تازه های سایت

کد مطلب: 23074
28. فروردين 1394 - 0:32
مدیر امور آب شهرستان نهاوند گفت: از ابتدای اجرای طرح مسدود کردن چاه های آب غیرمجاز تاکنون 167 حلقه چاه با حکم قضایی مسدود شده است .
انسداد 167 چاه غیر مجاز در نهاوند

 به گزارش سایت گرو، آرش کولیوند درکارگاه آموزشی بهینه سازی مصرف انرژی در کانون شهید باهنر نهاوند افزود: مسدود شدن 61 مورد از این چاه های غیرمجاز در سال گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی های سالانه و همچنین اضافه برداشت از چاههای مجازآب و حفر چاههای غیر مجاز، سطح آبهای سطحی در نهاوند سالانه 75 سانتی متر افت می کند که مجموع کاهش سطح این آب ها از سال 75 تاکنون 12.8 متر بوده است .

مدیر امور آب شهرستان نهاوند افزود: در صورتی که با عوامل تشدید کننده بحران کم آبی برخوردی صورت نگیرد و برداشت از آبهای زیرزمینی به همین روند ادامه یابد تا 46 سال آینده سطح آبهای زیر زمینی در نهاوند که شهر پر بارانی است به صفر خواهد رسید.

وی به آثار افت منابع آبهای زیر زمینی اشاره کرد و گفت: افت منابع آبهای زیر زمینی باعث ترک خوردگی ساختمانها ، جاده ها و نشست زمین می شود و در این بین پدیدآمدن فروچاله ها از مهمترین عوارض ناشی از بحران آب است که تا کنون این پدیده در نهاوند به وجود نیامده اما در صورت ادامه روند مصرف آب باید در آینده منتظر این پدیده باشیم .

کولیوند با بیان اینکه خطر افت آبهای زیر زمینی از خسارات جنگ هم بدتر است افزود: اگر از الان چاره ای نیندیشیم جبران آن با صرف میلیاردها تومان نیز در آینده امکان ناپذیر خواهد بود و لذا ما چاره ای جز مدیریت منابع آب و تعادل بین منابع و مصارف آب نداریم .

وی همکاری همه دستگاه ها را برای مقابله با کاهش منابع آبی ضروری خواند و گفت: در زمینه برخورد با عوامل کاهش آبهای سطحی قوانینی وجود دارد که اجرای این قوانین بدون همکاری دستگاه های اداری میسر نمی شود.

مدیر امور آب شهرستان نهاوند فرهنگ سازی در خصوص مصرف آب و وضعیت آب های کشور را امری مهم و پیشگیرانه در این راستا توصیف کرد و افزود: معلمان می توانند با تشریح وضعیت فعلی منابع آب به دانش آموزان و خانواده ها در این زمینه فرهنگ سازی کنند زیرا دانش آموزان امروز صنعتگران و کشاورزان فردا هستند و لازم است که در زمینه مصرف بهینه آب اطلاعاتی داشته باشند .

وی از نصب کنتور هوشمند به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از کاهش منابع آبهای سطحی یاد کرد و گفت: تا کنون130 کنتور هوشمند برای چاه های مجاز آب نصب شده که این کار سهمیه کشاورز را برای مصرف مشخص می کند.

لازم به ذکر است که 536 حلقه چاه غیر مجاز تاکنون در شهرستان نهاوند شناسایی شده که سالانه 27 میلیون متر مکعب آب از این چاه ها به صورت غیرمجاز برداشت می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما