تازه های سایت

کد مطلب: 24155
18. شهريور 1394 - 18:29
سرپرست فرمانداری نهاوند گفت: نهاوند به عنوان سومین شهر بزرگ استان با داشتن سابقه تاریخی و فرهنگی طولانی نیازمند داشتن کتابخانه استاندارد و در خور شان آن می باشد که با پیگیریهای مستمر تاکنون در این زمینه توفیقی حاصل نشده است.

 به گزارش سایت گرو به نقل از ایرنا، مهرداد نادری فر در نشست مشترک انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان که با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در محل فرمانداری برگزار شد افزود: خوشبختانه مردم شهرستان نهاوند استقبال خوبی از کتابخانه به عمل می آورند و در این زمینه بالاترین سرانه عضو را در سطح استان دارند لذا داشتن یک کتابخانه استاندارد از ضروریات می باشد.
وی افزود: البته در این زمینه پیگیریهایی برای تامین زمین مورد نیاز در شهر به عمل آمده که تاکنون ثمر بخش نبوده و لازم است به صورت جدی در دستور کار نهاد کتابخانه های شهرستان قرار گیرد.
وی وجود انجمن خیرین کتابخانه ساز در شهرستان را یک فرصت خوب برای پیگیری این مساله عنوان کرد و افزود: نظام جمهوری اسلامی بر مبنای اقدامات و مشارکتهای مردمی بنیان نهاده شده لذا در این زمینه نیز لازم است که خیرین مشارکت نموده و نهاد کتابخانه های عمومی را یاری دهند.
فرماندار نهاوند در ادامه به سابقه کتاب و کتابخوانی در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ایران قبل و بعد از اسلام توجه ویژه ای به کتابخانه و علم وجود داشته و از سوی دیگر در فرهنگ اسلامی نیز توجه زیادی به کسب علم و دانش و پرهیز از جهل و خرافه شده است.
وی گفت: البته علمی که مد نظر دین مبین اسلام می باشد علم جهت دار است که بتواند انسان را به تعالی برساند و در خدمت رشد انسان قرار گیرد.
نادری فر تلاشهای صورت گرفته برای مطالعه و کتابخوانی را قابل توجه خواند و گفت: در سطح شهرستان اقدامات خوبی در زمینه کتابخانه ها صورت گرفته اما برای عمومی تر کردن فرهنگ مطالعه لازم است برای کسانی که کتابخانه گریز هستند نیز برنامه داشته باشیم تا بتوانیم آنان را به سمت مطالعه مفید سوق دهیم .
در این جلسه مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان نیز گفت: ساختارهای فرهنگی و دانش یک جامعه بر اساس علم آموزی بنیان می شود و مطالعه و کتابخوانی نقش اساسی در این زمینه دارد.
عاطفه زارعی با اشاره به سیر تاریخی مطالعه در ایران گفت: نگاهی به سیر تاریخی دانش نشان میدهد که ابتدا کتابخانه ها در احتیار سلاطین و پادشاهان بوده یعنی اول مقامات کشور اهل مطالعه بوده اند و بعدها این فرهنگ در بین مردم عمومیت یافته است.
وی نقش مردم در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه را نقشی مهم ارزیابی نمود و گفت: شهرستان نهاوند با توجه به سابقه فرهنگی از اولین شهرهای استان است که در آن انجمن خیرین مدرسه ساز تشکیل شده و تا کنون نیز اقدامات چشمگیر و قابل توجهی داشته است.
وی به شاخصهای مورد نیاز کتابخانه اشاره کرد و گفت: در بحث تامین زمین برای کتابخانه باید شاخصهایی مد نظر قرار گیرد که تا سالهای متمادی هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و کتابخانه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.
وی افزود: برای ایجاد یک کتابخانه باید این نکته را مد نظر قرار داد که کتابخانه فقط باید کتابخانه باشد و فعالیتهای دیگری در آن صورت نگیرد تا بتواند به اهداف خود برسد.
زارعی گفت: شهرستان نهاوند در بحث میزان مراجعان به کتابخانه مقام اول استان را دارد اما در بحث زیر بنا از جایگاه خوبی برخوردار نیست که لازم است با همکاری مسوولان شهرستان در این زمینه نیز برنامه ریزیهای لازم به عمل آید.
در حال حاضر در شهرستان نهاوند 9 کتابخانه عمومی، دو کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل در سطح شهر و بخشهای تابعه به صورت فعال وجود دارد.

دیدگاه شما