تازه های سایت

کد مطلب: 23125
17. ارديبهشت 1394 - 9:42
مدیرکل گمرک استان گفت: ایجاد گمرک در نهاوند نیاز به پیگیری مسئولان دارد البته ما نیز این موضوع را به مرکز اعلام کرده‌ایم و منتظر موافقت با راه‌اندازی گمرک در نهاوند هستیم.
 راه‌اندازی گمرگ در نهاوند پیگیری می‌خواهد,گمرک نهاوند,سایت گرو

به گزارش سایت گرو، فعالیت واحدهای متعدد در بخش‌های صنعتی کشاورزی، معدن، صنایع لبنی و... در نهاوند موقعیتي عالی است برای اینکه نهاوند هم به عنوان سومین شهر استان صاحب گمرک شود، سال گذشته بود که البته مسئولان از راه‌اندازی گمرک در این شهرستان خبر داده‌اند.

شاهد دیگر این شرایط عضویت 160 هزار نفر از مردم نهاوند در 300 تعاونی است که 20 هزار نفر از آنها در تعاونی‌های تولیدی و خدماتی مشغول به فعالیت هستند و تولید بیش از 140 هزار تن میوه و صادرات روزانه 3 هزار و 300 تن سیمان به کشور عراق و سایر کشورهاست که راه‌اندازی گمرک را در نهاوند ضروری می‌کند.
فرماندار نهاوند در اين‌باره گفت: شهرستان نهاوند در استان به تنهایی در طول سال بیش از 600 هزار تن سیمان، 620 هزار‌تن انواع محصولات باغی و زراعی و دامی و 500 هزار تن انواع روغن، 400 هزار تن انواع خوراک دام است.
همچنین در حوزه صنعت پس از کشور کانادا،  نهاوند دومین و مرغوب‌ترین معادن سنگ دولومیت جهان با ذخیره 62 میلیون تن را در اختیار دارد. بايد گفت كه انواع سنگ‌هاي دولوميت در نهاوند براي تبديل به لاشه‌هاي ساختماني، لاشه‌هاي موزائيکي،  لاشه‌هاي آهکي و آهک صنعتي استخراج مي‌شود.
به گفته امامعلی عبدالملکی، فرش تولید این شهرستان به دلیل دارا بودن کیفیت مناسب و طرح‌ها و نقشه‌های زیبا، مشتریان بسیاری در کشورهای خارجی دارد و 99 درصد این تولیدات به خارج از کشور صادر می‌شود در بحث تولیدات دارویی و کشاورزی نیز گشنیز نهاوند رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارد که گاهاً به نام دیگر مناطق صادر می‌شود.
در کنار تولیدات و فرآورده‌های لبنی شهرستان که به سایر کشورها صادر می‌شود کار صادرات فرش‌های تولیدی نهاوند از طریق اتحادیه مرکزی فرش تهران و همچنین اتحادیه فرش استان همدان خریداری و از طریق آنان به کشورهای حوزه خلیج فارس، کانادا و آمریکا انجام می‌شود.

 صادرکنندگان وجود گمرک را مزیت می‌دانند

نبود اداره و نمایندگی گمرک در نهاوند موجب شده تا صادرکنندگان علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین،  محصولات خود را با نام دیگر استان و شهرستان‌ها صادر کنند.
واحدهای تولیدی شهرستان که درصد بالایی از محصولات تولیدی خود را صادر می‌کنند، ایجاد گمرک در شهرستان را یک ضرورت می‌دانند و اینکه این فرصت می‌تواند کمک بزرگی در تسهیل نحوه صادرات این واحدها باشد.

 راه‌اندازی گمرگ، هزینه‌های تحمیلی را کاهش می‌دهد

مدیرعامل کارخانه روغن نگین خزل نهاوند هم در اين‌باره گفت: در سال، 10 هزار تن روغن تولیدی دارد که 30 درصد آن را صادر می‌کنند در جریان صادرات باید ترددهای بسیاری را به مرکز استان انجام دهند و برخی مشکلات هم برای آنها وجود دارد که باز هم باید برای رفع آن به مرکز استان تردد داشته باشیم.
به گفته مؤمنعلی خزایی،  در صورت وجود گمرک،  هم از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و هم می‌شود مسائل ارباب رجوعی را در شهرستان حل کرد.

 گمرک و افزایش صادرات

اما مسئول فروش و بازاریابی کارخانه سیمان نهاوند گفت: میزان تولید این واحد در سال یک میلیون تن است و 70 درصد آن صادر می‌شود.
وی در خصوص ایجاد واحد گمرکی در نهاوند افزود: این فرصت یک ضرورت است که می‌تواند موجب افزایش حجم صادرات شود البته بنا به نوع تقاضای محصول. اما در کل این واحد تولیدی برای اخذ پروانه صادرات باید به ملایر مراجعه کند.
علیرضا زمانیان می‌گوید: مجموعه صادرات که انجام می‌دهیم نقاط مرزی متفاوتی دارد كه بعد مسافت هم طولانی است و از طرفی هم مجموعه‌هایی که صادر می‌شود بايد همراه پروانه باشد؛ چنانچه این پروسه زمانی طول بکشد و پروانه نرسد امکان تحویل و تخلیه بار وجود ندارد.
بنابراين وجود گمرک در شهرستان می‌تواند مانع این تردد و طی شدن مسیر طولانی شود و زمان در اختیار خودمان باشد.
به گفته زمانیان، وجود گمرک در نهاوند به عنوان يك مزیت می‌تواند موجب افزایش صادرات در سایر محصولات تولیدی شهرستان شود.
حضور گمرک در هر شهر و استانی می‎تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و آن منطقه داشته باشد از همین رو می‌شود گفت که یکی از اهداف راه‌اندازی نمایندگی گمرک در نهاوند تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی است.
از طرفی وجود واحد گمرگی در شهرستان موجب جلوگيري از قاچاق کالا و تخلفات گمرکي در نهاوند به عنوان دروازه مواصلاتي منطقه مرزي و محور استراتژيک 3 استان همدان، کرمانشاه و لرستان خواهد شد.

 راه‌اندازی گمرک در نهاوند ضرورت اجرایی دارد

مدیرکل گمرگ استان همدان در همين‌باره ضمن تأیید و ضرورت نیاز به راه‌اندازی واحد گمرگ در نهاوند، با وجود پتانسیل‌ها و شرایطی که در بحث تولیدات نهاوند در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، صنا‌یع‌دستی، لبنیات و کشاورزی، همچنین معادن غنی و سنگ‌های ارزشمند با قابلیت صادرات و البته سیمان نهاوند، می‌گوید: ایجاد این امکانات در شهرستان نیاز به پیگیری مسئولان دارد البته ما نیز این موضوع را به مرکز اعلام کرده‌ایم و منتظر موافقت با راه‌اندازی گمرک در نهاوند هستیم.
جمال خشوعی اضافه مي‌كند: راه‌اندازی واحد گمرک در نهاوند با وجود شرایط لازم یقیناً پاسخگو خواهد بود اما این منوط به پیگیری مسئولان آن نیز هست که بتوانند موافقت را بگیرند.
به گفته وي،  اکنون شهرستان ملایر از سال 89  از گمرک برخوردار است که به صورت شعبه اداره می‌شود و کارمندهای آن از همدان و به صورت مأموریتی در شعبه ملایر انجام مسئولیت می‌کنند و هنوز به اداره تبدیل نشده است و این به دلیل بحث کوچک‌سازی دولت در دوره گذشته بود که فعلاً هم اجرا می‌شود.

گمرک شهرستانی کمک‌کار استان است

اما راه‌اندازی گمرک در نهاوند از نظر  ما بلا‌مانع است و با توجه به بالا بودن حوزه صادراتی آن باید این شرایط حاصل شود که در صورت راه‌اندازی گمرک در نهاوند، شرایط کار برای گمرک استان نیز بهتر خواهد شد که در این صورت گمرک استانی به کارهای استانی و ستادی رسیدگی می‌کند و شهرستان‌ها نیز به امور ارباب رجوع خواهد پرداخت.
به گفته خشوعی در حال حاضر استان‌های اطراف مثل کردستان وکرمانشاه هر کدام چند اداره گمرک فعال است که این به بحث صادرات و انجام امور این واحد‌ها کمک بزرگی است.

راه‌اندازی گمرک زیرساخت توسعه شهرستان است

کارشناس صنعت ،معدن و تجارت شهرستان نهاوند هم در خصوص ضرورت ایجاد واحد گمرکی در نهاوند می‌گوید: سازمان امور گمرکي کشور با پيروي از سياست‌هاي کلان دولت در بخش‌هاي اقتصادي و توليدي و با هدف توسعه صادرات و حمايت از توليدات صنفي در کشور به تأسيس نمايندگي گمرک در شهرستان‌ها اقدام مي‌کند که راه‌اندازی اداره گمرک یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه و پیشرفت شهرستان نهاوند فراهم می‌شود.
به گفته بیژن ترابیان، تأسيس اداره گمرک در نهاوند به دلیل وجود مزيت نسبي نهاوند در بحث کشاورزي و توليدات گسترده محصولات کشاورزي و باغي، دامي اجتناب‌ناپذير است.
/همدان پیام

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

به زبان شيرين لري : هي كور بام . پيگيري لازم نيست واقعيت اينست اگر قرار باشد براي نهاوند و تويسركان گمرك بزنند كه گمرك ملاير بايد تعطيل شود يا فعاليتش به يك سوم كاهش يابد . انوقت ادعاي مركز استاني ، استان خيالي زاگرس و بقيه داستانها به كجا مي رود.
من هم با نظر این دوست عزیز کاملا موافقم. جالب میدونید چیه در سالهای دور مشکل خاورمیانه رو از اسراییل میدونستند الان جاشو عربستان گرفته خب حالا ربطش چیه؟ ربطش اینه که در سالهای دور مشکل نهاوندو از همدان میدونستند ولی حالا به لطف مسئولین ..... و البته بی صاحب بودن این دهکده جاشو ملایر گرفته یا داره میگیره. شنیدین که انبار نفت رو هم از نهاوند گرفتن دادن ملایر؟

دیدگاه شما