تازه های سایت

کد مطلب: 22978
20. اسفند 1393 - 14:52
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: از پاییز تاکنون ۲۸۹ هکتار انواع بذر و درختان جنگلی دیم و کم آب در مراتع و کوه‌های فارسبان، زرین باغ، سیاه دره و گیان کاشته شد.
ایجاد 289 هکتار جنگل در نهاوند

به گزارش سایت گرو، علی ده پهلوان گفت: برای غنی کردن و ارتقاء سرانه فضای سبز و جلوگیری از آلودگی هوا در طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس تاکنون 1000 هکتار  جنگل دست کاشت بااعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد تومان در سراب‌های گیان‌، فارسبان‌، روستاهای کمالوند، گاماسیاب سیاه دره خزل، دولت‌آباد، محمود وند، کنگاور کهنه  احداث و زیرپوشش طرح ملی صیانت از جنگلهای زاگرس قرار گرفتند.

وی گفت: در شهرستان نهاوند بعد از انقلاب تاکنون بیش از 8000 هکتار جنگل دست کاشت به‌صورت نهال و بذر درختانی مانند بنه، بلوط، گردو، زالزالک، داغ داغان، زبان‌گنجشک، اقاقیا، چنار، بادام، آلبالوی وحشی، کیکم، گلابی وحشی، سنجد و ده‌ها گونه دیگر  در بیشتر اراضی منابع طبیعی نهاوند کاشته شد.

ده پهلوان افزود: خشک شدن بیش از 45 هکتار از درختان جنگلی بلوط و آتش‌سوزی چندین هکتار از مراتع نهاوند و کمی بارش‌ها نسبت به سال‌های قبل و بی‌توجهی تعدادی از مردم به طبیعت و منابع طبیعی و جنگلی و بیماری قارچ ذغالی بلوط و سوسک چوب‌خوار به دلیل نامعلومی سبب سیاه شدن، پژمردگی و درنهایت خشکی و از بین رفتن کامل تنه درختان بلوط شد که بلافاصله آن را قطع و نسبت به احداث جنگل دست کاشت اقدام کردیم.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند اظهار داشت: تاکنون بیش از 22 هزار و 154 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در نهاوند که ادامه سلسله جنگل‌های زاگرس احیا و نگهداری شد که نهاوند به لحاظ میزان سرانه جنگل  رتبه نخست استان را از مجموع 35 هزار هکتار کل استان دارد که بیشترین آن با 15 هزار و یک هکتار در منطقه سراب فارسیان و کمترین آن با 40 هکتار در حاشیه راه و جاده‌ها قرار دارد.

وی بیان کرد: سالانه بیش از 600 تن علوفه از 93 هزار هکتار مراتع نهاوند تولید می‌شود همچنین بیش از 100 تن گیاهان دارویی شامل بیش از صدها نوع و گونه گیاه دارویی که مهم‌ترین آنها خارشتر، باریجه، خار مریم،  آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه می‌باشد در نهاوند تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

ده پهلوان عنوان کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در نهاوند نزدیک به 700 هکتار است که سالانه از هر هکتار بیش از 155 کیلوگرم برداشت می‌شود که در هر هکتار برای 5 نفر اشتغال‌زایی و سالانه 3300 نفر مشغول به کار در عرصه گیاهان دارویی در نهاوند هستند که کشت داروهای گیاهی باعث نفوذ نزولات جوی در خاک می‌شود و از تخریب مراتع جلوگیری می‌کند.

وی گفت: امسال بااعتبار 22 میلیون تومان 5 کیلومتر کمربند حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی برای جلوگیری از زمین‌خواری انجام شد همچنین برای جلوگیری از تخریب خاک و جنگل‌ها در دره و شیب‌های تند 300 مترمکعب بند ملاتی با 150 میلیون تومان اعتبار صورت گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما