تازه های سایت

کد مطلب: 23309
4. تير 1394 - 15:28
فرماندار شهرستان نهاوند شیوع بیماری وبا در این شهرستان را فقط یک شایعه دانست.
شیوع وبا در نهاوند صحت ندارد

به گزارش سایت گرو، بعد از انعکاس اخباری مبنی بر انتشار بیماری وبا در شهرستان نهاوند از سوی برخی رسانه‌های استان، فرماندار نهاوند آن را شایعه‌ای بیش ندانست و این خبر را تکذیب کرد.

مهرداد نادری‌فر در گفت‌وگو‌ با خبرنگار فارس به صراحت انتشار بیماری وبا را در نهاوند تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی امکان ندارد و شایعه‌ای بیش نیست.

وی گفت: در کارگروه امنیت غذایی که طی دو روز اخیر تشکیل شد نیز نسبت به شیوع این بیماری صحبتی نشده است در صورتی که اگر چنین شایعه‎ای صحت داشت باید نسبت به این موضوع نیز تدابیر مقابله‌ای اندیشیده می‌شد.

فرماندار نهاوند در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‎ها عنوان کرده‌اند نسبت به هشدار پنهانی گسترش بیماری وبا در این کارگروه مطالبی عنوان شده اما مسئولان مانع از رسانه‌ای شدن آن شده‌اند، این موضوع را نیز تکذیب کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز انتشار این مطلب را شایعه‌ای بیش ندانست و گفت: به صراحت می‌گویم که در سال 94 ابتلا به بیماری وبا در همدان وجود نداشته است.

حسین عرفانی با اشاره به شروع فصل گرما پیشگیری از بروز این بیماری را لازم دانست و گفت: همه ساله برنامه پیشگیرانه از سوی مرکز بهداشت نسبت به انتشار برخی از بیماری‌ها از جمله وبا وجود دارد.

گفتنی است در کارگروه‌های سلامت و امنیت غذایی با توجه به نزدیکی فصل گرما، هشدار در خصوص احتمال بروز بیماری وبا و التور در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی شده و عدم شیوع این بیماری در همدان نیز به صراحت از سوی مسئولان مربوطه عنوان شده است.

آنها در این جلسات پیشگیری از ابتلا به این بیماری را لازم دانسته‌‌اند و نکاتی را در خصوص نحوه پیشگیری عنوان کرده‌اند.

وبا یکی از بیماری‌های واگیر عفونی است فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند و عامل بیماری‌زای این بیماری باکتری به نام «ویبریو کلرا» است، این بیماری در اثر سم تولید شده از باکتری «ویبریو کلرا» که در روده کوچک تکثیر می‌شود، ظاهر خواهد شد.

راه‌های مستقیم انتقال بیماری از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد مدفوعی و استفراغ بیماران و استفاده از لوازم آلوده بوده و از طریق تماس غیر مستقیم نیز نظیر آب آلوده به مدفوع انسان، منابع آب حفاظت نشده، غذای آلوده، سبزیجات و میوه‌های آلوده و یا شسته شده با آب آلوده منتقل می‌شود.

منبع: فارس

دیدگاه شما