تازه های سایت

کد مطلب: 23490
10. مرداد 1394 - 8:38
رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهاوند خبر داد
معوقات بانکی عمده دلیل غیر‌فعال شدن تعاونی‌ها در نهاوند
رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهاوند گفت: ‌‌‌‌‌‌‌معوقات بانکی عمده دلیل غیر فعال شدن تعاونی‌ها در نهاوند هستند که سود بالای تسهیلات بانکی علت اصلی این مشکل است.
معوقات بانکی عمده دلیل غیر‌فعال شدن تعاونی‌ها در نهاوند

 

به گزارش سایت گرو به نقل از فارس، جلال قیاسوند اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان نهاوند 35 تعاونی غیر فعال وجود دارد که از دلایل غیر فعال شدن این تعاونی‌ها می‌توان به افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت مواد اولیه، نوسانات بازار و عدم تخصیص یارانه بخش تولید اشاره کرد.

وی تاکید کرد: عدم رعایت قانونمندی، عدم توجیه اقتصادی، مالی و فنی طرح از دیگر عوامل تعطیلی و غیر فعال شدن تعاونی‌ها در شهرستان نهاوند است.

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهاوند به تعاونی‌های فعال شهرستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در شهرستان نهاوند 126 تعاونی فعال و در دست اجرا وجود دارد که این تعاونی‌ها در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت شهرستان عمده‌ترین فعالیت این تعاونی‌ها در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته فعالیت تعاونی‌ها برای 3 هزار و 225 نفر ایجاد اشتغال کرد، همچنین 6 هزار و 440 فرصت شغلی توسط این تعاونی‌ها ایجاد شد که بخش عمده در بخش خدمات بوده است.

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی نهاوند به طرح‌های مشارکتی و غیر مشارکتی تولیدی در روستاها اشاره کرد و گفت: طبق این طرح‌ دولت تسهیلات بانکی با سود چهار درصد را به افراد ساکن در روستاها برای ایجاد تعاونی‌های تولیدی پرداخت می‌کند.

وی افزود: در طرح‌های مشارکتی حداقل 200 نفر سرپرست خانوار باید عضو تعاونی شوند.

قیاسوند در ادامه زودبازده بودن و کم‌هزینه بودن را از مزایای تعاونی‌های تولیدی در روستاها دانست و تصریح کرد: کاهش مهاجرت روستاییان به شهر، بهبود معیشت، اشتغالزایی، کارآفرینی جمعی و افزایش توان اقتصادی روستاییان از مزایای این تعاونی‌هاست.

وی به تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران در نهاوند اشاره کرد و افزود: برای تاسیس این تعاونی‌ها باید نیم درصد کل جمعیت شهرستان عضو آن شوند و محل تولد، اشتغال و سکونت اعضا در شهرستان نهاوند باشد.

قیاسوند گفت: فعالیت این تعاونی‌ها باید در حوزه‌های توسعه، عمرانی، اقتصادی و جزو مزیت‌های شهرستان باشد و حداقل سرمایه اولیه باید 300 میلیون باشد و دولت نیز تسهیلاتی به این تعاونی‌ها ارائه می‌دهد.

وی در ادامه نیز به تسهیلات بنیاد برکت به تعاونی‌های غیر فعال اشاره کرد و تاکید کرد: دو شرکت پارساالوند و احسان سپیده نهاوند با حمایت و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت توانستند دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.

این مسئول به برگزاری جشنواره کشوری و استانی تعاونی‌ها اشاره کرد و اضافه کرد: این جشنواره در شهریورماه مصادف با هفته تعاون برگزار می‌شود که 35 شرکت تعاونی نهاوند برای شرکت در آن ثبت نام کرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر دو شرکت کشت و صنعت آناهیتای نهاوند در زمینه صادرات و ارزآوری رتبه اول استان را دارد و شرکت کوثر خزل اروند هگمتان بخش خزل در بخش کشاورزی و اشتغال در سطح شهرستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

قیاسوند افزود: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در راستای تحقق برنامه پنجم توسعه از تعاونی‌های شهرستان حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

وی گفت: برنامه امسال ما در حوزه تعاونی‌ها تشکیل 21 تعاونی است که تاکنون 12 تعاونی تشکیل داده‌ایم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما