تازه های سایت

کد مطلب: 24307
8. مهر 1394 - 8:12
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: کشت پاییزه غلات و دیگر محصولات قابل کشت پاییزه در سطح مزارع آبی و دیم شهرستان نهاوند آغاز شد.

 به گزارش سایت گرو به نقل از ایرنا، احمد باقری افزود: امسال پیش بینی می شود بیش از 27 هزار هکتار از مزارع آبی و دیم این شهرستان زیرکشت غلات گندم و جو قرا گیرد.
وی افزود: از این میزان 10 هزار هکتار به کشت محصول گندم آبی ، پنج هزار هکتار به گندم دیم ، پنج هزار هکتار به جو آبی و هفت هزار و 500 هکتار نیز به جو دیم اختصاص می یابد.
وی افزود: برای بالا بردن تولید محصول امسال از ارقام جدید گندم مانند پیشگام ، اروم ، الوند ، امید ، سرداری و زارع استفاده می شود که باعث بالا بردن بازده محصول در واحد سطح می شود .
باقری افزود: میزان متوسط عملکرد کشت در واحد سطح سه هزار و 600 کیلوگرم به ازای هر هکتار است که انتظار می رود با به کار گیری روش های صحیح و آموزش ترویجی و همچنین در اختیار گذاشتن بذرهای بوجاری این رقم با افزایش روبرو شود.
وی گفت: سال گذشته در شهرستان نهاوند مجموعا 50 هزار تن گندم توسطه کشاورزان برداشت شد که 43 هزار تن آن تحویل مراکز خرید شد و مابقی آن برای مصارف کشاورزان و کشت دوباره مصرف می شود.
باقری همچنین از کشت پاییزه کلزا در مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: کشت محصول کلزا که از 15 شهریور ماه درسطح بیش از یک هزار و 600 هکتار از مزارع نهاوند آغاز شده تا پایان مهر ماه ادامه خواهد یافت .
وی گفت: شهرستان نهاوند یکی از مراکز اصلی کشت دانه روغنی کلزا در استان همدان است که بیش از 50 درصد تولید استان در آن صورت می گیرد .
وی افزود: به منظور حمایت از کشاورزان هم بذر ضدعفونی شده و اصلاح شده در اختیار آنان قرار می گیرد و هم ماشین آلات مورد نیاز و سوخت مورد نیاز کشاورزان تهیه شده که از کشاورزان خواسته می شود برای استفاده از این امکانات به مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کنند.
شهرستان نهاوند به علت آب و هوای مساعد و بارش های جوی نسبتا مطلوب یکی از قطب های اصلی کشاورزی استان همدان است که در تولید چندین محصول مقام اول را در استان و کشور دارا ست.
در این شهرستان 75 هزار اراضی قابل کشت وجود دارد که 50 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی قرار می گیرد .

دیدگاه شما