تازه های سایت

کد مطلب: 22111
24. مهر 1393 - 8:39

سیب زمینی

 به گزارش سایت گرو، احد ظفری در جمع کشاورزان شهرستان نهاوند گفت: عملیات برداشت 1500 تن سیب زمینی پاییزه از مزارع نهاوند به صورت مکانیزه آغاز شد، ضمن اینکه در تابستان امسال بیش از ۹ هزار تن انواع سیب زمینی در نهاوند تولید شد.

وی اظهار کرد: متوسط برداشت سیب زمینی از هر هکتار سیب پاییزه بین 30 تا 40 تن است و عمده تولید 50 درصد کشت نهاوند در روستای تکه است که سال گذشته کشاورزان این روستا موفق شدند با استفاده از نظر کارشناسان این اداره میزان بهره‌وری خود را تا 70 تن در هکتار افزایش دهند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد: زمین‌های کشاورزی که در این روستا به کشت سیب‌زمینی اختصاص پیدا کرد حدود 30هکتار و به شکل یکپارچه است که  با کود مرغی و حیوانی  تغذیه می شوند و تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن به صورت مکانیزه است.

وی افزود: امسال با کمک دولت و کشاورزان این روستا 33 هکتار زمین مخصوص کشت سیب‌زمینی که تا پیش از این دیم بودند مجهز به آبیاری بارانی شد که در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

ظفری بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت سیب‌زمینی تابستانه در شهرستان نهاوند 350 هکتار بود و به طور متوسط از هر هکتار 25 تا 30 تن سیب‌‍زمینی برداشت شد ولی کشاورزان روستای تکه از هر هکتار 70 تن سیب زمینی برداشت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: امسال با توجه به میزان بارندگی‎های خوب و افزایش قیمت سیب زمینی نسبت به سال های قبل از آن سطح زیر کشت سیب زمینی به 400 هکتار افزایش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد: پارسال 2100 تن سیب زمینی مرغوب به صورت بذری و خوراکی از مزارع روستای تکه برداشت و بین سیب‌زمینی کاران توزیع شد که مهمترین  دلیل مرغوبیت و خوش طعم بودن این نوع از سیب زمینی، استفاده از کاشت، داشت و برداشت مکانیزه و استفاده از کودهای ریز مغزی سالم مانند کودهای مرغی و حیوانی همراه با توصیه کارشناسان این بخش و آبیاری سالم بارانی است.

ظفری گفت: در مجموع سطح زیر کشت سیب زمینی در نهاوند نسبت به سال گذشته 50 هکتار افزایش داشته است و زمین‌های حاصلخیز و روش آبیاری بارانی، میزان تولید نهاوند را به 10500 تن افزایش داده است.

وی افزود: بعضی از این سیب زمینی‌ها به تنهایی بیش از چند کیلوگرم بودند که این به خاطر استفاده کشاورزان از کودهای ریز مغزی و طبیعی و حیوانی است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما