تازه های سایت

کد مطلب: 23031
12. فروردين 1394 - 12:15
ملوسان یکی از روستاهای منحصر به‌ فرد و زیبای نهاوند است که دارای ده‌ها چشمه، یک سراب زیبا و منطقه شکار ممنوع به مساحت ۱۰۰۰۰ هکتار در ۲۴ کیلومتری شمال غربی نهاوند است.
« ملوسان» روستای چشمه‌ها و حیات‌وحش زیبا در دل کوهستان نهاوند + تصویر

به گزارش سایت گرو، روستای ملوسان دارای بیش از 700 نفر جمعیت است که حدود 80 درصد آنها باسواد و به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند این روستا به دلیل سراب پرآب ملوسان و منطقه شکارممنوعش شهرتی جهانی پیداکرده است که هرساله در فصول مختلف سال گردشگران زیادی به آن مراجع می‌کنند.

این روستا نزدیک 13 سال است به دلیل گونه‌های کم یاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته‌شده که دارای یک واحد پاسگاه محیط‌بانی به مساحت 10000 هکتار که از شمال به روستای سیاه دره و گل زرد تویسرکان و از جنوب به روستاهای ده سرخه و ملوسان و طائمه و از غرب به روستاها قشلاق نجف و از شرق به روستای بابا کمال شهرستان تویسرکان شناخته‌شده است.

علی ده پهلوان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند می‌گوید: کوهای بلند ملوسان با ارتفاع 2850 متر دارای دره‌ها و پناهگاه‌های فراوانی مانند دره بادام، دره تابستانی، سرچشمه توشکه، چوله زرده، دره جرخه دان که در این منطقه چشمه‌های دائمی و فصلی زیادی و یک سراب پرآب وجود دارد.

وی افزود: به‌جز این دره‌های بزرگ و زیبا چشمه‌های خروشانی مانند چشمه گرو کانه، چشمه لیساب بالا و پایین، فر اسماعیل خانی چشمه، مرتاک و گونه‌های گیاهان ریواس، کنگر، شکروک، کا، تلخه، پیوار، زول یونجه، بله گوشه، بزریشه، پیاز و درختچه‌های انجیر بدام کوهی زالزالک، ون، تاک است که باعث زیستگاهی خوب و مناسب برای پرندگان، حیوانان و جانوران می‌شود

ده پهلوان اظهار داشت: مسافران و گردشگران طبیعت و حافظ محیط‌زیست که قصد ورود به منطقه و روستای ملوسان را دارند می‌توانند از دو راه جاده‌ آسفالته کرمانشاه در 18 کیلومتری نهاوند از محور مقابل روستای گوشه سعدوقاص به جاده آسفالته به‌طرف روستای ائمه و از طریق روستای ائمه با ارتفاعات ملوسان وازجاده کرمانشاه کمی بالاترازپل معروف حاجی علیمراد به جاده وسج به روستا و ارتفاعات ملوسان وارد شوند.

 وی بیان کرد: این روستا دارای ارتفاعات برف‌گیر با چشمه‌ساران زیادی است که کمترین ارتفاع موجود در آن حدود 1600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین نقطه آن دارای ارتفاع 2910 متر از سطح دریا در قله کوه شادمانه واقع است. در منطقه نام‌برده شده 12 دهنه چشمه جوشان با دبی‌های گوناگون موجود است که از مهمترین آنها می‌توان به چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک اشاره کرد.

 

 علی رسولی سرپرست محیط‌زیست نهاوند می‌افزاید: براساس بررسی‌های کارشناسان محیط‌زیست در منطقه شکار ممنوع ملوسان نهاوند تعداد 152 گونه گیاهی شناسایی‌شده که از این تعداد 138 گونه علفی، 3 گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 12 گونه بوته‌ای است.

وی بیان کرد: مهمترین گونه‌های گیاهی شناسایی‌ شده عبارت‌اند از تنگ رس، کتان سفید، پونه سای مواج، پونه سای تنک، آویشن دنایی برگ نقره‌ای، هزار خار استوانه‌ای، سیاه تنگ رس فارسی، مریم‌گلی سیخک دار، لب‌خرگوشی و چار چار دنایی، آویشن، شلیل، مینای صخره‌ای، لب دیسی بوته‌ای نمدی، گل گندم زاگرسی، گل گندم بیابانی، زبان پس قفای غده دار، جزو گونه‌های در معرض تهدید هستند.

رسولی اظهار کرد: همچنین در منطقه ملوسان از مجموع 253 گونه حیوان، پرنده، جانور وخزنده شناسایی‌شده 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار،164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی هستند که از بین گونه‌های پرندگان، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پابلند، لک‌لک سفید، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی هستند.

وی افزود: عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمندتر در منطقه هستند و از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیز دار و کور مار و از بین پستانداران، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ گونه‌های در معرض تهدید منطقه هستند.

سرپرست محیط‌زیست نهاوند گفت: به‌منظور حفظ حیات‌وحش و جلوگیری از انقراض حیوانات و پرندگان، پاسگاه محیط‌بانی با تعداد 8 نفر نیروی فعال به‌صورت شبانه‌روزی به همراه یک دستگاه خودروی پیکاب و موتورسیکلت در منطقه مستقر هستند و با هرگونه تخلف برخورد می‌کنند.

 رسولی بیان کرد: سراب بسیار زیبای ملوسان که سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به خود جلب می‌کند در 1 و نیم کیلومتری روستا واقع‌شده است که دارای چشمه‌های جوشان با آب زلال است که از دل کوهستان سر به فلک کشیده و از دل‌سنگ‌ها بیرون می‌آید همچنین غارهای دوقلوی و دشت پهناور آن با لاله‌های واژگون بر زیبایی آن دوچندان می‌افزاید.

محسن جانجان مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند نیز می‌گوید: منطقه بکر و حفاظت‌شده ملوسان در ایام نوروز تا پایان تعطیلات بیش از 20 هزار مسافر و گردشگر نوروزی را در خود جای می‌دهد که اگر به زیرساخت‌های آن توجه شوند این میزان جمعیت چندین برابر می‌شود.

وی اظهار داشت: منطقه شکارممنوع، سراب ملوسان، بافت قدیمی روستا، 12 چشمه‌سار زیبا، کوهستان‌های مرتفع و دشت شقایق‌ها و لاله‌های واژگون آن علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کند که نیازمند برنامه‌ریزی بهتری است.

جانجان گفت: مهمتر از همه، برخورد خوب و مناسب اهالی روستای ملوسان و میهمان‌نوازی آنها هرسال بر تعداد گردشگران منطقه می‌افزاید همچنین دو قهرمان ورزشی استان کشور یعنی مهدی کیانی بازیکن گروه تراکتورسازی تبریز و صبا کرمعلی عضوتیم ملی جودو, باعث معرفی هرچه بهتر این روستا شده است.

گزارش از علی سهرابی 

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

باغ خواری در نهاوند بیداد می کند. خواهش میکنم رسیدگی کنید

دیدگاه شما