تازه های سایت

کد مطلب: 23039
16. فروردين 1394 - 9:41
فرماندار نهاوند گفت: برای نخستین بار در غرب کشور و بعد از تبریز تعاونی تولید فرش الکترونیکی نهاوند با همکاری بهزیستی و تعاونی فرش دست‌بافت روستایی و شرکت الکترونیکی ذهن برتر آذر تبریز احداث می‌شود.
فرماندار نهاوند

به گزارش سایت گرو، امامعلی عبدالملکی اظهار داشت: نخستین نقشه‌خوان الکترونیکی فرش دستبافت توسط شرکت ذهن برتر آذر تبریز طراحی و ابداع و در داخل و خارج کشور به ثبت رسیده که به دلیل تنوع در فرش‌های دستباف نهاوند در رنگ و نقشه این شرکت دومین شعبه خود بعد از تبریز را در نهاوند احداث می‌کند.

وی گفت: سالانه در شهرستان نهاوند بیش از 9 هزار بافنده فرش و قالی دستباف روستایی و شهری بیش از 6 هزار مترمربع فرش تولید می‌کنند که زینت‌بخش خانه‌های مردم داخل و خارج از کشور است.

فرماندار نهاوند افزود: برای ایجاد اشتغال و تولید بیشتر و متنوع فرش و قالی دستباف در نهاوند با استفاده از قابلیت‌های نوآورانه و کاربردهای در صنعت فرش با همکاری شرکت تبریزی نخستین کارگاه تعاونی تولید فرش الکترونیک در یک کارگاه 400 مترمربعی با 120 بافنده آغاز به کار می‌کند.

عبدالملکی تصریح کرد: در این کارگاه کیت‌های سخت‌افزاری اختراع که قابل‌استفاده بر روی دار قالی و سازگار با نرم‌افزار کار بافت قالی را تسهیل می‌کنند نصب می‌شود که مهمترین مزیت آن حذف مرحله نقشه‌خوانی از روی نقشه کاغذی انتخاب رنگ از میان رنگ‌های آویزان در قسمت بالای دار قالی که بسیار وقت‌گیر است.

وی بیان کرد: با استفاده از این دستگاه الکترونیکی سرعت و دقت بافت به میزان حداقل 50 درصد توسط بافند افزایش می‌یابد و افراد کم‌سواد وبی سواد به‌واسطه امکان تشخیص رنگ‌های گره‌ها از طریق روشنایی ال سی دی دستگاه فراهم می‌شود و این افراد مانند یک استادکار ماهر به تولید فرش می‌پردازند.

فرماندار نهاوند گفت: تعاونی قالی و فرش دستباف روستایی نهاوند به‌عنوان بزرگ‌ترین تعاونی استان همدان دارای 9000 عضو است که تاکنون 2300 نفر آنها بیمه‌شده‌اند و با رنگ و نقشه‌های متنوع مانند عشوندی، گل حیدری، تبریزی به کشورهایی در قاره آسیا، اروپا و حتی آمریکای لاتین توسط اتحادیه فرش ایران صادر می‌شود.‌

عبدالملکی اظهار داشت: کل تولیدکنندگان فرش دستباف نهاوند در حوزه‌های کارگاه روستایی، شهری، کمیته امداد و بهزیستی بیش از 10 هزار نفر در قالب بیش از 7 هزار کارگاه هستند که تولید آنها 7 هزار مترمربع است که نزدیک به 3000 هزار نفر از آنها بیمه هستند و تاکنون برای 7000 نفر از آنها کارت فرش‌بافی صادر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما