تازه های سایت

کد مطلب: 22926
4. اسفند 1393 - 10:01
محمد علی بهبهانی با نام آقا محمدعلی مشهور بود و به همین دلیل نوادگان وی «آل آقا» به معنای خانوادۀ آقا نام گرفتند.
" آل آقا " کیست؟

به گزارش سایت گرو، در شهرستان نهاوند میدان و محله ای به نام " آل آقا " وجود دارد که خیلی از مردم نهاوند نمی دانند آل آقا کیست ولی واقعا آل آقا کیست:

خاندان "آل آقا" از حدود ۲۵۰ سال پیش در شهر کرمانشاه زندگی می‌کردند، براساس شجره نامه‌هایی که در دست فرزندان "علامه آقا باقر وحید بهبهانی" جد هفتم؛"نظام الدین آل آقا" و بزرگان فامیل آل آقا وجود دارد سلسهٔ نسب "نظام الدین آل آقا" با چهارده واسطه به شیخ مفید می‌رسد.

از مرحوم علامه بهبهانی تا شیخ مفید همگی از ارادتمندان ائمه شیعه علیهم السلام بوده‌اند.

فرزند وحید بهبهانی یعنی آقا محمدعلی بهبهانی کرمانشاهی اولین شخصیتی است که از این خاندان در کرمانشاه ساکن شده و آرامگاه مشهور آل آقا در کرمانشاه، در جنب پارک شیرین قرار دارد.

"نظام الدین آل آقا"در گفتگو با خبرنگار ما در مورد نوادگان آل آقا تصریح کرد: در حال حاضر چهارصد و شصت و پنج معلم از نسل "آل آقا" در کرمانشاه مشغول تدریس هستند.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی از این خاندان یکصد و 55 نفر به جبهه رفتند، 23 شهید و 34 تا مجروح داشته اند و 53 تا از خانه های این خاندان در جنگ و بمباران آسیب دید.

محمد علی بهبهانی با نام آقا محمدعلی مشهور بود و به همین دلیل نوادگان وی «آل آقا» به معنای خانوادۀ آقا نام گرفتند.

طبق تحقیقات نظام الدین آل آقا که در کتاب "خاندان آل آقا" به آن اشاره شده چندین هزار نفر از منسوبان به این خاندان در ۵ قاره دنیا وجود دارند و در ایران بیش از همه در کرمانشاه، قم، کاشان، تهران و نهاوند ساکن هستند.

وی می گوید: حدود ده سال پيش مجموعه تاریخی آرامگاه آيت ا... محمدعلي آل‌آقا به مساحت هفت هزار مترمربع را وقف خاص نموده و در اختیار دولت قرار داد، که در این فضا دو کتابخانه و دبيرستان آيت ا.. وحيد بهبهاني داير است.

وی می گوید: به تازگی نیز دو باب منزل مسکونی‌ام به قیمت چهار میلیارد تومان را وقف و برای کارهای خیر در اختیار دولت قرار داده است.

این دبير بازنشسته آموزش و پرورش دبيرستان‌های كرمانشاه اظهار داشت: افتخار من اين است كه حدود 65 سال است، علوم ديني و معرفتي درس می دهم، و حدود 60 هزار دختر و پسر تعليم ديده و با اخلاق و موثر را تحويل اجتماع داده ام و همه اينها را فرزندان خودم مي دانم.

الان با وجود 87 سال سن، خودش را از کار و تلاش بازنشسته نکرده و با کمک "واکر" راه می رود، به دبیرستان‌های کرمانشاه رفته و به دانش آموزان درس اخلاق می دهد و بر کار کارگران در مرمت آرامگاه محمد علی بهبهانی نظارت می کند.

وی می گوید هشت پروفسور و هشت استاندار و 22 فرماندار و "n" تا پزشک، مهندس و مدیر کل و... در بین دانش آموزانش وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما