تازه های سایت

کد مطلب: 23630
17. مرداد 1394 - 8:39
رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با یک نشریه آمریکایی گفته نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به معنای آشتی راهبردی ایران و آمریکا نیست.
اوباما: توافق هسته‌ای به معنای آشتی راهبردی ایران و آمریکا نیست/ازدست دادن فرصت توافق با ایران احمقانه است

به گزارش سایت گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، «باراک اوباما» در مصاحبه‌ای با نشریه نیویورکر گفته نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به معنای آشتی راهبردی ایران و آمریکا نیست.

او در این مصاحبه گفت: «اگر ما قدرتمان را تنها به قدرت نظامی محدود کنیم، قدرتمان را تضعیف کرده‌ایم. اگر فکر کنیم این تنها ابزاری است که  که در چنته داریم، نفوذ و توانایی‌مان برای شکل دادن رویدادها را کاهش داده‌ایم.»

اوباما با آنکه در روزهای گذشته تصریح کرده حاضر است در صورت لزوم در برابر ایران به اقدام نظامی متوسل شود در مصاحبه با «نیویورکر» از «تبعات ناخواسته» حمله نظامی سخن گفت.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در باب تصمیماتی که می‌گیرم، فکر می‌کنم برداشت بهتری درباره اینکه چطور اقدام نظامی می‌تواند تبعات ناخواسته داشته باشد، دارم.»

اوباما اضافه کرد: «من بر این باورم مصرّ هستم که اغلب اوقات قضاوت‌هایی که ما انجام می‌دهیم بر اساس احتمالات است و هیچ تصمیم سیاست خارجی - و به همین دلیل هیچ تصمیم سیاسی - کاملاً بدون نقص نیست.»

او گفت: «بنابراین، شاید من در همان حال که امروز مطمئن‌تر هستم، تردیدهای بیشتری هم دارم.»

اوباما اضافه کرد: «و تا اندازه‌ای به همین دلیل است که وقتی من می‌بینم در موقعیتی مانند این که ما می‌توانیم در اتحاد با جهان به یک هدف دست پیدا کنیم به نظرم احمقانه و حتی تراژیک است که این فرصت را از دست بدهیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه، نگرش‌ها و زمینه‌های ذهنی مخالفان توافق هسته‌ای را با جنگ‌طلبان عراق مشابه دانست و گفت: «من فکر می‌کنم نوع خاصی از ذهنیت که در زمان جنگ عراق فعال بود تا به امروز ادامه داشته است.»

او افزود: «برخی از افرادی که در آن زمان در این تصمیم‌گیری نقش داشتند گویا حرفهایی که آن زمان زدند را فراموش کرده‌اند یا کلاً قصد ندارند در این زمینه عذرخواهی کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا با مقایسه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با سایر پیمان‌های منع اشاعه سند وین را یکی از بهترین توافقنامه‌های تسلیحاتی در نیم قرن گذشته دانست و گفت: «در توافقنامه‌های قبلی از این نوع و تا این حد مهم، ما عموماً مجبور بودیم چیزی را به طور کامل کنار بگذاریم. ما مجبور بودیم خودمان را به طرق مهم، محدود کنیم. در این موقعیت ما توانمندی‌هایمان برای نقض توافق را از دست نداده‌ایم و می‌توانیم در صورتی که اثبات شود ایران قادر به اجرای تعهداتش نیست به ان پاسخ دهیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به به منتقدانی که توافق با ایران را به مسائل غیرهسته‌ای پیوند می‌زنند گفت: «هیچ چیزی در این توافق نیست که به تغییر کامل شخصیت رژیم ایران وابسته باشد.»

او افزود: «این توافق به معنای آشتی راهبردی ایران و آمریکا نیست. این، تصمیمی سرسختانه، با چشمان باز و محاسبه شده است برای بهره گرفتن از بهترین فرصت جهت ممانعت از احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی.»

انتهای پیام/

دیدگاه شما