تازه های سایت

کد مطلب: 23010
2. فروردين 1394 - 23:42
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: همه چاه‌های غیر مجازی که در شهرستان نهاوند حکم قضایی داشتند مسدود شدند.
انسداد همه چاه های غیر مجاز شهرستان نهاوند
به گزارش سایت گرو، مرتضی عزالدین گفت: در هفت سال گذشته میزان بارندگی تقریبا 210 میلیمتر و تبخیر 70 درصد آن بوده و عدم رعایت الگوی مصرف توسط مصرف کننده‌ها در حوزه‌های مختلف و کاهش بارش و افزایش تقاضا دست به دست هم داده است تا وضعیت دشت‌ها در کل کشور و حتی استان همدان حالت بحرانی پیدا کند.
 
وی با اشاره به اینکه 50 درصد دشت‌های کشور ممنوعه هستند، خاطرنشان کرد: 13 دشت استان همدان نیز ممنوعه بوده اما از این تعداد دشت کبودراهنگ ممنوعه بحرانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان اظهار کرد: 649 چاه غیرمجاز در سال 93 در استان همدان مسدود شده اند که از انسداد چاه‌های غیرمجاز 80 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی ایجاد شده است.

وی طول چاه‌های مسدود شده را 30 کیلومتر عنوان و تصریح کرد: شهرستان رزن در انسداد چاه‌ها بهترین عملکرد را داشته است همچنین حکم قضایی انسداد در شهرستان‌های فامنین، اسدآباد، تویسرکان و نهاوند به اتمام رسیده و به روز شده است.

عزالدین اعلام کرد: استان همدان در انسداد چاه‌های غیرمجاز بهترین عملکرد را درکشور داشته است.

وی با تاکید بر اینکه طی 20 سال گذشته سالی یک متر سطوح آب افت کرده است، تصریح کرد: سرانه مصرف طی 10 سال گذشته مثلا در شهر همدان از 170 لیتر نفر در روز به 240 لیتر رسیده به طوری‌که از یک طرف تولید کم بوده و منابع تجدیدپذیرکم است از سوی دیگر تقاضا بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: این آب به صورت رایگان در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد در حالیکه این سوال پیش می‌آید که چه کالاهایی در دنیا به صورت رایگان عرضه می شوند؟

وی با ابراز تاسف از نبود قوانین بازدارنده برای مصرف کنندگانی که بیش از حد مجاز مصرف دارند، تصریح کرد: باید با کسانی که بیش از حد مجاز مصرف می‌کنند با ایجاد جرایمی برخورد شود.

عزالدین خاطرنشان کرد: برای کسانی که مصرف مازاد با پروانه کشاورزی دارند قوانینی وجود دارد اما نرخی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: در سال آبی 94-93 که بارش‌ها تقریبا نسبت به سال گذشته 33 درصد و در مقایسه با بلندمدت 17 درصد کاهش داشته است و نشان می‌دهد در تابستان 94 سال آبی خوبی نداریم، اگر کشاورزان تنها 10درصد و مردم در مصرف آب شرب شهری و روستایی 20 درصد صرفه‌جویی و مصارف خود را کنترل کنند قول می‌دهم مشکلی به وجود نیاید.

وی عاجزانه از مردم درخواست کرد که تابستان سال 94 را کمک کنند چراکه میزان بارندگی‌ها نشان می‌دهد سال گرمی خواهیم داشت به طوری‌که تاکنون دما به طور متوسط شش درجه گرم‌تر شده است.

عزالدین هشدار داد: اگر مردم در مصرف آب کمک نکنند تابستان سختی در پیش خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما