تازه های سایت

کد مطلب: 22409
18. آبان 1393 - 10:09
عشایر شهرستان نهاوند با 7500 نفر جمعیت بیش از 800 تن انواع فراورده های لبنی و دامی تولید می کنند
عشایر نهاوند با 1200 خانوار 800 تن انواع فراورده هی لبنی تولید می کنند

به گزارش سایت گرو، كوچ نشینی یکی از قدیمی ترین  روش های زندگی  انسان است كه تا دوران ما نیز پابرجا بودن آن  ادامه دارد،و امروز یکی  از بزرگ ترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده ایلات و عشایر ایران و به پیروی از آن عشایر نهاوند به شیوه ای جذاب و باورنكردنی طی قرن ها وسال های طولانی اقدام به حفظ سنن و آداب و رسوم گذشته خود کرده و این اصالت به جاذبه ای برای صنعت اکو توریسم و گردشگری تبدیل شود به طوری که مسكن عشایر و نوع زندگی آن ها، زبان و موسیقی، غذاهای محلی، صنایع دستی و لباس های محلی به همراه آیین های به جای آوردن جشن های عروسی و محلی از مهم ترین جاذبه های ایلات و عشایر است.

 عشایر شهرستان نهاوند با1200 خانوار و7500 نفر جمعیت، 25درصد از گوشت قرمز استان را تولید می کنندبه طوری که این قشر  زحمت کش با400 هزار راس دام سبک مانند گوسفند و بز سالانه بیش از 800 تن انواع فراورده های لبنی شامل گوشت قرمز، شیر، پنیر، ماست کشک و پشم را تولید و روانه بازار می کنند، همچنین این عشایر غیور در طول دوران دفاع مقدس 16 شهید و 90 جانباز و ایثارگر را تقدیم انقلاب کرده اند.

احد سلگی مدیر امور عشایر نهاوند می گوید: با شروع فصل سرما هرسال کوچ بیش از 650 خانوار از عشایرکوچنده مستقر در مناطق کوهستانی شامل ایل های رحمتی، ترکاشوند و حسنوند آغاز می شود و سپس در مناطق دشت عباس، فکه ، اندیمشک ، پلدختر، دهلران و آبدانان در استان های خوزستان و ایلام ادامه می یابد همچنین بیش از500 خانوار نیمه کوچنده در نهاوند وجود دارد که در فصل سرما در مناطق روستایی شهرستان ساکن شده و با شروع فصل گرما مجددا به کوهستان برمی گردند.

وی افزود:عشایر عمدتا در مناطق کوهستانی تازناب،خوشکاخوره،گنبد کبود،ورازانه،تاریک دره و منطقه گاماسیاب مستقر می شوند که بارزترین مشخصه ایلات و عشایر در نهاوند شیوه زیست آنان است كه بر خلاف یك جا نشینان روستایی و شهری در كوچ و نقل و انتقال دایمی سیاه چادرها و رمه های خود هستند، عشایر كوچ رو كه یكی از جاذبه های مهم گردشگری فرهنگی به شمار می آیند در همه نقاط ایران بخصوص منطقه خزل،زرین دشت،و گیان پراكنده شده اند.  

عشایر نهاوند از خدمات درمانی بهره‌مند هستند

مدیر امور عشایر نهاوند اظهار کرد: هرسال دو ایل حسنوند و ترکاشوند نیمه‌ی دوم اردیبهشت‌ماه از شش راه اصلی و فرعی گاماسیاب، تازه تاب، گردنه‌های وازانه و فارسبان وارد نهاوند می شوند که بیشتر جمعیت عشایری نهاوند از خدمات درمانی روستایی عشایری بهره‌مند هستند و در چند سال اخیر زمینه‌ی بیمه کردن دام نیز تا حدودی فرهنگسازی شده و عشایر از این کار استقبال می‌کنند.

سلگی بیان کرد: به منظور ادامه خدمات رسانی به عشایر در مناطق گرمسیری از سوی نمایندگی این اداره در پلدختر کار آبرسانی توسط تانکر صورت می پذیرد و مهمترین مشکل عشایر در شهرستان ورود زود هنگام به مراتع شهرستان و در بعضی از مواقع درگیر شدن با روستائیان بر سر ورود به مزارع آنها است همچنین به دلیل  کمبود مراتع و چراگاه و زیاد بودن جمعیت دامی عشایر با فقر چراگاه و مرتع مواجه هستیم که در این خصوص طرح تعادل دام و مرتع اجرا می‌شود و چنانچه بیشتر از ظرفیت مرتع، دام وارد شود عشایر به ازای هر رأس جریمه می‌شوند.

وی گفت: متاسفانه امسال بیشترین تعداد چشمه های خشک شده استان مربوط به نهاوند بوده به شکلی که از۸۳ ‪ ‪ دهنه 53 چشمه خشک شده است و برای جلوگیری از اتلاف دام های عشایر در تابستان امسال روزانه 33هزار لیتر آب آشامیدنی برای آنها خالی میشد

عشایر به مناسبت های ملی و مذهبی بسیار بها می دهند 

سلگی عنوان کرد: خانواده های عشایر به حفظ سنن خانوادگی و مناسبت های ملی و مذهبی بسیار بهاء می دهند  به طوری که در بیشتر جشنواره  و مسابقات مانند طناب کشی تیر اندازی اسب سواری پخت غذا های سنتی و مسابقات فرهنگی و قرآنی شرکت فعالی دارند و امسال در مسابقات بومی و محلی غرب کشور در نهاوند رتبه نخست را کسب کردند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند می گوید: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۸۵ تا کنون تعداد 150 نفر از عشایر در دوره مقدماتی و 252نفر در دوره تکمیلی تحت پوشش نهضت سواد آموزی موفق به دریافت گواهینامه شده اند.

وی گفت: هر سال پس از پایان فصل ییلاق و هنگام برگشتن عشایر به نهاوند از عشایر شرکت کننده در کلاس های نهضت امتحان پایانی گرفته می شود که بیشتر آنها موفق به گذرانیدن کلاس تکمیلی و مقدماتی می شوند و گواهینامه قبولی دریافت می کنند که این نشان از هوش و نبوغ سرشار آنها دارد .

ظفری افزود: نظارت بر کلاس های سواد آموزی عشایر به خوبی انجام می شود و در فصل ییلاق کارشناسان نهضت سواد آموزی شهرستان در چندین نوبت به شهرستان شوش عزیمت می کنند و از نزدیک در جریان مسائل عشایر قرار می گیرند همچنین به منظور سواد آموزی بیشتر عشایر  نزدیک به 10 نفر آموزشیار مرد و یک نفر آموزشیار زن که ازعشایرمنطقه با نهضت سواد آموزی همکاری دارند و در منطقه گرمسیری اقدام به تشکیل کلاس می کنند.

نرخ بالای بیسوادی در جامعه عشایر نهاوند پسندیده نیست

امامعلی عبدالملکی فرماندار نهاوند گفت: عشایر غیور و شجاع در دوران مختلف تاریخ و بخصوص سال های دفاع مقدس  همیشه در مقابل متجاوزان اسلحه به دست گرفته و از تمامیت ارضی کشور دفاع کرده اند که نمونه آن حضور عشایر نهاوندی در  جبهه ها بود که منجر به شهادت 16 نفر از دلاورمردان ما شد همچنین 90 نفر جانباز و ایثارگر تقدیم انقلاب کردند.

وی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی و وجود عشایر سختکوش در نقاط مرزی به همراه سایر نیروهای مسلح  مرزهای ایران جزو امن‌ترین مناطق در خاور میانه است و این به دلیل آن است که مردم و عشایر مرزنشین همیشه پای کار هستند.

فرماندار نهاوند افزود: عشایر ما با تمامی این فداکاری ها از مشکلاتی مانند خشکسالی و کمبود منابع و امکانات رنج می برند که یکی از نگرانی های ما  از وضعیت بیسوادی و نرخ بالای آن در جامعه عشایر نهاوند است که در چند سال آیند اداره آموزش و پرورش شهرستان باید در با کمک و همکاری اداره عشایر روستایی نسبت به کاهش آمار بیسوادی در این جامعه پرتلاش  اقدام کند.

وی بیان کرد: زندگی عشایری با تولید و خود کفایی همراه است و عشایر پرتلاش نهاوند به جز رزق خود تامین کننده مقدار زیادی از نیازهای لبنی و فرآورده های گوشتی استان همدان و استان های همجوار هستند که باید برای افزایش آن و رفع دغدغه های این جامعه پویا و زنده فعالیت بیشتری بکنیم.

 عبدالملکی اظهار کرد: عشایر با فعالیت و تولید محصولات دامی و غیر دامی موجب رونق در بخش‌های اقتصادی هستند و با تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر این مردم چشم‌شان به آسمان و دستشان به دعااست که رزق خود را از خداوند به خاطر عرق جبینشان و روزی حلال می گیرند که بسیار پر برکت است.

حجت الاسلام حسین گروسی مدیر اداره تبلیغات اسلامی نهاوند می گوید: عشایر بیشتر از سایر مردم به مسائل دینی مقید هستند که نمونه آن پرداخت خمس و زکات و رعایت واجبات شرعی در سر وقت است.

وی گفت: عشق به ولايت و مردم دوستی و عشق به تمامیت ارضی از ويژگي هاي بارز عشاير نهاوند است که این مردان و زنان شجاع همواره در طول تاريخ نشان داده اند كه به ولايت و روحانیت عشق می ورزند و هميشه گوش به فرمان آنها بوده اند.

 گروسی گفت: عشایر در طول استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ولایت مداری و عشق به وطن و تولید و کوتاه کردن دست چپاولگران از منابع ملی را ثابت کرده که گواه و  صدیق  این سخنان تقدیم هزاران شهید از جامعه عشایری کشور است که نشان از غیرت ملی و مذهبی این قشر از جامعه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

امیدوارم مسئولان بیشتر حمایتشون کنند تا مشکلاتشون خیلی کم بشه

دیدگاه شما