تازه های سایت

کد مطلب: 22404
18. آبان 1393 - 9:01
فرماندار نهاوند گفت: فضای کتابخانه این منطقه با یک و 9 دهم مترمربع از میانگین استانی و کشوری پائین تر بوده و از نظر این نظر با مشکل روبرو است.
فرماندار: نهاوند با مشکل کمبود فضای کتابخانه مواجه است

به گزارش سایت گرو، امامعلی عبدالملکی شنبه در جمع انجمنهای کتابخانه های عمومی و بخشداران نهاوند در محل فرمانداری این شهرستان افزود: میانگین فضای کتابخانه عمومی در سطح کشور سه و 12 دهم مترمربع به ازای هر صد هزارنفر می باشد و این رقم در استان دو و 24 صدم متر مربع می باشد لذا شهرستان نهاوند فاصله زیادی با میانگین کشوری و استانی دارد که از این نظر نیازمند حمایت جدی می باشد.

وی گفت: این درحالی است که میزان استقبال عمومی از مطالعه و کتابخوانی در نهاوند بالا می باشد و این شهرستان در زمینه سرانه عضو با دو و پنج دهم درصد جایگاه اول استان را دارا می باشد .

وی با اشاره به اینکه برای جبران این مشکل اقداماتی در دست انجام می باشد افزود: شهرستان نهاوند به لحاظ تامین زیر ساختها با مشکل روبرو می باشد که برای ایجاد این زیر ساختها نخستین قدم ایجاد کتابخانه استاندارد است که از سوی شهرستان زمین آن در حال آماده شدن می باشد.

وی اظهار کرد: از جمله راهکارهای لازم برای حل این مشکل ایجاد کتابخانه در روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر جمعیت است که در این خصوص بخشداران می بایست با استفاده از امکانات هر روستا و خودیاری اهالی اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی اهدا کتاب در شهرستان نهاوند را رضایت بخش خواند و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 10 هزار جلد کتاب توسط مردم به کتابخانه های عمومی اهدا شده که در یک مورد بیش از یک هزار و 500 جلد توسط دکتر 'اسماعیل شهبازی' پدر علم کشاورزی ایران و از اساتید دانشگاه بوده که به نام وی به ثبت رسیده است.

فرماندار نهاوند عدم تحقق منابع درآمدی کتابخانه عمومی نهاوند را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به تکلیف قانون مبنی بر پرداخت نیم درصد از در آمدهای شهرداری به کتابخانه های عمومی تاکنون کمتر از نصف این در آمدها تحقق پیدا کرده که لازم است در این زمینه شهرداران به وظایف قانونی خود عمل نمایند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: با همه تلاشهایی که توسط مسوولان صورت می گیرد جایگاه کتاب در سبد خانوار از وضعیت مناسبی برخوردار نیست که البته بخشی از آن به علت برخی از عوامل از جمله ظهور رسانه های دیداری و شنیداری باعث شده که مردم کمتر از کتابخوانی استقبال نمایند .

وی گفت: البته کتاب هیچگاه دامنه نفوذ خودش را در مقابل اینگونه رقبایی از دست نداده و همچنان جایگاهش را حفظ کرده است و رسانه ها نتوانسته اند به این جایگاه لطمه جدی وارد سازند .

وی در پایان ابراز امیدواری نمود که با ایجاد زیر ساختهای لازم برای توسعه کتابخانه در سطح شهر و روستا بتوان گام مهمی در راستای توسعه فرهنگی شهرستان برداشته و به نیاز مخاطبین شهرستان پاسخ داده شود .

در حال حاضر در شهرستان نهاوند شش کتابخانه عمومی در سطح شهر نهاوند و گیان، برزول و فیروزان فعال می باشد.

این شهرستان همچنان فاقد کتابخانه استاندارد برای مطالعه همه گروهها می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

سلام واقعا نهاوند یک کتابخانه درست و حسابی نداره
یه کتابخانه ارشاد داره که اینقدر شلوغه نمیشه اصلا درس خوند

دیدگاه شما