تازه های سایت

کد مطلب: 24079
11. شهريور 1394 - 11:03
نهاوند خاستگاه رویش گونه‎های گیاهان دارویی است؛ اما نبود صنایع تبدیلی و صنایع بسته‌بندی باعث شده از ظرفیت‌های شهرستان در این زمینه به خوبی استفاده نشود و راه توسعه از این مسیر برای آن محدود شود.

به گزارش سایت گرو، گیاهان دارویی از دیرباز در طب سنتی و امروز در علوم پزشکی پیوسته مورد توجه قرار گرفته و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی در قالب دمنوش‌ها نیز بیش از گذشته شده است، این روزها حتی دانش گیاهان دارویی موضوع تحقیقات علمی قرار می‌گیرد ضمن اینکه تجارت آن نیز سود فراوانی را عاید کشورهای تولیدکننده آن می‌کند.

کشور ایران نیز با اقلیم متنوع آب و هوایی یکی از مهمترین خاستگاه‌ها و گاهواره‌های رویش گیاهان دارویی است؛ در این میان شهرستان نهاوند نیز با شرایط مساعد آب و هوایی نه تنها در بخش‌های مختلف کشاورزی بلکه در بخش کشت گیاهان دارویی توانسته رتبه خوبی را در سطح استان به خود اختصاص دهد.

بیش از 42 هکتار از اراضی آبی نهاوند زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و بیش از 70 درصد گشنیز کشور در این منطقه تولید و صادر می‌شود.

کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه و پاکستان مقصد اصلی گیاهان دارویی نهاوند هستند.

با توجه به این ظرفیت، بی‌تردید نهاوند می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گیاهان دارویی تبدیل شود.

شهرستان نهاوند خاستگاه رویش چند گونه گیاه دارویی از جمله گشنیز، آرتیشو، گل همیشه بهار، کاسنی، گل محمدی، سیر، گل‌گاوزبان و زعفران است.

هر کدام از این گیاهان دارویی دارای خواص درمانی خاصی از جمله درمان بیماری‌های اعصاب و روان، کاهش کلسترول خون، درمان سوختگی، تنظیم قند خون، دفع سنگ صفرا، درمان انواع زخم‌های پوستی و التهاب و ... هستند.

در داخل کشور نیز شهرهای اصفهان و کاشان مهمترین بازار این محصولات هستند. شهرستان نهاوند همچنین قطب تولید گشنیز استان است به طوری که 5 هزار و 500 هکتار از اراضی نهاوند سطح زیر کشت گشنیز بذری را به خود اختصاص داده است.

اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی در بحث محصولات باغی و استراتژیک و نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی باعث شده از همه ظرفیت‌های شهرستان در این زمینه به خوبی استفاده نشود و راه توسعه از این مسیر برای شهرستان محدود شود.

با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نهاوند در زمینه کشت گیاهان دارویی، به طور حتم با حمایت مسئولان، شاهد اشتغالزایی در شهرستان خواهیم بود که تحقق این امر نگاه ویژه مسئولان به این موضوع و ارائه تسهیلات برای احداث صنایع بسته‌بندی را می‎طلبد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بیش از 42 هکتار از اراضی آبی نهاوند زیر کشت گیاهان دارویی است که این میزان سطح زیر کشت به طور میانگین 34 میلیارد و 300 میلیون تومان برای شهرستان درآمدزایی و ارزآوری دارد. 

احمد باقری افزود: نهاوند به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی، یکی از مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی در استان است که در این زمینه نیز با 42 هکتار سطح زیر کشت رتبه نخست را در استان دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: تعدادی از این گیاهان دارویی به خارج از کشور و به کشورهایی نظیر آلمان، اسپانیا، فرانسه و... صادر می‌شوند و بخش قابل توجهی نیز به خارج از استان صادر می‌شود.

باقری گفت: با توجه به کم آب‌بر بودن و صرفه اقتصادی که این محصولات دارند و نیز رعایت تناوب زراعی، کشت گیاهان دارویی بسیار توصیه می‌شود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در نهاوند نیز کشاورزان گرایش زیادی به کشت انواع مختلف این گیاهان دارند و در حال حاضر نیز 200 نفر متقاضی کشت گیاهان دارویی در فصل پاییز هستند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اضافه کرد: نبود صنایع تبدیلی و نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری از مشکلات اصلی در زمینه کشت گیاهان دارویی در نهاوند است که باید فکری به حال رفع آن شود.

وی با بیان اینکه هر ساله در زمان برداشت گیاهان دارویی، اشتغالزایی فصلی مطلوبی نیز در سطح شهرستان ایجاد می‌شود گفت: جهاد کشاورزی به کشاورزانی که تمایل به کشت گیاهان دارویی دارند تسهیلات ویژه پرداخت می‌کند.

باقری اضافه کرد: نهاوند ظرفیت زیادی برای احداث صنایع تبدیلی، کارگاه و کارخانجات فرآوری گیاهان دارویی دارد از این رو به کسانی که تمایل به احداث چنین صنایعی داشته باشند متناسب با طرح توجیهی تسهیلات ارائه می‌شود.

با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نهاوند در زمینه کشت گیاهان دارویی با مساعدت مسئولان و پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش و جذب سرمایه‌گذار می‌توان شهرستان نهاوند را در بازارهای جهانی معرفی کرد./خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما