تازه های سایت

کد مطلب: 23013
3. فروردين 1394 - 16:24
شهرستان نهاوند با طبیعت بکر، سراب های پرآب و رودخانه های خروشان در جنوبی ترین نقطه از استان همدان این روزها میزبان خیل گسترده گردشگران و مسافران نوروزی است.
نهاوند بهشت گمشده ایران زمین میزبان گردشگران نوروزی

 به گزارش سایت گرو، شهرستان نهاوند در جنوبی ترین نقطه از استان همدان یکی از مناطق مملو از جاذبه های طبیعی است که می تواند نظر مسافران را به خود جلب نماید.

موقعیت ویژه جغرافیایی نهاوند به لحاظ آب و هوا و کوه های مرتفع باعث بارش های نسبتاً مناسبی در سطح شهرستان شده است به گونه ای که این شهرستان سرچشمه اصلی بزرگترین رود کشور یعنی کرخه است و به واسطه آب فراوان به شهر سراب ها معروف شده است .

وجود ده ها سراب و صد ها چشمه باعث به وجود آمدن خاک حاصلخیز ، پوشش گیاهی و مراتع نسبتاً مرغوب و در نتیجه زیبایی چهره جغرافیایی این شهرستان شده و به کشاورزی آن رونق داده است که وجود عوامل فوق علاوه بر ایجاد فضای خاص جغرافیایی توانسته است بر جاذبه های طبیعی گردشگری این شهر نیز بیفزاید.

باغ های نهاوند علاوه بر اینکه همواره موجب انس و الفت شهروندان با طبیعت بوده اند برای افراد غیر بومی نیز زیبا ترین جاذبه ها را داشته اند این گستره سبز از حاشیه شهر تا ورای رودخانه گاماسیاب امتداد دارد.

این کمربند سبز منطقه قرن هاست که موجب لطافت هوا و محیط زیست وهمچنین زمینه ساز فعالیت های اقتصادی اقشار متوسط نهاوند است، پدیده ارزشمندی که در سطح کشور کم نظیر است ، حفاظت از این میراث های طبیعی و کوچه باغ های زیبای آن می تواند کانونی برای جذب گردشگران طبیعی باشد.

نهاوند با داشتن 264 دهنه سراب ،چشمه و رشته قنات به شهر سراب ها معروف است و از این نظر بسیار غنی بوده و جایگاه نخست را در استان همدان دارا می باشد.

سراب گاماسیاب ، سراب نیلوفر ، سراب گیان ، سراب فارسبان ، سراب باروداب و سراب ملوسان با حیات وحش منحصر به فردش معروف ترین سراب های نهاوند هستند که هر کدام می تواند نمادی زیبا برای معرفی غنای طبیعت نهاوند وجایگاهی برای جذب گردشگر باشد.

* سراب گیان

این سراب با چشمه های جوشان ،پر آب و زلال در21کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوه های گرو از سلسله جبال زاگرس در امتداد دره ای به نام درون که دوکوه بزبی و گوچال آنرا احاطه کرده اند واقع شده است.

جنگل سراب گیان در کف این دره به وجود آمده است ، وسعت این جنگل طبیعی 150هکتار تخمین زده شده و طرح توسعه جنگل تا وسعت 500هکتار در دست اقدام است .

پوشش گیاهی این منطقه عمدتاً از نوع گون و چمنزار است که در کوه های مرتفع این منطقه زمین های بی گیاه بخصوص در سراشیبی تند کوه ها و جاهای سنگلاخ که فاقد طبقه ضخیم و مساعد خاک قابل رویش است بسیار به چشم می خورد.

در جنوب غربی گیان منطقه جنگلی سراب به وسعت 90هکتار یکی از عجایب زیبایی خلقت ونشانه عظمت آفریدگار هستی بخش کائنات است .

این جنگل در سه کیلومتری گیان واقع شده و دارای انواع و اقسام درختان بزرگ و کهنسال و کوچک است که به طور خودرو درکنارمسیر آب سراب روئیده اند .

همچنین درختان گردو ، زبان گنجشک ، بید، زالزالک ، ازگیل، مو وحشی و تمشک در این منطقه زیاد یافت می شوند در کوهپایه های شمال و جنوب سراب، درختان بلوط زیادی یافت می شوند از مشخصات این درخت آن است که به آب نیاز ندارند و به صورت دیم سیراب می شوند و هر کدام می توانند قرن ها عمر داشته باشند.

این جنگل با پوشش انواع درختان خودرو فضای زیبایی را به وجود آورده است که بی شک یکی از تفرجگاه های غرب کشور محسوب می شود ، با توجه به قابلیت های گردشگری جنگل و سراب گیان در سال های اخیر مطالعاتی انجام شده و برای آماده سازی و بهره برداری های گردشگری یک سلسله عملیات عمرانی در دست اقدام است و در حال حاضر نیز به عنوان یک اثر طبیعی جذاب قابل بازدید است.

* سراب گاماسیاب

حوضه گاماسیاب در غرب کشور و استان همدان در برگیرنده یکی از سرشاخه های اصلی و اولیه سیستم رودخانه ای کرخه و دز است.

در قلمرو این حوزه شهرستان های نهاوند ، بروجرد و کنگاور واقع شده اند اما بخش عمده آن از نظر تقسیمات کشوری در قلمرو شهرستان نهاوند واقع شده است .

* سراب فارسبان :

این سراب در نزدیکی روستای فارسبان در 26 کیلومتری غرب نهاوند در روستای کمالوند واقع شده است .

متوسط آب دهی سالانه آن 1.5 متر مکعب در ثانیه است مازاد این چشمه ، پس از مشروب کردن زمین های کشاورزی مسیر خود، به رودخانه گاماسیاب می ریزد.

* سراب ملوسان:

این سراب در 15 کیلومتری شمال غربی نهاوند ، بالاتر از روستای ملوسان و پشت کوه های آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز می باشد.


آب این چشمه پر آب ، به صورت رودی جریان می یابد و در بستر آن گونه هایی از ماهی ها زندگی می کنند .

مازاد این سراب ، پس از مشروب کردن زمین های کشاورزی و روستاهای مسیر خود ، به خرم رود می ریزد.

* حمام حاج آقا تراب

حمام حاج آقا تراب (یا حمام دوقلو) در محله علی آباد واقع در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد.

در سردر ورودی این بنا ،کتیبه ای نصب شده که نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را ، سال1230هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه قاجار بیان می کند ولی به سبک دوران صفویه ساخته شده است .

علت شهرت آن به حمام دوقلو ، به دلیل آن است که حمام از دو قسمت تشکیل شده: قسمت اول دارای سردینه (حمام سرد)و گرمینه (حمام گرم بزرگ ) بوده و فقط مورد استفاده رجال ،اشراف و شاهزادگان قرار می گرفته و قسمت دوم همان حمام که آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده ولی در ابعاد کوچک ویژه افراد عادی و طبقات پائین جامعه بوده است .

بر هلالی بالای ستون حمام ، تصاویر زیبایی از شاهنامه نقش بسته است که گویای داستان جنگ رستم با دیو سفید است .

این تصاویر باهفت رنگ صحنه هایی از داستان شاهنامه را نشان می دهد که به طرز ماهرانه ای کاشی کاری شده است.

قسمت رختکن حمام نیز باگچبری های اسلیمی ، به زیبایی تزئین شده است .

این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به موزه مردم شناسی تبدیل شده که در این موزه بخش های از سنت های مردم نهاوند به صورت مجسمه در داخل حمام به نمایش در آمده است .

این بنای تاریخی در سال1356به ثبت آثار رسیده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شود.

* مسجد جامع نهاوند

این مسجد در ضلع غربی میدان آزادی نهاوند و بر روی تپه ای احداث شده است که برای رسیدن به درب آن باید از 25 پله بالا رفت ، بر محراب این مسجد قطعه سنگ حجاری شده به چشم می خورد که عده ای از کارشناسان با استفاده از آن بنای کنونی را متعلق به دوره سلجوقیان دانسته اند .

هم چنین در قوس محراب ، کتیبه سنگی کوچکتری نیز شامل تاریخ تعمیر مسجد و وجود نام ابو تراب نصب شده است که به 200 سال گذشته (عصر صفویه)تعلق دارد .

این مسجد ، مانند بسیاری از مساجد قدیمی ایران ، دارای سادگی خاصی بوده و تنها تزئینات مختصری با گل و بوته در حاشیه گنبد مرکزی آن دیده می شود .

* معبد لائودیسه (لائودیکه)

از جمله آثار به جای مانده از سلوکیان در نهاوند ، آثار معبدی است که منسوب به سلوکیان است و به معبد لائودیسه معروف بوده است و مکان دقیق این معبد مشخص نیست .

اما آثاری که از نواحی تپه مرکزی شهر به نام تپه دوخواهران به دست آمده این احتمال را قوت می بخشد که محل معبد این مکان بوده است.

این معبد را آنتوخوس سوم پادشاه سلوکی در این شهر برای همسر خود ، ملکه لائودیس بناکرده است .

در حفاری ها ی سال 1325 کتیبه بزرگی به ابعاد85 در 36سانتی متر در 33سطر به خط یونانی پیدا شد که مربوط به آنتیوخوس سوم است .

ازدیگر آثار باقی مانده از این معبد ستون ، سرستون، ته ستون و تک سنگ های فراوان است که در بعضی از منازل و جلو درب برخی مغازه های شهر واطراف شهر پراکنده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه این شهرستان به لحاظ ظرفیت و پتانسیل های گردشگری دومین شهر استان بعد از همدان است گفت: شهرستان نهاوند بعد از همدان دارای بیشترین ظرفیت و پتانسیل گردشگری است و می تواند گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کند.

محسن جانجان افزود : نهاوند با پیشینه تاریخی خود و همچنین طبیعت زیبا و سراب های دل انگیز از استعداد لازم برای تبدیل شدن به شهری توریستی برخوردار است که در صورت فراهم نمودن زیرساخت های لازم می توان آن را به دومین شهر توریستی استان تبدیل کرد.

وی تعطیلات سال نو را فرصتی مناسب برای معرفی جاذبه های نهاوند ذکر کرد و گفت : تعطیلات نوروزی که بالاترین حجم مسافران به شهرستان وارد می شوند بهترین فرصت برای معرفی توانمندی ها و ظرفیت های گردشگری این شهرستان در بخش های مهم گردشگری است.

جانجان گفت : مهم ترین جاذبه های شهرستان شامل سراب های گیان ، گاماسیاب ، فارسبان ، ملوسان ، کنگاور کهنه و حمام حاج آقا تراب ، مسجد قدیمی نهاوند ، تپه گیان و آستان شاهزاده محمد است که سالانه صد ها هزار نفر از آن ها دیدن می کنند .

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه در حال حاضر زیرساخت های خوبی در سراب گیان و گاماسیاب فراهم شده است گفت : در سال جاری با حمایت های استانداری و پیگیری های فرماندار نهاوند زیرساخت های خوبی در سراب های گیان و گاماسیاب مهیا شده که پیش بینی می شود نوروز امسال مسافران زیادی از این دو سراب بازدید کنند.

براساس آمارهای اعلام شده تاکنون بیش از یک هزار مسافر و گردشگر نوروزی طی 48 ساعت گذشته از بناهای تاریخی و طبیعت گردشگری شهرستان نهاوند دیدن کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما