تازه های سایت

کد مطلب: 23472
7. مرداد 1394 - 11:49
شاید با ورود این عنصر جاسوسی رژیم صهیونیستی مرور دست و پازدن های وی در جریان مذاکرات هسته ای برای تنظیم یک قرارداد بد برای ایران از زبان رسانه های غربی برای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که از نزدیک شاهد این کارشکنی ها بودند مفید باشد.
روایت خصومت دنباله‌دار یک شوالیه سیاه با ایران/ پوزخند دیپلمات متنفر از ایرانی‌ها در تهران + اسناد از رسانه‌های غرب

به گزارش سایت گرو به نقل از سرویس بین الملل شبکه اطلاع رسانی مرصاد، الیزه نشین های ضد ایرانی صبح امروز با یک فروند پرواز هواپیمایی ایر فرانسوارد فرودگاه تهران می شوند.

فابیوس که در اظهار نظرهای متعدد نفرت خود را از ایرانی ها به زبان آورده است و در عمل نیز با صادرات خون های آلوده هزاران کودک و زن بی گناه کشورمان را به ویروس های فرانسوی ایدز و هپاتیت مبتلا کرده است در راس این هیأت قرار دارد.

در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳، فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی توسط انستیتو مریو فرانسه به ایران وارد شد. این فرآورده‌ها در ایران در اختیار ۹۷۶ نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ها را به ایدز مبتلا نمود.

در سال ۱۳۶۶ و پس از کشف اولین بیمار مبتلا به ایدز، رسماً وجود ایدز در ایران علنی گردید. با شکایت مبتلایان و خانواده‌هایشان، پرونده‌ای در سال ۱۳۷۶ در این خصوص در محاکم قضایی ایران باز شد. تا اردیبهشت ۱۳۹۰، حدود ۲۰۰ نفر از بیماران دریافت‌کننده این خون‌ها جان باخته‌اند.

شاید با ورود این عنصر جاسوسی رژیم صهیونیستی مرور دست و پازدن های وی در جریان مذاکرات هسته ای برای تنظیم یک قرارداد بد برای ایران از زبان رسانه های غربی برای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که از نزدیک شاهد این کارشکنی ها بودند مفید باشد.

ساختار سیاست خارجی فرانسه

در ابتدا برای درک و فهم رفتار دولت‌مردان فرانسوی لازم است که با ساختار سیاسی فرانسه و تحولات چند سال اخیر کشور فرانسه آشنا شویم. در سال 2012، با روی کار آمدن فرانسوا اولاند، به‌عنوان رئیس‌جمهوری سوسیالیست و با تکیه بر شعارهای گلیستی و استقلال‌طلبی، دنیا گمان می‌کرد که چالش بزرگی بین فرانسه به‌عنوان کشور مؤثر در اتحادیه اروپا با ایالات متحده آمریکا که داعیه رهبری جهان را دارد، پیش خواهد آمد. خروج نظامیان فرانسوی از افغانستان یکی از سیاست‌های ضدآمریکایی و ضد جنگ فرانسوا اولاند در هنگام ورود به کاخ الیزه بود که این نظریه را تقویت می‌کرد. اما انتصاب لوران فابیوس یهودی به عنوان وزیر خارجه فرانسه که تمایلات صهیونیستی دارد، بسیاری از وطن‌پرستان فرانسوی را نگران کرد و این سرآغاز رفتار نئوگلیستی فرانسوا اولاند در سیاست خارجی دولت فرانسه بود. زمانی که جامعه‌ی فرانسه فکر می‌کرد که رئیس‌جمهور سوسیالیست، دیگر نگاهش به آمریکا نیست و سیاست‌های گلیستی در سیاست خارجی فرانسه جای "نگاه به آمریکا" را می‌گیرد، تغییری در سیاست خارجی دولت اولاند مشاهده نشد.

از یک‌سو، سیاست خارجی فرانسه همواره نیم‌نگاهی به جامعه اعراب داشته است، لذا فرانسه با عربستان سعودی به‌عنوان کشوری که قدرت نفتی و اقتصادی جامعه اعراب به حساب می‌آید، روابط پایداری داشته است. از سوی دیگر، نفوذ رژیم صهیونیستی در ساختار حاکمیت فرانسه و نقش مهم یهودیان در جهت‌دهی سیاست‌های فرانسه، باعث به وجود آمدن یک جریان ضد ایرانی و اسلام‌ستیز شده است. هم‌چنین مثلث همکاری فرانسه، رژیم صهیونیستی و عربستان در حمایت از جبهه معارض سوریه با هدف براندازی بشار اسد نشان دهنده روابط راهبردی این سه کشور در مسائل منطقه‌ای است.

مستی فرانسوی ها از دلارهای اماراتی و سعودی در طول مذاکرات به روایت رویترز

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: «کارشکنی فرانسه در این توافق ظاهراً ارتباط اندکی با نگرانی‌های واقعی از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای داشت و بیشتر به تلاش این کشور برای خوش‌خدمتی به کشورهای ضد ایرانی ـ مانند عربستان سعودی و امارات ـ مربوط می‌شد که ادوات نظامی، ماهواره‌ای و هسته‌ای گران‌قیمت فرانسه را می‌خرند.»
رویترز ادامه می‌دهد: «درسی که باید از این شکست گرفت این است که باید یک نیرو که به آن اختیارهای کامل اجرایی دارد با ایران برای حل و فصل موضوع هسته‌ای این کشور تعامل کند.»

این گزارش می‌افزاید عدم تمایل فرانسه برای حصول توافق با ایران را باید از دریچه توافقنامه‌های تجاری این کشور در منطقه با پادشاهی‌های عربی مخالف ایران نگریست.

طبق گزارش رویترز «فرانسه برای اولین سال از سال 2007 در اواخر جولای یک توافقنامه نظامی با امارات امضا کرد. این قرارداد میلیارد دلاری برای دو ماهواره جاسوسی نمی‌توانست در زمانی بهتر از این تنظیم شود: قراردادهای نظامی فرانسه یک چهارم ارزششان را سال گذشته از دست دادند.»

رویترز به خوش خدمتی فرانسه به عربستان هم اشاره می‌کند: «به همین قیاس، فرانسه تنها یک ماه پس از این معامله با امارات، یک قرارداد میلیارد یورویی با عربستان که رقیب سرسخت ایران در زمینه تعمیر چهار ناو جنگی و دو کشتی سوخت‌گیری منعقد کرد.»

این خبرگزاری انگلیسی ادامه می دهد که منافع تجاری فرانسه در عربستان سعودی تنها به منافع نظامی محدود نمی‌شود چرا که ماه گذشته دو شرکت هسته‌ای فرانسه که هر دو شرکتهای دولتی هستند میزبان 200 نماینده تجاری و صنعتی عربستان سعودی بودند.
سفیر فرانسه در عربستان به وضوح ابراز امیدواری کرده بود که عربستان برای راه‌اندازی برنامه هسته‌ایش در زمینه انرژی هسته‌ای از پاریس کمک بگیرد.
رویترز تأکید می‌کند: «این قراردادهای زیرساختی درازمدت برای فرانسه تقریباً ارزشی معادل 40 میلیارد یورو داشتند. قراردادهای مشابهی هم با کشور کوچک قطر امضا شده که آن هم از کشورهای ضد ایران است.»
این خبرگزاری انگلیسی می‌افزاید: «با در نظر گرفتن این قراردادهای پرمنفعت  زیرساختی و نظامی، این احتمال وجود دارد که فرانسه سعی کرده باشد با ممانعت از توافق با ایران به پادشاهی‌های سنّی مذهب حاشیه خلیج [فارس] خوش‌خدمتی کرده باشد.»

دشمنی سرسختانه فابیوس به روایت روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در جریان مذاکرات سته ای ایران با 5+1 نوشت:

فرانسه بار دیگر با اتخاذ سرسرسخت‌ترین دیدگاه‌ها در مذاکرات هسته‌ای شهر «لوزان» با دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا که خواستار رسیدن به توافق با تهران تا قبل از پایان ماه جاری میلادی است، در تقابل قرار گرفته است.

اوباما روز جمعه و پس از انتشار گزارش‌هایی که حاکی از اختلافات مواضع واشنگتن و پاریس در این گفت‌وگوها بود با «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، دیپلمات‌های فرانسوی علناً آمریکا و سایر اعضای ۱+۵ را تحت فشار قرار داده‌اند تا قبل از فرارسیدن موعد ۳۱ مارس از دادن امتیاز به ایران در موضوعات اساسی به ویژه سرعت رفع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل به ایران خودداری کنند.

علاوه بر این، پاریس ظاهراً پاریس تقویم زمانی غیر از واشنگتن مدنظر قرار دارد و استدلال می‌کند که ضرب‌الاجل قبلی تعیین‌شده «مصنوعی» است و کشورهای ۱+۵ در صورت لزوم برای عقد توافق خوب با ایران باید منتظر بمانند.

مقامات دولت اوباما گفته‌اند احتمال اقدام نمایندگان کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران توانایی آنها برای تمدید مهلت مذاکرات را محدود می‌کند؛ اما ظاهراً فرانسوی‌ها طور دیگری فکر می‌کنند.

«جرارد آروئاد»، سفیر فرانسه در آمریکا روز جمعه و پس از پایان آخرین دور رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس در شناسه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «قرار دادن پایان مارس به عنوان ضرب‌الاجل قطعی، مضر و خطرناک است».

روایت گاردین از دست و پازدن فرانسه برای عدم لغو تحریم ها

روزنامه گاردین هم ساعاتی قبل‌تر گزارش داده بود «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه با هیئت مذاکره‌کننده این کشور در لوزان تماس گرفته و به آنها گوشرد کرد توافقی که اجازه کاهش سریع تحریم‌های شورای امنیت را به ایران بدهد غیرقابل قبول است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت مقامات آمریکایی معتقدند علت سرسختی فرانسه در این مذاکرات، حفظ روابط با اسرائیل و کشورهای عرب است. این روزنامه گزارش داد: «برخی از مقامات آمریکایی در محافل خصوصی می‌گویند فرانسه تا اندازه‌ای به دنبال حفظ روابط قدرتمند خود با اسرائیل و کشورهای عرب است که به شدت به تلاش واشنتگتن برای نزدیکی با تهران مظنونند.»

به رغم این، دیپلمات‌های فرانسه مدعی هستند مواضع سرسختانه آنها علیه تهران از جمله محورهای اساسی سیاست خارجی آنها در سالهای گذشته بوده است. فرانسه با مخالفت با برنامه هسته‌ای تهران می‌تواند تا سالها به عنوان یکی از کشورهای معدود دارای قدرت هسته‌ای از جایگاه ویژه‌ای در مناسبات جهانی برخوردار باشد.

اما مواضع سرسخت فرانسه و تأثیر گرفتن این کشور از رژیم صهیونیستی، مسبوق به سابقه است. پاریس قبل از عقد توافق موقت ژنو در آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ هم با مطرح کردن دغدغه‌های رژیم صهیونیستی یک بار در مسیر امضای توافقنامه کارشکنی کرده بود.

روایت وزیر اطلاعات اسرائیل از تحمیل نابودی ذخایر اورانیوم ایران با اعمال فشار از طریق فرانسه

«یوال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی چند ماه بعد در اسفندماه همان سال جزئیات بیشتری از فشار این رژیم بر پاریس برای فشار بر مذاکره‌کنندگان ایران فراهم آورد.

وی گفته بود در پیش نویس اولیه توافقنامه هسته‌ای ژنو، ایرانی‌ها می‌توانستند ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را حفظ کنند و صرفاً توافق می‌کردند از ادامه تولید این سطح از اورانیوم خودداری کنند. اما در پی فشار رژیم اسرائیل از طریق فرانسه، در متن نهایی توافقنامه مقرر می‌شود که ایران نیمی از ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرده و نیم دیگر را به اکسید تبدیل کند.

اشتاینیتز همچنین در آن زمان مدعی شد در نسخه اولیه توافقنامه ژنو صرفاً مقرر شده بود ایران از آغاز به کار رآکتور آب سنگین اراک خودداری کند اما می‌توانست به ساخت بخش‌های کلیدی این رآکتور ادامه دهد. اما در پی رایزنی فرانسوی‌ها با رژیم اسرائیل، دولت فرانسه در این زمینه نیز شرایط متفاوتی را برای ایران مطرح کرد.

کارشکنی فرانسه در مذاکرات ژنو برای برقراری آتش بس در یمن

به گزارش مرصاد، فرانسوی ها خوش خدمتی به عربستان در مذاکرات ژنو برای برقراری آتش بس در یمن را نیز از یاد نبردند.

فرانسه و ترکیه برای عدم برقراری آتش بس در حمله رذیلانه عرستان به یمن نقش اول را ایفا کردند.

تلویزیون المیادین از مذاکرات میان طرف‌های یمنی در ژنو سوئیس گزارش داد که دیپلمات‌های فرانسوی  و ترکیه‌ای تلاش دارند تا مانع از دستیابی به توافق در مذاکرات شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما