در حوزه انتخابیه رزن 26 نفر ثبت نام کردند و هفت نفر تایید صلاحیت شدند، گفت: در این حوزه انتخابیه 9 نفر رد صلاحیت و 9 نفر عدم احراز صلاحیت و یک نفر نیز انصراف داده است.

وی در خصوص آمار حوزه انتخابیه ملایر اظهار کرد: در این حوزه 72 نفر ثبت نام کردند و از این تعداد 45 نفر تایید صلاحیت، 19 نفر رد صلاحیت، 17 نفر عدم احراز صلاحیت و یک نفر نیز انصراف داده است.

نباتی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه نهاوند پس از ثبت نام 29 نفر تعداد 18 نفر تایید صلاحیت شدند، افزود: در این حوزه پنج نفر رد صلاحیت و شش نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

وی در خصوص حوزه انتخابیه همدان و فامنین بیان کرد: در این حوزه انتخابیه 83 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 40 نفر تایید، 19 نفر رد صلاحیت و 20 نفر عدم احراز صلاحیت و چهار نفر نیز انصراف دادند.

سخنگوی هیئت نظارت استان همدان اظهار کرد: در مجموعه استان همدان 155 نفر تایید صلاحیت، 60 نفر رد صلاحیت و 72 نفر عدم احراز صلاحیت شدند.

وی افزود: در استان همدان 54 درصد از ثبت نام کرده‌ها تایید صلاحیت، 20 درصد رد صلاحیت و 26 درصد عدم احراز صلاحیت شده‌اند.

نباتی خاطرنشان کرد: در بحث بررسی پرونده‌های افراد ثبت نام کرده برای انتخابات حضور در ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری و طرفداری مد نظر قرار نگرفت اما افرادی که خط قرمزها را شکستند قطعاً در احراز صلاحیت آنان نقش داشت.

وی با بیان اینکه شش نفر از افراد ثبت نام کرده به دلیل نقص مدارک تحصیلی رد صلاحیت شدند، افزود: مباحث محکومیت قضایی و بحث استعفا از سمت نیز در رد صلاحیت‌ها تاثیر داشت.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات استان همدان خاطرنشان کرد: پرونده افراد در هیئت‌های اجرایی باید با دقت بیشتری بررسی می‎شد چرا که برخی از افراد با مشکل استعلام مراجع چهارگانه مواجه بودند اما از سوی هیئت اجرایی تایید شدند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات زودهنگام و استفاده از منابع ثروت و قدرت نیز در ارزیابی تأیید صلاحیت‌ها نقش داشت، افزود: افراد رد صلاحیت شده در استان همدان بر اساس ماده 30 بند 4 ،7 ، 8 و 3 و ماده 28 بند یک و 3 و ماده 29 انجام شده است.

نباتی در توضیح این ماده و بندهای قانونی گفت: ماده 30 بند 8 در خصوص قاچاقچیان مواد مخدر، ماده 30 بند 7 محکومین حدود شرعی، ماده 30 بند 4 مدرک تحصیلی و ماده 30 بند 3 وابستگی به احزاب منحله و وابستگی سیاسی و تشکیلاتی به گروهک‌ها، ماده 28 بند 1 و 3 اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه و قانون اساسی و ماده 29 بحث استعفا است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما