تازه های سایت

کد مطلب: 24921
17. آذر 1394 - 2:44
رهبر معظم انقلاب درتاریخ 9 آذرماه سال 1394بود که بعد از گذشت حدود یکسال از نامه اول خود نامه دیگری را خطاب به عموم جوانان کشورهای غربی نوشت و حوادث تلخ تروریستی فرانسه را زمینه‌ای برای همفکری خواندند که واکنشهای بسیاری را از طرف آنها به همراه داشت.

به گزارش سایت گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهمن ماه سال گذشته بود که مقام معظم رهبری در پی حوادث اخیر فرانسه و انتشار تصاویر توهین آمیز به مقدسات اسلامی در یک نشریه فرانسوی، و تشدید جریان ضد اسلامی و اسلام هراسی از سوی مقامات و رسانه‌های غربی نامه مهمی خطاب به جوانان در اروپا و امریکای شمالی مرقوم کردند؛بعد از انتشار در رسانه های خارجی و داخلی با استقبال بسیاری از سوی جوانان اروپایی مواجه شد.

رهبر معظم انقلاب درتاریخ  9 آذرماه سال 1394بود که بعد از گذشت حدود یکسال از نامه اول خود نامه دیگری را  خطاب به عموم جوانان کشورهای غربی، حوادث تلخ تروریستی فرانسه را زمینه‌ای برای همفکری خواندند و با بر شمردن نمونه‌های دردناکی از «آثار تروریسم مورد حمایت برخی قدرتهای بزرگ در دنیای اسلام، پشتیبانی از تروریسم دولتی اسرائیل و لشکرکشی‌های خسارت‌آفرین سالهای اخیر به دنیای اسلام»، خطاب به جوانان خاطرنشان کردند: "من از شما جوانان میخواهم که بر مبنای یک شناخت درست و با ژرف‌بینی و استفاده از تجربه‌های ناگوار، بنیانهای یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی‌ریزی کنید.

درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شما است، امّا لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه، و افغانستان طیّ سالهای متمادی تحمّل کرده‌اند دو تفاوت عمده دارد؛ نخست اینکه دنیای اسلام در ابعادی بمراتب وسیع‌تر، در حجمی انبوه‌تر و به مدّت بسیار طولانی‌تر قربانی وحشت‌افکنی و خشونت بوده است؛ و دوّم اینکه متأسّفانه این خشونتها همواره از طرف برخی از قدرتهای بزرگ به شیوه‌های گوناگون و به شکل مؤثّر حمایت شده است."

بلافاصله بعد از انتشار نامه دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان کشورهای غربی در رسانه ها مختلف بود که واکنشهای بسیاری را به همراه داشت.در ادامه گفت و گو با تعدادی از جوانان اروپایی آمده است:

 
 فارغ التحصیل "دانشکده نظامی نیویورک: ما آمریکاییها به کمک شما ایرانی ها نیازمندیم/ نامه رهبری در چنین شرایطی موثر است!
 
"نیکی زکزوک" فارغ التحصیل از دانشکده نظامی نیویورک ساکن شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا یکی از فعالان در عرصه سیاست و فعال در زمینه های حقوق بشر است که نامه دوم رهبر ایران به جوانان غربی را مطالعه و به طور گسترده در حال بازنشر آن می باشد.
 
 
 
ما آمریکاییها به کمک شما ایرانی ها نیازمندیم/ مردم آمریکا از دروغ و تذویر خسته اند/ نامه رهبری در چنین شرایطی موثر است!
 
خبرنگار بین الملل تیتر یک با این فعال رسانه ای 44 ساله مصاحبه ای کرده است که به شرح زیر می باشد:
 
- آقای زکزوک، زمانی که در حال رصد شبکه های اجتماعی درباره نامه رهبر ایران بودم، شما رو در این عرصه بسیار فعال دیدم. فردی که این نامه رو مطمئنا مطالعه کرده بود چرا که در پاسخ به کاربرانی که برای شما نظرات مختلفی درباره نامه ربر ایران گذاشته بودند، از جملات این نامه به درستی استفاده کرده بودین.
 
- بله. این کلمات و جملات خردمندانه را خواندم. حتما میخواین بدونین که در مورد این نامه چی فکر می کنم؟ فکر می کنم هر انسانی از هر تمدن و فرهنگی که باشه در مورد حقیقت، راستی، صداقت و صلح سر تعظیم فرود میاره. اما نه عملکردها و دورویی هایی که پشت حقیقت و صداقت ظاهری پنهان شده باشند که عمدتا نیز این راهکار توسط دولت ها و دولتمردان غربی برای پیش برد پلیدانه و کثیف خود در هدایت مردم از آن استفاده می کنند.
مقامات و رهبرانی که از رسانه های وابسته به خود برای رسیدن به مقاصدی که هیچ منفعتی برای رسیدن به صلح در آن وجود ندارد، به طرز گسترده ای بهره می برند. آدمهایی که همیشه یک سری پیش مرگ احمق و گول خورده  برای اهداف شوم خود دارند.
 
- آقای زکزوک مثل اینکه خیلی دلتون پره.
 
- راستش الان به مردم خوب ایران می خوام بگم که تو آمریکا چه خبره. باور کنید ما آمریکایی ها به کمک شما ایرانی ها نیاز داریم. ما زندانی هستیم. زندانی همون آدم هایی که چندین دهه به فکر تجاوز به کشور شما و اشغال اون هستن.
اینها تنها به فکر از بین بردن نژادهای مختلف مثل سیاه پوستان به عناوین مختلف، از بین بردن مذاهب گوناگون و حتی قتل عام فقرا در این کشور هستن. اگر اخبار رو پیگیری کنین ظلمی که در دهه های گذشته مخصوصا سالها و ماه های اخیر به سیاه پوستان آمریکایی شده گواه این گفته منه. تبیض نژادی علیه سیاه پوستان در اینجا بیداد می کنه.
مساله بعدی هم که کاملا مشخصه. اسلام هراسی. از بین بردن اسلام و پیروان آن با راه انداختن ترور ها و بمب گذاری های جعلی . تا بتوانند از طریق همان رسانه هایی که تحت سیطره آنهاست، مسلمانان را وحشی و تروریست نشان دهند تا مردم آمریکا خودشان کم کم به فکر بیرون کردن آنها بیوفتن.
یکی از مصادیق تبعیض نژادی رو الان برات مثال می زنم. "قاچاق مواد". بله. آمریکا از این طریق دست به قتل عام میزنه. چجوری؟ یکم پیچیده هست. الان کار قاچاق و پخش مواد در آمریکا طوری در رسانه ها و جامعه تبلیغ شده که کار سیاه پوستان آمریکایی هست. سیاه پوستان در حال نابودی و فاسد کردن جامعه هستن. خب نتیجه چی میشه؟ دستگیری، بازداشت و کشتن صدها و هزاران سیاه پوستی ه ناخودآگاه وارد یک بازی سیاسی کثیف شده اند.
اما طبق آمار و اسناد موجود، پنتاگون و سی آی ای  95% بر روی قاچاق مواد کنترل دارند. با این آمار اونوقت دم از مبارزه بر علیه مواد و جنگ علیه تروریسم می زنن.
آمریکا از ابتدا اینگونه نبود. این ها به شخصیت، وجحه و خوشبختی آمریکا و آمریکایی لطمه ای زدند که جبران ناپذیر خواهد بود.
هیچ وقت یادم نمیره که معاون سی آی ای "چیپ تاتوم" میگفت خودم از جورج بوش شنیدم که گفت: « همه این کاکا سیاه ها رو می گیریم و می کنیم تو زندان".
تنها شانسی که آوردیم این بود که خدا راسته و حقیقت داره. وگرنه غیر از این هرچی تا به حال دیدیم و شنیدیم دروغ بود و داره ما رو از بین می بره.
خودشون از خدا و مسیحیت حرف می زنن اما کثافت، دروغ و فساد اینجا رو تبدیل به جهنم کرده.
فکر می کنید زمانی که یک سری "ماسون" قدرت را در دست یرند از این بهتر خواهد شد؟
 
اما در چنین شرایطی که دنیا درگیر فسادها، عملیات های تروریستی و جنگ های بیزینسی شده است، نامه ای از سمت رهبر شما به جوانان ما ارسال می شود. نامه ای که در آن جوانان را به چالش های سیاسی، تفکری و اعتقادی می کشاند. حقیقت را برای آنها بازگو می کند و خواستار عدالت خواهی می شود.
مردم آمریکا خسته اند. خسته از دروغ و تذویر. خسته از مالیات هایی که صرف جنگ افروزی می شوند. خسته از تبعیض ها و ناعدالتی ها.
اما خوشبختانه به دنبال حقیقت.
شاید این نامه راهگشای بعضی باشد.
 
- با توضیحاتی که دادین مردم آمریکا در حال از دست دادن اعتمادشون به دولت و چنگ زدن به ایدئولوژی ها یا رویکردی نو هستند.
 
- بله. به همین دلیل بود که گفتم این نامه رهبر ایران می تواند راه گشا باشد و مطمئنا تغییرات مثبتی را به همراه داشته باشد.
 
- آقای زکزوک بنده سایت شخصی شما رو هم مطالعه کردم. سایتی که مشتمل بر افشاگری ها از برخی از مقامات آمریکایی، روشنگری در برابر سوء استفاده های مذهبی از مردم و مسائلی از این قبیل هست.
 
 
- درسته. سعی کردم در این صفحه شخصی کمکی باشم برای آگاه تر کردن مردم کشورم. شما هم میتوانید به این سایت مراجعه کنید:
 
 
- بسیار ممنون از زمانی که به بنده اختصاص دادین.
 
- تشکر از شما. در پایان فقط این نکته رو هم بگم که در روزهای آینده سرعت بازنشر نامه رهبری بیشتر خواهد شد. تاریخ نشان داده که چنین پیام های آزاداندیشانه، صادقانه و دلسوزانه ماندگاری جاویدان خواهند داشت. هیچ ربطی هم به دین یا نژاد خاصی ندارد.
 
 
 
بانوی مسلمان شده ژاپنی: شرق جهان به اندازه غرب تشنه مفاهیم نامه رهبر انقلاب است/ مردم ژاپن فقر سیاسی دارند
 
 

فاطمه هوشینهو بانوی تازه مسلمان شده ژاپنی است که روایت متفاوتی از رسانه های ژاپنی و فضای این کشور دارد.

 

وی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: ژاپن برخلاف آنچکه خیلی ها تصور می کنند یک کشور با مردمی کاملا تحت تاثیر فضای بسته رسانه ایست. رسانه هایی که در اختیار کارتل های صهیونیستی هستند.

 

مردم ژاپن تحت تأثیر سیاه نمایی رسانه ها اطلاعی از ماهیت انقلاب ایران ندارند
 

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مرصاد در خصوص آگاهی های اجتماعی در ژاپن و رسیدن پیام آزادی و عدالت اسلام و آنچکه بعد از انقلاب اسلامی ایران در دنیا گذشته است، پاسخ داد: خبری نیست... یعنی خیلی خبری نیست... مردم عادی در ژاپن حقیقتا چیزی از انقلاب اسلامی نمی دانند فکر می کنند چیزی شبیه یک کودتا پیش آمده و دگرگونی شده است.

 

آتوسوکو که نام «فاطمه» بر خود نهاده است، گفت: سیاه نمایی های انجام شده از اسلام، انقلاب ایران و حضرت امام خمینی (ره) آنقدر زیاد است که تصورش را شاید نکرده باشید. این سیاه نمایی سدی ایجاد کرده است که مردم معمولی برای فهم بیشتر تلاش نکنند.

 

وی ادامه داد: شاید شنیدن این موضوع برای شما عجیب باشد که BBC و VOA در برابر شبکه NHK ژاپن چیزی از جنگ روانی و وارونه نشان دادن حقایق نمی دانند و به قول همسرم جلوی ان لنگ پهن می کنند.

هوشینو تصریح کرد: تمام تلاش مدیا در ژاپن ممانعت از شناخت حقایق اسلام و ترویج اسلام هراسی است و هر روز هم برای این هدف از شیوه های گوناگون و جدیدی استفاده می کنند. حتی در ترجمه لغت به لغت حقایق برای مردم سرباز می زنند.

 

وی تصریح کرد: در گذشته گروهک های تروریستی مثل طالبان و القاعده با همین نام های خود در رسانه ها معرفی می شدند اما امروز می بینید که بی بی سی داعش را دولت اسلامی یاد می کند. اما رسانه های ژاپن گام را فراتر نهاده و از داعش به کشور اسلامی یاد می کنند. این درحالی است که در ادبیات ژاپنی فرق زیادی بین دولت اسلامی با کشور اسلامی است.

 

خانم هوشینو ادامه داد: من چندین بار از طریق ایمیل و پیامک به این شبکه های ژاپنی اعتراض کردم که این ترجمه شما درست نیست. اما متاسفانه در ژاپن الان مردم فکر می کنند که داعش متشکل از بسیاری از سرزمین های اسلامی و یک کشور مورد علاقه مسلمانان است.

 

وی افزود: امروز تردیدی نیست که پشت پرده بسیاری از رسانه ها در ژاپن مخصوصا در ان اچ کی، صهیونیستها هستند. بعد از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم نفوذ صهیونیستها در بسیاری از مراکز مهم در ژاپن بسیار زیاد و غیر قابل انکار است.

 

خانم هوشینو اظهار داشت: همین هم باعث شده است که فرهنگ ژاپن به سمتی سوق داده شود که با اصل و ریشه خود بسیار متفاوت باشد. مردمی که تا 60 سال پیش فرهنگی به نام سامورایی داشتند و این برایشان قداست داشت امروز به نحوی عافیت خواه و بی تفاوت شده اند که حاضرند هر ظلمی را بپذیرند به بهای اینکه در صلح باشند.

 

این بانوی مسلمان ژاپنی گفت: انسانهایی که فرزندان همان سامورایی ها هستند امروز به راحتی تن به ظلم می دهند. ژاپن امروز رسما مستعمره ایالات متحده است، کشور من یک کشور مستقل نیست. آمریکایی ها به همراه رسانه های صهیونیستی سیاست را از میان جوانان ژاپنی از بین بردند.

 

وی با اشاره به دلایل این تلاش رسانه ها برای دوری جوانان ژاپنی از سیاست گفت: آیت الله مدرس می گوید که سیاست ما عین دیانت ماست... این یعنی اگر فهم سیاسی نداشته باشیم فهم دینی هم نخواهیم داشت. بنابر این عمده دلیل این جهت دهی به افکار عمومی در ژاپن دوری آنها از یافته های دینی است.

 

 

هوشینو در پاسخ به سوال مرصاد در خصوص چرایی نگاهی که در ایران به ژاپن وجود دارد به گونه ای که به عنوان یک کشور مستقل صنعتی شناخته می شود، گفت: این تکنولوژی در اختیار ژاپن نیست و این است که می بینید آمریکا هر وقت بخواهد یک کمپانی بزرگ ژاپنی را از مدار خارج می کند.

 

وی تصریح کرد: بعد از انتشار نامه اول رهبر انقلاب به جوانان اروپا گفتم که این نامه دوای درد مشرق زمین هم هست. در ژاپن به شدت به نشر مفاهیم بیان شده از سوی رهبر انقلاب نیاز است.

 

این بانوی مسلمان ژاپنی گفت: ژاپن کشور ثروتمندی نشان می دهد اما مردمی فقیر از نظر سیاسی دارد. فقیر و البته بی تفاوت به آنچکه در سیاست می گذرد.

 

هوشینهو گفت: فهم غلط از تروریسم و اینکه اصولا ترور را چه کسی در جهان ترویج کرده و حمایت می کند درد مشترک مردم شرق جهان با غرب است. آنها تحت سیطره رسانه های صهیونیستی نمی دانند که در سیاست دنیا چه می گذرد...

وی خاطر نشان کرد: نامه رهبر انقلاب را به زبان ژاپنی برای شرق دنیا هم خواهیم فرستاد و رسانه ها هم مردم شرق را از زلال این اندیشه ها محروم نگاه ندارند.

 
گفتگو با مدیر کانال تلگرامی، بیداری اسلامی در لندن: نامه رهبری را در لندن با روش خودمان پخش میکنیم
 
 
گفتگویی با یکی از مدیران این کانال در خصوص «نامه» دوم رهبری به جوانان جهان است؛ در ادامه می خوانید:
 
با این جملات صحبتهای خود را آغاز می کند،اعتقادی به دغدغه ی درونی ندارم؛اگر دغدغه ای باشد،در هر شرایطی شکوفا می شود.چه به صورت یک فعالیت گسترده و فراگیر در محیط خارج از خانه و چه به صورت چند دست نوشته و طراحی داخلی،بالاخره یکجور خودش را نشان می دهد...
 
نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا در لندن چطور دست به دست میشه؟
 
Tvoal:اینجا با توجه به رسانه ای شدن همه کارها؛ نامه آقا هم از راه رسانه داره بازنشر میشه.
 
فکر میکنید نامه به دست جوان های لندنی رسیده؟
 
Tvoal:از راه فیس بوک و تویتر متوجه شدم که خیلیا این نامه رو خوندن.
 
خود شما برای ارسال چه اقداماتی انجام دادید؟
 
تصمیم داشتیم نامه رو دستی در خونه ها بندازیم که بخاطر برخی مسائل از این کار صرف نظر کردیم ،برای همین من کاری عملی تا الان نکردم و فقط رسانه ای بوده.ایمیل ارسال میکنم تا اینکه "نامه" شخصی به دستشون برسه، تاثیرش بیشتر از عمومیه.
 
یکسری هم کار عملی انجام دادیم که نمونه عکس‌ها رو می بینید.
 
در این چند روز از جوانان و یا مردم لندن در خصوص نامه نظرشون بپرسید؟
 
Tvoal:نه متاسفانه ،تو این شرایط یک کم سخته.اینکه بی مقدمه بری جلو بگی فلان نامه رو خوندی تو شرایطی که ازت هراس دارن یک کم دشواره است.
 
چند روز پیش فردی رو که آرم حزب الله رو کیفش بود رو دستگیر کردن!
 
فکر میکنید ما باید چه کاری انجام بدیم؟
Tvoal:به نظرم جوونای ایران به یک فرهنگ سازی اساسی نیاز دارن،خیلی ناراحت کننده است که تو صفحه آقا خارجیا میان و تحسین میکنند و بعضی ایرانیا گلایه!باید  فرهنگسازی خیلی بیشتری در ایران کار بشه.
 
باتشکر از اینکه وقتتون در اختیار ما گذاشتید.
 
 
موسس سازمان "مسلمانان برای عدالت اجتماعی" در آمریکا: نامه را خواندم و به اشتراک گذاشتم/ نامه ای زیرکانه در مقابل اسلام هراسی
 
 
"منزور چما" موسس و مدیر مرکز "مسلمانان برای عدالت اجتماعی" واقع در کارولینای شمالی آمریکا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بین المللی تیتر یک در خصوص نامه دوم رهبر ایران به جوانان غربی مواردی را ذکر کرده است که مشروح آن را میخوانید:
 
 
- آقای چما با سپاس از زمانی که به بنده اختصاص دادین تا بتونیم گپ و گفتی کوتاه در موردنامه رهبر ایران آیت الله خامنه ای به جوانان غربی، داشته باشیم.
 
- خواهش می کنم.
 
- آقای چما این دومین نامه ایست که رهبر ایران خطاب به جوانان غربی می نویسد. نامه اول را مطالعه کرده بودین؟
 
- نه متاسفانه. در مورد نامه اول اطلاعی ندارم.
 
- از نامه دوم رهبری چگونه مطلع شدین؟
 
- راستش دیروز مقاله ای رو در صفحه فیسبوک خودم با عنوان "جنبش ضد جنگ آمریکا کجاست" در نقد به دولت آمریکا و سیاست های خصمانه مقامات این کشور نوشته و مورد انتشار قرار دادم. مقاله ای در مورد حمایت آمریکا از اشغالگری های اسرائیل، حمایت عربستان از گروهک های تروریستی و جنگ در خاورمیانه. بعد از اون خیلی از دوستانم نظرات و کامنت های فراوانی زیر خبر من گذاشته بودن.اما یکی از دوستانم به نام "امی" لینکی متفاوت برای من پست کرده بود. لینک این نامه از وب سایت "khamenei.ir". تیتر خبر "تروریسم نگرانی مشترک ما" برایم بسیار جالب بود. خب خبر رو باز کردم و نامه رو خوندم. اولین جمله این نامه "حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد، بار دیگر مرا به گفتگو با شما جوانان برانگیخت" برای من  بسیار گیرا بود. پس نامه را با دقت خواندم.
 
 
 
- پس این نامه مورد انتشار در جوامع غربی قرار گرفته.
 
- بله. صد در صد. بعد از اینکه متوجه این نامه شدم، از اون به بعد در شبکه های اجتماعی مختلف این نامه رو می دیدم که توسط افراد مختلف که اغلب جوان نیز بودند به اشتراک گذاشته می شد.
 
- درسته. هدف از نامه هم همین بود. چراکه خطاب جوانان غرب بودند. آقای چما نظرتون رو در مورد نامه به طور کل میخوام بدونم.
 
- نامه بسیار دقیق، موثر و البته زیرکانه نوشته شده بود. از لغت زیرکانه استفاده می کنم چون که این نامه با توجه به متن آن در بهترین موقعیت زمانی نوشته و منتشر شده است. وقایع فرانسه، حملات تروریستی، مبارزه با تروریسم، داعش و گروهک های تروریستی همگی از مواردی هستند که این روزها دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند و رهبر ایران با ذکر مصادیق آن و اشاره مستقیم به دلایل شکل گیری برخی از مشکلات ذهن مخاطبین خود را به چالش کشانده است. در ضمن فعالیت کاری ما در مرکز " مسلمانان برای عدالت اجتماعی" نیز دقیقا همان نوشته ای این نامه است. ما تقریبا هم مسیر هستیم. خوانندگان و مخاطبان شما میتونن در صورت علاقه حتما به وب سایت ما مراجعه کنن:
 
 
 
- فکر می کنم شما هم بعنوان مدیر مرکز "مسلمانان برای عدالت اجتماعی" این روزها با توجه به مواردی که ذکر کردین، دغدغه های فراوانی داشته باشین.
 
- بله کاملا درسته. حملات تروریستی و گروهک های تروریستی اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. یکی از آنها مشکلی است که هر از چندگاهی من و مرکز ما را به چالش می کشد و آن هم مساله "اسلام هراسی" است. رسانه ها، احزاب و سیاست های اسلام هراسانه هر از چندی با ایجاد مسائلی که هم اکنون در فرانسه نیز شاهد آن هستیم، به مقوله اسلام هراسی به صورت کاملا حرفه ای و برنامه ریزی شده می پردازند. وضعیت مسلمانان و اسلام در آمریکا و اروپا وضعیتی ثابت و مملو از آرامش نیست. مسلمان های آمریکا و اروپا بعد از حوادث تروریستی فرانسه در وضعیتی پراسترس زندگی می کنند. سیاست ها همانطور که در نامه دوم رهبر شما نیز به آن اشاره شده است، سیاست هایی برنامه ریزی شده در راستای تبعیض نژادی، اسلام هراسی و از بین بردن فرهنگ ها و مذاهبی ریشه دار است. مذاهب و فرهنگ هایی که به علت ریشه دار بودنشان مورد هجمه ها و حمله های فراوان قرار می گیرند. هدف شاید بیرون کردن مسلمانان از آمریکا و اروپاست. در نامه نیز به این نکته اشاره شده بود که چرا ما مسلمانان؟ ما که هم میزبان خوبی بودیم و هم میهمان خوبی.
 
- آقای چما نظر شخصی شما در مورد تاثیرگذار بودن این نامه در بین جوانان غربی چیست؟ نامه ای که توسط رهبر ایران نوشته شده است.
 
- ببینید صادقانه بگویم اطلاعات زیادی در مورد رهبر ایران ندارم. ایشان را به طور کامل نمی شناسم. اما بابت حرف ها، جملات، دیدشان به مسائل روز و البته قلمشان احترام قائل هستم هر فردی که در جهت آزادی، صلح و آرامش قدم بردارد محترم است، فارغ از هر دین و مسلکی.
در مورد نامه مطمئن باشین که نامه تاثی خود را خواهد گذاشت. چند دلیل به ذهن من میرسه که برای شما بازگو میکنم:
نامه دارای ادبیاتی طبقه بندی شده است که پاراگراف ها بسیار به لحاظ ادبی به یکدیگر وصل شده اند.
نامه خطاب به جوانان است. قشری که می اندیشد و خواهان ترقی و تغییر است.
نامه افشاء گری های غیر مستقیم می کند. ذهن خواننده را به چالش کشانده و سپس وی را مجبور به تحقیقات بعدی می کند.
نامه در بهترین زمان ممکن منتشر شده است.
اکثر مردم دنیا در پی یافتن حقیقت و پرده برداشتن از دروغ و تزویر دولت های گوناگون هستند. با توجه به حوادث تروریستی سالهای گذشته، مردم نسبت به این مسائل آگاه تر شده اند و دست برخی از پرچمداران و مدعیان دموکراسی، صلح و بشر دوست برایشان رو شده است و مطمئنا خواستار کشف حقیقت هستند.
 
- آقای چما در پایان اگر نکته ای وجود داره که بخوایین اضافه کنین بفرمایین.
 
- ممنون از شما. تنها مطلبی که دوست دارم در اینجا به اون اشاره کنم اینکه ظلم، نژادپرستی، دروغ، کشت و کشتار بیگناهان روزی دامن عاملان و دست اندرکاران پشت پرده آن را خواهد گرفت. ما در مرکز خودمان بسیار تلاش می کنیم تا اسلام واقعی و مسلمانان حقیقی را به مردم این کشور نشان دهیم تا شاید بتوانیم تبلیغات رسانه های اسلام هراس را بی ثمر سازیم.
 
 
رییس موسسه رسانه ای صوت الاسلام فلیپین در اصفهان: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا در بهترین شرایط زمانی و مکانی صادر شد
 
 
من معتقدم نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا بسیار مهم و تاثیر کذار بود.
وی اظهار کرد: این نامه محدود به زمان خاص صدور آن نیست و نامه ای برای همه زمان ها و مکان ها است.
 
 
رییس موسسه رسانه ای صوت الاسلام فلیپین گفت: امروز اروپایی ها از ائدئولوژی های دست ساز بشر خسته شده اند و تشنه حقایق هستند.
وی ادامه داد: فرهنگ غربی فرهنگی فاسد است که زاینده اجتماع فاسد خواهد بود به گونه ای که افراد از زمان کودکی به دنبال رقص، نوشابه های الکلی و مسائل جنسی و کارهای مبتذل هستند.
محمد رسول اظهار کرد: نامه رهبر به جوانان این جرقه را ایجاد کرد که در یک چهار راه برخورد غرب و اسلام ایجاد شود و افکار به فکر فرو رود.
وی خاطر نشان کرد: جوانان غربی و اروپایی از الکل، مواد مخدر و فساد اخلاقی خسته شده اند.
 
 
این فعال رسانه ای فلیپین گفت: یک مقاله در نیوزویک چاپ شده بود که طی آن خبر از نگرانی دولت آمریکا از شیوع بیماری ایذر و مسائل جنسی پرده برداری کرده بود.
وی اضافه کرد: امروز انتشار و شیوع بیماری اچ آی وی، یک تهدید ملی برای ایالات متحده شده است که ممکن است کل جامعه را فرابگیرد.
 
 
محمد رسول با اشاره به برخی آمارهای ارائه شده در خصوص بیماری ایدز در آمریکا گفت: این آمارها بیان می کند که ۲۵درصد مردم یا مبتلا به این بیماری هستند و یا اینکه حال ویروس اچ آی وی هستند.
وی با بیان اینکه جمعیت آمریکا ۳۰۰ میلیون است، افزود: وقتی سخن از ۲۵درصد مردم آمریکا می شود یعنی قریب به ۷۵ میلیون انسان که با این ویروس و بیماری دست و پنجه نرم می کنند.
 
 
رییس موسسه رسانه ای صوت الاسلام فلیپین تصریح کرد: امروز اروپایی ها نیز از این می ترسند که مبادا خطر این بیماری دامن آنها را نیز فراگیرد و این نگرانی در بین مردم و دولتمردان آنها نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر بیماری های متعدد، گرفتاری های روزمره مانند ماشینی شدن، تخریب محیط زیست و هزاران بلای دیگر فشار روحی و روانی ویژه ای به مردم اروپا و آمریکا وارد می کند.
محمد رسول گفت: نامه امام خامنه ای به موقع بود و وقت بسیار مناسبی بود زیرا افکار جهانیان به ویژه جوانان فرهیخته کشورهای اروپایی آماده شنیدن این سخنان بود.
 
 
وی تاکید کرد: هیچ دین و مذهبی نمی تواند آمریکا و اروپا را از این گرفتاری ها نجات دهد به جز اسلام و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا به هوش باشی برای جوانان این کشورها برای مطالعه بدون سانسور پیرامون اسلام بود.
 
 
رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه فدرال ریودوژانیرو:خوشحالم که مرجع شیعیان دنیا، امام خامنه ای نامه ای را خطاب به جوانان غرب نوشته اند
 
 
 
 " هو انریکه" رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه فدرال ریو دوژانیرو برزیل انجام داده است که به شرح زیر می باشد:
 
 

- آقای انریکه با وجود مشغله کاری شما به عنوان رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه ریودوژانیرو و اینکه مطلع هستم در حال برنامه ریزی و آماده سازی همایش "داعش" در برزیل هستین، وقتی برای مصاحبه به ما اختصاص دادین. کمال تشکر رو دارم.

- خواهش می کنم. در خدمت هستم.

- همونطور که موضوع بحث رو میدونین میخواییم در مورد نامه رهبر ایران و تاثیر چنین نامه هایی صحبت کنیم. نظر شما به عنوان استاد دانشگاه و اینکه مخاطبان این نامه دانشجویان شما هستن، در این مورد چیست؟

- بله. خیلی مهمه که امام علی خامنه ای به عنوان مرجعی برای شیعیان دنیا چنین نامه ای می نویسد. بسیار خوشحالم که چنین نامه ای با ان محتوا برای جوانان غربی ارسال و منتشر شده است. چون نامه رو کامل خوندم اینو میگم که بسیار خوشحالم ایشون با قربانیان حوادث تروریستی پاریس و کشورهای دیگه ابراز همدردی کرده و این مساله برای ایشون مهم بوده. این نامه تمام و کمال موضع گیری خودش رو مشخص کرده، ضعف ها و کاستی ها و بعضا نیرنگ ها و دوریی ها رو اشاره کرده. اما فقط در مورد نامه من یک انتقاد دارم. اونم اینکه الان در شرایط کنونی مسبب تمام حملات تروریستی و هرج و مرج ها فقط آمریکا و اسرائیل نیستن. کشورهای دیگری هم وارد این گود شده اند.
 

 

- بله. درسته. رهبری هم مطمئنا به این مساله واقف هستن اما ایشون آمریکا و اسرائیل را بازی دهنده اصلی و مشکل آفرینان بارز می دانند که به حمایت این دو کشور و به قول شما، خیلی ها هم دستی از دور و نزدیک بر آتش دارند.

- من کاملا موافق هستم و اطلاعاتی هم در این مورد دارم که آمریکا کشوری بود و هست که حامی اصلی مالی و نظامی گروهک هایی مثل القاعده، طالبان و داعش هست. نه تنها این گروه ها بلکه رضا پهلوی هم از این قاعده مستثنی نیست.

- آقای انریکه شما به عنوان یک برزیلی چگونه رضا پهلوی رو میشناسین که در موردشون اظهار نظر میکنین؟

- مثل اینکه فراموش کردین که تاریخ خوندم و درس میدم. من 54 سالمه. بیشتر سن من اختصاص داده شده به معماری و بناهای تاریخی اسلامی. جزوات و کتاب های مختلفی هم در این باب منتشر کردم. کشور شما رو هم کاملا میشناسم . محله و شهرهای تاریخی و باستانی بی نظیرش رو به یاد دارم. پس رضا پهلوی رو هم خوب میشناسم.رضا پهلوی فاسد بود. فرح دیبا هم هیچ گاه به فکر مردم نبود. چند نفر تحت نظارت و توسط ساواک کشته شدن؟ در این مورد حرف های زیادی برای گفتن دارم که الان متاسفانه ربطی با موضوعیت صحبت ما نداره. شاید در یه مصاحبه دیگه.

- ممنون از شما. اما این صحبتی که شما الان در مورد این افراد گفتین ، بر اساس خواندن و مطالعه منابع فارسی و یا ترجمه شده به زبان های انگلیسی بوده؟

- نه اصلا. کتاب های بسیاری که در فرانسه و آمریکا حتی برزیل چاپ شدن. من زبان فارسی بلد نیستم.

- بله. برگردیم به موضوع نامه. آقای انریکه عزیز به نظرتون چنین نامه ای با مشخصاتی که شما بهشون اشاره کردین چقدر میتونه موثر باشه؟

- راستش رو بگم؟

- بله حتما. ممنون میشم.

-زیاد موثر نیست. میدونی چرا؟
ببین برای مردمی که به دنبال خبر، سیاست، مسائل روز، کسانی که به فکر دموکراسی، آزادی، آرامش و صلح هستن چنین نامه ها و نوشته هایی مهمه و صد در صد تاثیر گذاره. حرفی در این نیست. همون جوونهایی که مخاطب این نامه هستن خیلی هاشون دانشگاهی هستن و ذهنی دارن که دنبال کشف کردن، حرف زدن، سوال کردن، اعتراض کردن و پیشرفت کردن هستن. برای چنین افرادی تاثیر عمیقی رو پیش بینی می کنم. اما بقیه چی؟ بقیه مردم. قشر عادی جامعه که درصد بالایی از هر جامعه ای رو تشکیل میدن. هیچ وقت قدرت بلامناضع رسانه ها رو فراموش نکن. رسانه ای که در دست تو و من یا بخش خصوصی نیست. دست دولتهاست. پس نبایستی انتظار داشت که چنین پیام روشنگرانه و افشاگرانه آقای خامنه ای به راحتی به دست مخاطبانش برسه. به هیچ عنوان. مخصوصا کشورهایی که از لحاظ دیپلماتیک روابط خوبی با ایران ندارن.
باز هم میگم تنها افرادی که مطلع هستن، به اینترنت و شبکه های اجتماعی دسترسی دارن و به دنبال موارد فوق هستن، از این نامه بهره میبرن و مطمئنا میتونن ازش الهام بگیرن.

- صد در صد من هم موافق هستم. اما خوشبختانه این نامه با توجه به آمار رسمی با سرعت زیادی در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر هست. آقای انریکه میدونم که خیلی سرتون شلوغه. بیش از این مزاحمتون نمیشم. در پایان اگر مطلبی هست درخدمتتون هستم.

- خواهش میکنم. فقط دو مطلب. اول اینکه هفته بعد یعنی 11 دسامبر همایشی در مورد داعش، دلایل ظهورش و حامیان این گروهک تروریستی در برزیل برگزار خواهد شد که مسئولش هم من هستم. الان تصویر پوستر فراخوان اون رو هم برات ارسال میکنم.
 

 

- ممنون میشم هفته آینده خلاصه ای از این همایش رو در اختیار من بزارین.

- بله حتما. و اما مورد دوم اینکه تصویر کیبورد لپتابم رو برات میفرستم تا علاقه من به ایران رو متوجه بشی. اینها استیکرهایی هست که خودم تهیه کردم و روی کیبوردم چسبوندم.
 

 

- بسیار عالی. ممنون از شما. پس پرچم برزیل کو؟

- میدونستم می پرسی. برزیل هم این سمته .
 

 

- بسیار ممنون از شما " هو انریکه" رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه فدرال ریودوژانیرو و استاد تاریخ و نویسنده کتاب های "Desvelando o Poder" "پرده برداری از قدرت" و  "Tessituras da Memória" "تلاقی های خاطره" و کتابی در دو جلد در مورد تاریخ معماری مذهبی به نام
"?Primeiro de Março: quantos séculos cabem numa rua" " یک خیابان چندین قرن را به یاد می آورد؟
 

 
گفتگو با زن آتش نشان آمریکایی در مورد نامه رهبری: آینده در مورد وضعیت موجود دنیا و نامه رهبر شما حرفها خواهد زد
 
 
 
آتش نشان آمریکایی اهل ریچموند ایالت ویرجینا خانم "کائه آسیما" با خبرنگار بین الملل تیتر یک در زمینه نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوانان غربی، مصاحبه ای کوتاه داشته است که می خوانید:
 
 
- خانم کائه آسیما دفعه گذشته افتخار این رو داشتم که با شما مصاحبه ای با عنوان تنها زن آتش نشان در آمریکا مصاحبه ای داشته باشم که مورد اقبال گسترده ای در ایران به عنوان کشوری مسلمان قرار گرفت.
 
- بله دقیقا به خاطرم هست. حدود یک سال پیش بود.
 
- اما این بار موضوعیت این مصاحبه همونطور که در جریان هستین در مورد نامه رهبر ایران خطاب به جوانان غربی بعد از حملات تروریستی پاریس است.
 
- بله. نامه ای رو که برام فرستاده بودین رو خوندم. خیلی هم لذت بردم. حتی برای بسیاری از دوستانم هم فرستادم. نکات بسیار زیادی توی این نامه بود. من هم دعا میکنم تا از این رنج و عذابی که می کشیم درسی بگیریم و تجربه ای بشه برای فردایی بهتر. نه اینکه اینها به خاطره هایی تلخ توی ذهنمون تبدیل بشن.
واقعا مسخرست، خیلی مضحکه که به قول رهبر شما در سرتاسر دنیا روزانه، ماهانه،سالانه با تعدادی چند برابر این همه کودک و نوزاد در کشورهای غیر آمریکایی و غیر اروپایی کشته میشن اما همیشه سکوت.
شاید الان با تبلیغات رسانه های یه طورایی جمع و جورش کنن ولی مطمئن باشین آینده در این باره حرف ها خواهد زد.
این دانه ایست که کاشته شده. تبدیل به درختی شده که ریشه در حماقت، نادانی، تکبر و غرور داره. مردمی که بچهاشون رو متقاعد کردن نسبت به بچه های دیگه در کشورهای غیر اروپایی و آمریکایی سر تر هستن. انها نسبت به بچه های اون کشورها که اغلب جهان سومی نیز نامیده میشن ارزش بیشتری دارن. چرا؟ فقط به این دلیل که توی آمریکا یا اروپا بدنیا اومدن؟
 
- درسته. نظر شما هم مثل خیلی از کارشناسان دیگه هست. اما راه حلش چیه؟
 
- خب با یه درخت مریض که کلش آلوده شده چیکار می کنن؟ یا با داروهای مخصوص درمانش می کنن یا اگر درمان نشد قطعش می کنن. مردم این کشورها مخصوصا آمریکا گمراه شدن. انگار که به یه روش خاصی بزرگ و تربیت شدن. انگار همونطور که گفتم از بقیه با ارزش ترن و بقیه باید در خدمت اینها باشن.
باور کنین چنین حسی در بینشون هست.
 
مطلبی که داره اتفاق میوفته و هیچ کس به اون اهمیت نمیده وقایع فلسطینه. کشوری که عامل همه بدبختیهاش و گرفتاریهاش هیچ کس نیست جز اسرائیل. پس چرا هیچ کس مثل حملات تروریستی پاریس یا 11 سپتامبر اون رو پوشش خبری، تحلیلی و حتی عملیاتی مثل جنگ علیه تروریسم نداد؟
تنها چیزی که میدونم و گفتم اینکه تاریخ در آینده حرفهای زیادی برای گفتن داره. اینجا در آمریکا با وجود مشکلات اجتماعی و سیاسی که براتون گفتم، آدم های خوب هم پیدا میشه. انسان هایی که براشون انسانیت و صلح مهمه. برخی از سازمان های بشردوستانه خصوصی و خیریه کارهای زیادی هم کردن. اما سازمان های بزرگی مثل سازمان ملل یا سازمان های بشر دوستانه دولتی چی؟ تنها در مواردی کار می کنن و پافشاری دارن که براشون سود و منفعتی داشته باشه.
در غیر این صورت اونها هم سازمان هایی به ظاهر دوستدار صلح و حقوق بشر هستن. در غیر این صورت ما تجاوز به سوریه، عراق، فلسطین، افغانستان و کشورهای دیگه رو نداشتیم.
اما خب مردم به رقم شبکه های اجتماعی آگاه تر شدن. درسته در اونجاها هم محدودیت هایی هست. اما انتشار چنین نامه ای و بازنشر آن در شبکه های اجتماعی میتونه بسیار در هشیاری و بیداری مردم تاثیرگذار باشه.
 
- خانم آسیما بسیار ممنون از لطف شما در خصوص وقتی که به بنده دادین. توضیحات شما برای من جای سوال دیگه رو نزاشت.
 
- خواهش می کنم. مطمئن باشید که این نامه رو مورد انتشار قرار خواهیم داد.
 
 
تحلیلگر نیجریایی: نامه رهبر ایران سندی ارزشمند و کلمه‌کلمه آن مهم است
 
«هارون البیناوی» تحلیلگر و نویسنده نیجریایی، نامه دوم رهبر انقلاب اسلامی به جوانان غربی را «سندی ارزشمند» توصیف کرد.
هارون از فعالان سیاسی در نیجریه، ساعتی پس از انتشار نامه دوم رهبری خطاب به جوانان غربی در خصوص این نامه، به گروه بین‌الملل فارس، گفت: من ابتدا در حال خلاصه کردن نامه بودم [تا آن را منتشر کنم] اما دیدم کلمه به کلمه آن مهم است و حق مطلب ادا نخواهد شد.
این فعال نیجریایی گفت: این نامه کوتاه است اما موضوعات مهم و متعددی در آن ذکر شده که باید بدرستی به آن پرداخته شود.
هارون درباره نحوه برخورد کشورهای عربی و واکنش آنان به این نامه گفت که «دولت‌های غربی مانند همیشه آن را نادیده می‌گیرند اما مردم در غرب مانند نامه اول از آن استقبال خواهند کرد».
این تحلیلگر نیجریایی افزود: این نامه قلب مردم غرب را نشانه گرفته است. توجه کنید که این نامه را فقط جوانان نمی‌خوانند بلکه والدین آنان هم آن را مطالعه خواهند کرد. این تحولی مهم است و این وظیفه ماست که آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم تا به هدفش برسد.
به گفته هارون «رسانه‌های جریان غالب هرگز این نامه را تبلیغ نمی‌کنند، در نهایت حداکثر کار آنان این است که بخش‌هایی از آن را که مورد علاقه‌شان است، جدا می‌کنند و حتی آن را در نقل، تحریف می‌کنند».
هارون یحیی از فعالان سیاسی ساکن شهر کادونا در شمال نیجریه است که به هنگام انتشار نامه رهبری خطاب به جوانان غربی نیز فعالیت موثری در نشر نامه رهبری کرده است به طوری که صفحه فیسبوک او به دلیل همین نوع فعالیت‌ها مسدود شده است.
 
 
 
کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا: همه سخنرانی های رهبر جمهوری اسلامی ایران را خوانده ام
 
 
کن سو کیف کهنه سرباز ایرلندی الاصل نیروی دریایی آمریکا در گفتگو با خبرنگار بین الملل صبح توس،گفت: پایه های بنیادی دولت آمریکا بر دروغ و سیاست های دوگانه استوار شده است.
 
کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا با بیان اینکه اوباما رئیس جمهوری بیچاره است، افزود: برای من خیلی عجیب است که بعضی ها هنوز حرف های اوباما را باور می کنند، گفته های رؤسای جمهور آمریکا در طی سالها چیزی جز ریاکاری و دروغ نبوده است، البته در شکل گیری سیاست های دولت آمریکا، مردم، مدیران و حتی رییس جمهور آمریکا نقشی ندارند و این لابی های صهیونیستی هستند که خط مشی سیاست دولت آمریکا را مدیریت می کنند.
 
وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا با وعده های انتخاباتی زیاد مردم آمریکا را برای انتخاب خود متقاعد کرد اما امروز اوبامای بیچاره آن قدر خود را زیر بار نفوذ لابی های صهیونیستی و هژیمونی صاحبان قدرت قرار داده است که بدون اجازه آن ها قادر به اتخاذ هیچ تصمیمی نیست.
 
این کهنه سرباز ارتش آمریکا درباره داستان فعالیت هایش در نیروی دریایی آمریکا گفت: من با انرژی زیادی وارد ارتش شدم و در مأموریت های زیادی شرکت می کردم و در تمام این مأموریت ها تصور می کردم که درحال محافظت از دنیا و مبارزه با افراد شرور هستم.
 
کن سو کیف اذعان کرد: وقتی جنایت های ارتش آمریکا در عراق و افغانستان و مظلومیت مردم بی گناه خاورمیانه را دیدم، پی بردم که افراد شرور جهان، نه در خاورمیانه بلکه در بدنه دولت آمریکا هستند.
 
کهنه سرباز ایرلندی الاصل نیروی دریایی آمریکا گفتمان حاکم بر ارتش آمریکا را احمقانه خواند و تصریح کرد: هالیوود با تولید فیلم هایی همچون تک تیزانداز آمریکایی (American Sniper) اذهان عمومی آمریکا را برای پذیرش جنایت های سربازان ارتش آماده می کند و طوری القا می کند که حضور تفنگداران آمریکایی در عراق و افغانستان یک حضور شجاعانه و قهرمانانه بوده است درحالی که این دکترین بیش از شجاعانه بودن، احمقانه است.
 
وی با یادآوری خاطرات خود از جنگ خلیج فارس اظهارداشت: من در نبرد خلیج فارس بر علیه سربازان ایرانی شرکت داشتم و پس از غرق شدن نفتکش بریجیتون و معطوف شدن توجه نیروی دریایی آمریکا به خطر مین های دریایی، همه سربازان و خدمه کشتی ها از ترس مین های ایرانی و فرورفتن در آبهای آزاد، لحظه ای خواب راحت نداشتند.
 
کن سو کیف ادامه داد: اگرچه درجنگ خلیج فارس، ایرانی ها برای اولین بار با ما درگیر شده بودند، اما هیچ کدام از سکانس های غرورآفرین فیلمهای هالیوودی اتفاق نیفتاد و همه ما تا لحظه خروج از خلیج فارس از بیم غرق شدن توسط مین های ایرانی آرامش نداشتیم.
 
این کهنه سرباز آمریکایی عدم وجود رهبران راستگو و سالم را بزرگترین مشکل آمریکا دانست و تاکید کرد: به زودی مردم آمریکا پی خواهند برد که دولتمردان چه دروغ هایی به آنها گفته اند و وقتی این اتفاق رخ بدهد، هیچ اطاعت پذیری ای از دولتمردان آمریکایی نخواهند داشت. مشکل ما عدم وجود رهبران و مدیران سالم است، ملت های دنیا نیاز به رهبرانی دارند که خود دچار فسادهای مالی و اخلاقی نباشند و دیگر به مردم دروغ نگویند.
 
وی در پایان با بیان اینکه متأسفانه در غرب سران کشورها دچار فساد و دوگانگی هستند، گفت: در بین کشورهای شاخص جهان، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که دارای رهبری خردمند و درستکار است، من اگرچه تابه حال رهبر ایران را از نزدیک ندیده ام اما به ایشان علاقه زیادی دارم و همه سخنرانی های ایشان را مطالعه کرده ام.
 
تحلیل نامه رهبری در گفتگو با اسلام شناس آمریکایی: اهمیت جوانان برای رهبر ایران بیش از نخبگان است/ نامه رهبری واقع‌گرایانه، مهربانانه و دیپلماتیک است
 
 
 
 
“کوین برت“اسلام‌شناس مسلمان آمریکایی، تحلیلگر سیاسی و از منتقدین برجسته جنگ با تروریسم گفتگو کرده است.
 احساس خود را از خواندن نامه دوم رهبر ایران به جوانان غرب برای ما توصیف کنید.
بسیار خوشحال شدم که رهبر ایران دوباره برای زمینه‌سازی یک گفتگوی صادقانه درباره سرچشمه اصلی تروریسمی که بار دیگر در پاریس شاهد آن بودیم، اقدام به برقراری ارتباط با جوانان غربی کرده است. نامه اول رهبر در ماه ژانویه، به عقیده من یک شاه‌کار بود برای ایجاد نتیجه‌ای مثبت از یک وضعیت بد.
 
آن وضعیت بد که هنوز هم هست، این است که حملات تروریستی نظیر آن‌چه در پاریس رخ داد، نتیجه سیاست‌های دولت‌های غربی هستند. همین دولت‌ها هستند که افراطی گیری در جهان اسلام را پرورش می‌دهند تا منجر به پیدایش گروه‌هایی مانند داعش شود و سپس آن گروه‌ها را آموزش می‌دهند و از آن‌ها حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، داعش توسط متحدان غرب در منطقه ایجاد شد تا بتواند دولت بشار اسد را سرنگون کند.
 
رهبر ایران گفتگوی صادقانه با جوانان غربی را با دست گذاشتن روی نقاط اشتراک جوانان غربی با مسلمانان جهان آغاز کرده است، چون تروریسم جنایتی علیه تمام بشریت است، چه قربانیان آن فلسطینی باشند، چه سوری، چه عراقی و چه فرانسوی. همان‌طور که رهبر در نامه دوم خود هم اشاره می‌کند، مردم همه کشورهای دنیا وقتی یک انسان در هر نقطه‌ای از کره زمین به دلایل سیاسی کشته می‌شود، ناراحت می‌شوند.
 
رهبر با اشاره به همین دردهای مشترک تلاش کرده تا نشان دهد چه کسانی در حقیقت پشت این رنج‌ها و دردها هستند. دلیل این هم که به سراغ جوانان رفته این است که نسل‌های قبلی در غرب عمدتاً به‌رغم مواجهه با اطلاعات جدید، تمایلی به تغییر تفکرات و اعتقادات خود نشان نمی‌دهند.
 
امام جمعه واشنگتن تشریح کرد: نامه رهبر ایران به جوانان غربی مسائل را شفاف بیان کرد
 
 
 
امام جمعه واشنگتن به نامه رهبر انقلاب اسلامی به جوانان غربی اشاره کرد و گفت: نامه مذکور بسیار شفاف مسائل را بیان کرد و عالی بود.
 
 
وی در خصوص اینکه مخاطب این نامه جوانان غربی هستند گفت: نامه ای که اخیرا نوشته شد در راستای فهمیدن مخاطب آن از شرایط موجود نوشته شده و نویسنده آن نیز به درستی از شرایط سخن گفته است.
 
موسی در خصوص راهکار مقابله با اسلام هراسی در رسانه ها گفت: ما در این جنگ نا برابر باید با سلاح حقیقت به جنگ این دروغ ها برویم. باید نقاط تاریک ذهن مردم را روشن کنیم و از تمامی امکانات و تجهیزات که در اختیار جامعه اسلامی در این راستا استفاده شود تا بتوان حقیقت را در عمق اذهان ملت آمریکا نشاند.
 
وی خاطر نشان کرد: جنگ اصلی ما در حوزه رسانه ها خواهد بود.
 
 
پاسخ جمعی از جوانان منطقه بالکان به نامه رهبر معظم انقلاب
 

جمعی از جوانان منطقه بالکان نامه‌ای در پاسخ به نامه رهبر معظم انقلاب که چندی پیش خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نگارش شده بود، منتشر کردند. آنها نوشته‌اند: «نامه شما، پژواک صادقانه دردها، مشکلات و نیازهای کنونی ماست».

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی، جمعی از جوانان منطقه بالکان، در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نامه ایشان را که چندی پیش خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نگارش شده بود، پاسخ دادند. متن این نامه به این شرح است:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛
با سلام،

در دنیایی که حاکمیت یک‌طرفه نئولیبرالیسم به افزایش شکاف بین فقیر و غنی منجر شده است و غول‌های بزرگ رسانه‌ای گوش به فرمان سیاستمداران تمامیت‌خواه و استعمارگران دیروز، به‌دنبال تسخیر مغزها و قلب‌های جوانان هستند، بهترین راه ایجاد خودباوری و شناخت درست منطبق بر زمان و زمانه از ادیان الهی به‌خصوص دین مبین اسلام است که امروز از دو طرف تحت فشار و هجمه ناروا قرار گرفته است؛ از یک طرف توطئه اسلام‌هراسی و از طرف دیگر فتنه افراط‌گری و تکفیر.

در چنین فضایی، پرواضح است که دیپلماسی معنوی رهبران دینی جوامع از طرق مختلف به‌خصوص انتشار پیام‌ها و نامه‌های سرگشاده با هدف آگاه‌سازی ملت‌ها و بیدارسازی وجدان اخلاقی سیاسیون در این خصوص می‌تواند نقشی بسیار بسزا و مؤثر ایفا کند که نامه تاریخی اخیر شما به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی درست در همین راستا تلقی می‌شود؛ نامه‌ای که پژواک صادقانه دردها، مشکلات و نیازهای کنونی ماست.

تا آنجایی که ما می‌دانیم و باور داریم ادیان الهی و از جمله اسلام رحمانی ناب محمدی(ص) انسان‌ها را به حفظ حقوق و کرامت انسانی دعوت می‌کنند. مبارزه انبیای الهی علیه زورمندان و مستکبران تاریخ هرگز با ترویج نفرت‌پراکنی و وحشت‌افکنی بین مردم همراه نبوده است. اسلام دعوت به تعقل، اندیشه‌ورزی و جدال احسن می‌کند و نوید آزادی و عدالت و امنیت می‌دهد. بنابراین ما به‌خوبی می‌دانیم عملکرد وحشیانه و غیرقابل قبول جمعی مسلمان‌نمای افراطی آلت دست دشمنان بشریت، ربطی به اسلام و آموزه‌های اصیل دینی ندارد.

ما معتقدیم گرایش‌های افراطی و تکفیری این گروه‌ها، محصول برداشت‌های ضدعقلانی و ضدعرفانی از اسلام است، و ما نه تنها از چنین جریان‌های ارتجاعی و خطرناک اعلام برائت می‌کنیم؛ بلکه تلاش خواهیم کرد با مطالعه منابع دست اول یعنی قرآن و سنت و سیره رسول خدا(ص) به شناخت و شناسایی بهتر اسلام اهتمام بورزیم؛ چرا که عمیقاً باور داریم که معرفی فرهنگ غنی و ناب اسلام بهترین راه برای جلوگیری و مقابله با گرایش‌های تکفیری و افراطی است.

البته ما جوانان از نهادهای حکومتی و دینی‌مان مصرّانه می‌خواهیم تا راه را برای قرائت عقلانی و اعتدالی از اسلام و دین به‌طور کلی باز کنند و اجازه ندهند تندروی و افراط‌گری به درون مدارس اسلامی، دانشکده‌ها و خانه‌های ما راه بیابد.

ما معتقدیم همزیستی فرهنگی و تمدنی اسلام و غرب در پناه رواداری و احترام به ارزش‌های اخلاقی و انسانی امکان‌پذیر است و بدون چنین همزیستی مسالمت‌آمیزی نمی‌توان از صلح و امنیت جهانی سخن به میان آورد. از این رو ما از مقام‌های دولتی و نهادهای غیردولتی می‌خواهیم تا فضا و عرصه اندیشه‌ورزی را برای شکوفایی اندیشه و خرد، عشق و برابری و عزت و احترام به کرامت انسانی، حقوق فردی و جمعی باز کنند.

در نهایت اینکه به شما اطمینان می‌دهیم در واکنش به سیل پیش‌داوری‌ها و تبلیغات منفی شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آوریم و اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اول آن بشناسیم و بشناسانیم و در این راه اجازه  نخواهیم داد دستهای آلوده پیدا و پنهان با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین ما و واقعیت، سد عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بی‌طرفانه را از ما سلب کنند.

«جمعی از جوانان منطقه بالکان، مارس 2015»

متن به زبان اصلی این نامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

Pismo grupe maldih Balkana lideru Islamske Republike Iran, ajatollahu Hameneiju

U svijetu u kojem je unilateralna prevlast neoliberalizma dovela do povećanja razlika među bogatim i siromašnim, u kojem veliki medijski magnati poslušno izvršavaju naloge totalitarnih političara i dojučerašnjih imperijalista, nastojeći ovladati umovima i srcima mladih ljudi, neophodno je raditi na samouvjerenosti te ispravnom i s vremenom uskalđenom  upoznavanju božanskih religija, posebno čiste vjere islama, vjere koja je danas sa dvije strane izložena pritiscima i nedostojnim napadanjima: s jedne strane zavjera islamofobije, a s druge strane fitna ekstremizma i tekfira (izopćenja vjerskih neistomišljenika)!!
U takvoj tmosferi, jasno je da da „duhovna diplomatija“ religijskih vođa na različite načine može u ovom kontekstu odigrati veoma važnu i djelotvornu ulogu, posebno kroz emitovanje poruka, apela i otvorenih pisama s ciljem osvješćenja naroda i buđenja moralne savjesti kod političara. Vaše nedavno, istorijsko pismo mladima u Evropi i Americi razumijevamo upravo u tom kontekstu. To je pismo iskreni eho naše današnje  boli, naših  teškoća i potreba.
Koliko mi znamo i kako mi vjerujemo, božanske religije, uključujući i islam, izvorni Muhammedov a.s., islam kao vjeru milosti, pozivaju ljude na poštivanje i čuvanje ljudskih prava i ljudskog dostojanstva. Borba Božijih vjerovjesnika protiv silnika na pozornici historije nikada nije bila praćena promovisanjem mržnje niti širenjem straha među ljudima. Islam poziva na razmišljanje, mudrost i lijepo sučeljavanje stavova; islam navješćuje slobodu, pravdu i sigurnost. Stoga, mi dobro znamo da divljačko, neprihvatljivo djelovanje grupe tobože muslimanskih ekstremista koji su oruđe u rukama neprijatelja čovječanstva, nema ničega zajedničkog s islamom i izvornim religijskim naukom.
Vjerujemo da su ekstremističke i tekfirijske tendencije među takvim grupama proizvod jedne antirazumske i antiduhovne interpretacije islama. Mi se i na ovaj način ograđujemo od takvih retrogradnih i opasnih struja te ćemo učiniti dodatni napor da proučavanjem prvih izvora islama, dakle Kur'ana i sunneta, životne prakse Božijeg poslanika a.s. što bolje upoznamo i drugima predstavimo islam. Jer, duboko smo uvjereni da predstavljanje bogate i blistave islamske kulture i jeste najbolji način suprotstavljanja ekstremističkim i tekfirskim tendencijama.
Naravno, od državnih i vjerskih institucija odlučno zahtijevamo da omoguće promociju razumske i umjerene interpretacije islama i religije uopće, te da ne dozvole da radikalizam i ekstremizam nađu put do naših vjerskih škola i fakulteta, ali i naših domova. Vjerujemo da je kulturna i civilizacijska koegzistencija islama i Zapada  u okrilju tolerancije i poštivanja moralnih i ljudskih vrijednosti itekako moguća. Bez takve miroljubive koegzistencije ne može se govoriti o svjetskom miru i sigurnosti. Stoga od vladinih i nevladinih institucija i zvaničnika očekujemo da otvore put slobodnom mišljenju i intelektualnom procvatu, put ljubavi, jednakosti, dostojanstva, poštivanja čovjekove časti, kao i individualnih i kolektivnih prava čovjeka. 
Na kraju, uvjeravamo Vas da ćemo na poplavu predrasuda i negativne propagande odgovoriti direktnim i neposredovanim saznanjima o vjeri, da ćemo islam upoznavati i predstavljati na osnovu njegovih primarnih izvora, ne dozvoljavajući da javne i skrivene prljave ruke svojim opscenim i blesavim maskama naprave emocionalnu branu između nas i stvarnosti i tako nas liše mogućnosti nepristranog rasuđivanja.

Grupa mladih Balkana, mart 2015.

 

واکنش کاربران عرب زبان به نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی
 
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خطاب به جوانان غربی با وجود تلاش رسانه‌های غرب در سانسور و بی اهمیت جلوه دادن آن، جای خود را در میان افکار عمومی پیدا کرده است. این نامه که حاوی بررسی مسائل و معضلات کنونی دنیا و عاملان اصلی نابسامی اوضاع جهانی است، با استقبال گسترده افکار عمومی مواجه شده است. سایت‌های منتشر کننده این پیام صدها مورد از نظرات کاربران را در تایید و حمایت از این نامه به خود می بیند.
 
شبکه اینترنتی العالم در گزارشی نظرات کاربران در صفحه فیس بوک خود را مورد بررسی قرار داده و نوشت که پس از انتشار ترجمه عربی بخشی از پیام رهبری که در آن فرموده‌اند "گروه‌های فرومایه‌ای مثل داعش زاییده اینگونه وصلتهای ناموفق با فرهنگهای وارداتی است" شمار قابل توجهی از مخاطبان آن را باز نشر داده و حمایت خود را از پیام رهبری اعلام کردند.
 
در کنار صدها کامنت و پیام تأیید و حمایت نوشته شده پایین این بخش از پیام مقام معظم رهبری، شماری از مخاطبان العالم اینگونه حمایت خود را ابراز داشتند:
 
یکی از کاربران به نام "حسن الشاعر" تأکید کرد: احسنت... به هدف زدید... این دقیقاً همان مشکلی است که جوامع عربی از آن رنج می‌برند.
 
حسن الشاعر افزود: برادران، ما باید پیام امام خامنه‌ای دامت برکاته را با دقت مطالعه کنیم ..
 
کاربری به نام "ماجد عبدالرازق" نوشت: از شما و جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل کمک به همسایه خود عراق تشکر می‌کنیم... خداوند شما را حفظ کند.
 
کاربر دیگری به نام "عبدالله العراقی" تأکید کرد: از ایران می‌خواهم که نقش خود را در ایجاد آگاهی فکری و فرهنگی در عراق ایفا کند... .
 
احمد محلاوی هم نوشت: بله، ...واقعاً صحیح است... این سخن حق، آگاهانه و امانت دارانه است.
 
مخاطبان همچنین به بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی که در آن تأکید کرده‌اند: "اگر مردم اروپا اکنون چند روزی در خانه‌های خود پناه می‌گیرند و از حضور در مجامع و مراکز پرجمعیت پرهیز می‌کنند، یک خانوادۀ فلسطینی دهها سال است که حتّی در خانۀ خود از ماشین کشتار و تخریب رژیم صهیونیست در امان نیست"؛ واکنش نشان داده و از آن استقبال کرده اند. شمار قابل‌توجهی از مخاطبان شبکه العالم از کشورهای مختلف عربی علاوه بر اعلام حمایت از سخنان رهبری آن را بازنشر داده‌اند. در کنار صدها کامنت و نظر منتشر شده از سوی مخاطبان عرب در حمایت از سخنان رهبر انقلاب، برخی از آنها جملات جالبی را نوشته‌اند:
 
"سلامی علی" نوشت: خداوند رهبری و ملت و کشور ایران را پاینده بدارد... همه از کمکها و حمایتهای ایران از انقلاب فلسطین و نوک پیکان مبارزه با رژیم صهیونیستی آگاهند.
 
"ستار التمیمی" تأکید کرد: حامی اول فلسطین، ایران است.
 
"خیری خلف" هم خاطرنشان کرد: ایران همواره در یاری رساندن به مظلوم پیشتاز بوده است.
 
"الحاج ابو عمار" نوشت: سید علی تنها حامی فلسطین و ملت آن است... این درحالی است که اعراب به خودشان مشغولند و به یکدیگر دشمنی می‌ورزند، و از همدیگر کینه به دل دارند ... یمن نمونه این رفتارها است.
 
بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب که در آن تأکید کرده‌اند: " لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه و افغانستان طیّ سال های متمادی تحمّل کرده‌اند دو تفاوت عمده دارد. نخست این که دنیای اسلام در ابعادی به مراتب وسیع‌تر، در حجمی انبوه‌تر و به مدت بسیار طولانی‌تر قربانی وحشت‌افکنی و خشونت بوده است، و دوم این که متأسفانه این خشونت‌ها همواره از طرف برخی از قدرت‌های بزرگ به شیوه‌های گوناگون و به شکل مؤثر حمایت شده است"، نیز مورد توجه ویژه مخاطبان بود.
 
"ولید اندلسی" در این رابطه نوشته است: این سخنان با معنا و حکیمانه، مواضع ملتهای غربی را علیه نظامهای آنان که تروریسم را ایجاد کرده‌اند و از آن پشتیبانی کردند، تغییر خواهد داد... لبیک یا خامنه‌ای.
 
"ابو قارمان الکردی" تأکید کرد: در رگهای آنان نفاق جاری است، زیرا آنان اهل کفر و نفاق هستند... سرورم شما پرچم حسین(ع) را برافراشته‌ای، خداوند شما را حفظ کند.
 
"نخیل البصره" نوشت: خواهید دید که این سخنان که معنای عمیقی دارند، آثاری بر جا خواهند گذاشت که برای مؤمنین مفید خواهد بود.
 
"اسعد التمیمی" هم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی ایران از هر فرصتی برای دفاع از ملتهای مظلوم استفاده می کنند... خداوند ایشان را حفظ کند و به ایشان طول عمر دهد.
 
"ناقب الشرف" تأکید کرد: این سخنان بسیار بزرگ و عمیق هستند... ایشان از واقعیتها و حقایق و مشکلات امت باخبرند.
 
"کلکامش علی علوش" خاطرنشان کرد: علمای بزرگ ما همواره به مشکلات ملتها توجه دارند... خدایا آنان را حفظ کن، زیرا آنان مایه سربلندی ما هستند.
 
"بیسان عبد" نوشت: خداوند شما را حفظ کند و به شما طول عمر بدهد، به ارتش عراق و بسیج مردمی کمک کند، از نیروهای ارتش ما در سوریه و برادران ما در ارتش یمن حمایت کند و از دلیران ایرانی در هر منطقه پشتیبانی فرماید... آمین.
 

دیدگاه شما