تازه های سایت

کد مطلب: 23937
4. شهريور 1394 - 0:33
حال که پایگاه مستقیم این دولت یعنی سفارت خانه بریتانیا در ایران بازگشایی شده است از وزارت خارجه و وزارت اطلاعات انتظار می رود که حتما آن را زیر نظر داشته و از طرفی دیگر به وزارت خارجه توصیه می شود با تدبیر و عزت بیشتری روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی را تنظیم نماید

به گزارش سایت گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا

برداشت اول: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران اسلامی در جمع استانداران کشور ۳۱/۵/۹۴: نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می توانیم هرطور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنش نخواهند داشت.

برداشت دوم ؛ فیلیپ هاموند ، وزیر امور خارجه دولت فخیمه انگلستان در مصاحبه با رادیو BBC 1/6/94: ا گر با ایرانی ها صحبت نکنیم ، قادر نخواهیم بود در توسعه سیاست ایران تاثیر گذار باشیم …. آنچه در مورد ایران اهمیت دارد رفتار ایران در قبال بازیگران منطقه ای چه اسرائیل و چه دیگر کشورهاست که معلوم می شود که ایران دیگر تهدیدی برای آنها نیست !

برداشت سوم : حجت الاسلام روحانی در دیدار با هاموند ۲/۶/۹۴: اگر چه قضاوت های تاریخی یک ملت را نمی توان در مدت زمانی کوتاه به سرعت تغییر داد ولی در عین حال معتقدیم که نباید در گذشته های تاریخی هم باقی ماند ، باید با نگاه به آینده حرکت خود را تنظیم کنیم. باید به گونه ای حرکت شود که علاوه بر توسعه روابط به تدریج قضاوت تاریخی مردم نیز تغییر کند.

برداشت چهارم: وزیر خارجه انگلیس و هیات همراه دقیقا مصادف با ایام کودتای انگلیسی- آمریکایی ۲۸ مردای ۳۲ وارد ایران می شوند.

برداشت پنجم : سفارت بریتانیا در ۱/۶/۹۴ پس از ۴ سال رسما بازگشایی شد.

برداشت ششم : همزمان با سالروز کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ ، BBC رسانه فریب کار بریتانیا که محمد رضا پهلوی را با اسم رمز ” “حالا دقیقا نیمه‌ شب به وقت تهران است ” مطمئن به انجام کودتا علیه دولت مصدق نمود، با خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست مصاحبه معنا داری تدوین کرد. این در حالی بود که قبلا علی جنتی وزیر ارشاد مدعی شده بود که مجوز برای فعالیت چند روزه بی بی سی صادر شده و مسئولان کشور نیز از مصاحبه منع شده اند !

برداشت هفتم : روزنامه انگلیسی گاردین در آستانه سفر هاموند به ایران : هاموند باید به رویدادهایی مانند کودتای مورد حمایت انگلیس در سال ۱۹۵۳ اعتراف کند.

برداشت هشتم : مجوز فعالیت بی بی سی در ایران صادر شد . ۱۳/۵/۹۴

برداشت نهم ؛حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات : سفارت انگلستان ( درسال ۸۸ ) به ۲۰۰ نفر ماموریت داده بود فقط سراغ خواص بروند و راه های نفوذ در آنها را شناسایی کنند. دومین راهبرد سرویس اطلاعاتی انگلستان استفاده از اراذل و اوباش بود که در فتنه ۸۸ و کودتای ۲۸ مرداد با استفاده از شعبان بی مخ ها تجربه شد.

برداشت آخر : امام خمینی (ره) در نگاه به انگلیس :

شماها خیال می کنید که آلمان ، انگلستان و در راس همه ، امریکا، صلاح شما رامی خواهد؟ شوروی صلاح شما را می خواهد؟ آنها صلاح خودشان را می خواهند. آنهاشماها را به بند می کشند تا از شما استفاده کنند. آن روزی که ببینند استفاده نمی تواندبکنند، شما را دور می اندازند و همراهی با شما نمی کنند. جلد شانزدهم – صفحه : ۳۹۲

روشن است که حافظه تاریخی مردم ایران ذهنیت بسیار منفی نسبت به انگلستان دارد و این نه فقط بخاطر عاملیت در نصب رضاخان بلکه در مداومت برای توطئه و برنامه ریزی جهت چپاول ثروت ها و داشته های ملت ایران و مردم منطقه قبل و بعد از انقلاب بوده است به نحوی که در موضوع تحریم جمهوری اسلامی ایران از پیگیرترین و سرسخت ترین دولت های غربی بوده است و نقش فراموش نشدنی دولت و سرویس جاسوسی انگلستان در فتنه سال ۸۸ مورد تایید هر منصفی است. این نوع رفتار دولت انگلستان در طول تاریخ منجر به این شده است که غالب مردم ایران این دولت را روباه پیر نام نهند که هیچگاه از نقشه کشی و حیله گری دست نخواهد کشید.

بعد از تفاهم اولیه برای رسیدن به برجام ، بسیاری از دولت های اروپایی برای رسیدن به بازار ایران صف کشیدند در حالی که برخی سابقه تیره ای در چند سال گذشته علیه ملت ایران داشته اند که از جمله آنها دولت فرانسه و انگلستان هستند. سوال جدی از مسئولین وزارت خارجه و دولت محترم این است که آیا نباید عقوبتی برای سیاست های مغرضانه و ستیزانه دولت های اینچنینی در تنظیم روابط تدبیر شود؟ آیا اینکه صرفا به خود ببالیم دولت های بزرگ غربی پا به ایران می گذارند، منطقی است؟ جدای از دیدگاه های ایدئولوژیک در منطق دیپلماسی دولت ، عزت جمهوری اسلامی ایران چگونه لحاظ می شود ؟ آیا منافع کشور در این نیست که با تنظیم روابط ، طرف مقابل حاصل رفتار خود را همواره در نظر بگیرد و مطابق آن رفتار نماید؟

تجربه و تاریخ روابط ایران و انگلیس نشان داده است که دولت فریبکار انگلیس همواره با نقشه و برنامه ریزی های پیشینی برای ضربه زدن به منافع مردم ایران و جمهوری اسلامی در ایران حاضر بوده است بنابر این حال که پایگاه مستقیم این دولت یعنی سفارت خانه بریتانیا در ایران بازگشایی شده است از وزارت خارجه و وزارت اطلاعات انتظار می رود که حتما آن را زیر نظر داشته و از طرفی دیگر به وزارت خارجه توصیه می شود با تدبیر و عزت بیشتری روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی را تنظیم نماید.

حسین بهمنش- کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل

انتهای پیام/ج

 

دیدگاه شما