تازه های سایت

کد مطلب: 23103
8. ارديبهشت 1394 - 9:05
چشم‌انتظار تحقق وعده یکساله
بی‌پولی بازار نهاوند برای ساماندهی
اینجا شاهراه ورود اسلام به ایران است؛ نهاوند شهری تاریخی و با قدمتی بیش از 6 هزار سال پیش از میلاد، در جنوب‌غربی استان همدان با همه داشته‌هایش که باری از افتخار و سربلندی است، سکنی گزیده است.
بی‌پولی بازار نهاوند برای ساماندهی

به گزارش سایت گرو، شهر تاریخی نهاوند آثار و مراکز دیدنی، گردشگری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است؛ از آن جمله می‌توان از بازار سنتی نهاوند نام برد که نماد و نشانی از هویت معماری دوران اسلامی قرن اول و دوم به بعد را دارد.

شکل‌گیری بازارها از مذهب و اعتقاد مردم نشأت ‌گرفته است به این صورت که بازارها در کنار مساجد‌جامع و یا یک حمام‌عمومی به دلیل اهمیت مردم و بازاریان به نظافت، اقتصاد و معنویت بوده است.

از همین‌رو در کنار هر بازاری یک مسجد‌جامع و حمام وجود دارد. بازار سنتی نهاوند با اختصاص حجم بسیاری از مبادلات این شهرستان، از مرکز به سمت شمال شهر ادامه دارد و حدود 6 مسیر ورودی در 4 جهت اصلی جغرافیایی وجود دارد که تقریباً همه آنها به خیابان‌هاي اصلی و مرکز شهر متصل می‌شود و به صورت یک محور ارتباطی در بافت قدیمی شهر قرار دارد، از طریق آن می‌توان به محله قلعه قدیم و معبد لائودیسه نیز دست یافت.

 راسته‌هایی که در لایه‌های زندگی مدرن فراموش شد

راسته‌هایی همچون راسته کفاش‌ها و گیوه‌کش‌ها، سراج‌ها، جوراب‌دوزها، بزازها، مسگرها، نجارها، پالان‌دوزها، میل سنگ، کوزه‌گران، کاه فروش‌ها، صمصام و سرداب‌ها از جمله قسمت‌های مختلف این بازار را درگذشته شامل می‌شده است که در حال حاضر به دلیل تغییر الگوی مصرف در زندگی مردم و کاهش تقاضا، بسیاری از این قسمت‌ها تغییر شکل یا فعالیت داده است.

یکی از راسته‌های قدیمی بازار که به آن کاروانسرا نیز گفته می‌شد و در دوره معاصر به سراهای کوچک و سرپوشیده و تیمچه هم مشهور بود در این تیمچه چندین مغازه فعالیت داشته که تجار بزرگ شهر را شامل می‌شده است؛ اما امروز خبری از تیمچه در این سراها نیست.

 بازار، اقتصاد، گردشگری

این بافت به دليل ارزش‌های زیبا‌شناختی و معماری بومی و هویت فرهنگی، تاریخی همچنین همجواری با آستان شاهزاده محمد(ع) به عنوان قطب گردشگری مذهبی شهر می‌تواند به یک مرکز گردشگر‌پذیر تبدیل شود که به دنبال آن توسعه و رونق اقتصادی شهر را هم در‌بر‌خواهد داشت.

امروزه بازارها در کنار نقش و اهمیتی که در گذشته آنها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و... دیده می‌شود، می‌توانند مثل سایر بازارهایی که تأثیر خود را در این حوزه به اثبات رسانیده‌اند از جمله بازار شیراز به یک مرکز گردشگری اقتصادی هم تبديل شوند که موجب رونق اقتصاد و تجارت در کنار جذب گردشگر باشد.

از همین‌رو باید اقدام‌هاي مورد نیاز را که معمولاً از آن به عنوان زیر ساخت‌ها نام برده می‌شود ایجاد و تقویت شود که ساماندهی بازار سنتی نهاوند از جمله این نیازها در شرایط فعلی محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه بازارهای قدیمی در هر شهری در بافت سنتی آن قرار گرفته است و مجموعه‌ای از بناهای تاریخی آن را احاطه کرده است احیای این بافت ضروری به نظر می‌رسد.

 ضرورت ساماندهی بازار

بازار نهاوند دارای قدمت طولانی و تاریخ بلندی است که نقش مؤثر و ارزنده‌ای در تاریخ، فرهنگ و عرف مردم شهرستان داشته است که به عنوان نماد فرهنگی و تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود و تأثیر بزرگی بر اقتصاد و رونق داد و‌ستد نهاوند دارد که در سال‌های گذشته به حال خود رها شده است.

 یکسالگی وعده‌های ساماندهی بازار

اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که در کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنايع دستي شهرستان از آغاز عملیات اجرایی بازسازی سقف بازار سنتی نهاوند با اعتبار اولیه 100 میلیون تومان خبر داده شد؛ از همین‌رو قرار شد طرح ساماندهی بازار سنتی نهاوند در یکماه آینده با هماهنگی شهرداری و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با توجه به قدمت تاریخی و فرهنگی نهاوند آماده و تدوین شود.

برای آغاز عملیات بازسازی و مرمت سقف بازار سنتی نهاوند در فاز نخست 50 میلیون تومان از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و 50 میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری نهاوند تخصیص یافت.

در 31 تیرماه 93 هم از اختصاص رقم 500 میلیون تومانی برای بازسازی سقف بازار از محل اعتبارات شهرستان اختصاص خبرداده شد.

 بازار سنتي نهاوند، 5 ميليارد مي‌خواهد

حالا با گذشت یک سال از این وعده‌ها، فرماندار نهاوند در اين‌باره مي‌گويد: طرح ساماندهي و مسقف شدن بازار سنتي نهاوند با يك معماري اسلامي- ايراني تعيين و تأييد شده است كه 240 ميليون تومان از مبلغ 500 ميليون توماني كه به آن اختصاص داده شده بود، تخصيص يافت. البته قرار شد 500 ميليون تومان هم شهرداري اختصاص بدهد.

به گفته امامعلي عبدالملكي، امسال هم اعتبارات خوبي به آن اختصاص خواهيم داد و كار بايد آغاز شود.

شهردار نهاوند هم معتقد است: در طراحي ساماندهي اين بازار سنتي كه اوضاع تقريباً نامناسبي دارد جرئيات مختلفي ديده شده تا از اين طربق بتوان بازار را به نحو احسن و آنچه مدنظر است، ساماندهي كنيم.

شاهين ‌فرجي‌فر در خصوص اتمام ساماندهي بازار گفت: در مجموع براي تكميل و اجراي طرح ساماندهي هم حداقل 5 ميليارد تومان اعتبار نياز است.

 ساماندهی بازار با اجرای فاز یک

مسئول میراث فرهنگی شهرستان می‌گوید: با توجه به اهمیت و ضرورت ساماندهی بازار سنتی نهاوند و شناخته شدن این مرکز به عنوان نبض تجاری شهر، طرح ساماندهی و مسقف شدن بازار ارائه شده است که قرار است با حفظ بافت سنتی آن و همگونی با بافت شهری، به صورتی که دستخوش تغییرات نشود، اجرایی شود.

گویا آماده نبودن طرح موجب تأخیر در اجرای این مصوبه بوده است که حالا محسن جانجان با اعلام اینکه طرح ساماندهی بازار نهاوند امسال آماده و تهیه شده است و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود و این بر اساس طرحی خواهد بود که از طریق مشاوران طرح تهیه و ارایه داده شده است.

به گفته وی، این طرح شامل چند فاز است که فاز نخست آن شامل مسقف شدن بازار که به عنوان اولویت است اجرایی خواهد شد که در صورت تأمین شدن شرایط اعتباری اجرای آن یک سال طول خواهد کشید.

اما فازهای بعدی که پس از اتمام فاز نخست اجرایی خواهد شد نیز شامل کف‌سازی و ساماندهی مغازه‌های بازار برای تبدیل آن به یک بازار شکیل و البته یک موقعیت گردشگرپذیر، خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما