تازه های سایت

کد مطلب: 21821
8. مهر 1393 - 12:25
مدیر جهادکشاورزی نهاوندگفت: شهرستان نهاوند در تولید چغندر قند استان همدان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

چغندر

به گزارش پایگاه خبری گرو، احد ظفری گفت: کشاورزان این شهرستان با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند و تولید سالانه بیش از ۹۰ هزار تن رتبه نخست تولید این محصول را در استان همدان به خود اختصاص داده‌اند.

وی اظهار کرد: کشاورزان شهرستان نهاوند با دو هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت چغندر قند و تولید سالانه بیش از 90 هزارتن رتبه نخست تولید این محصول را در استان همدان به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: کشاورزان نهاوندی با رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت زیر نظر کارشناسان این اداره و استفاده از آبیاری بارانی،کودهای ریزمغزی و حیوانی  و انجام تمامی مراحل به صورت تمام مکانیزه سالانه بیش از 90 هزار تن برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: شهرستان نهاوند با دو هزار و 300هکتارسطح زیر کشت این محصول رتبه نخست استان همدان در تولید این محصول را به خود اختصاص داده و بعد از نهاوند، شهر اسدآباد با یک هزار و 600 هکتار زیر کشت در رتبه دوم تولید چغندر قند استان همدان قرار دارد.

وی بیان کرد: بخش های گیان، زرین دشت و خزل بیشترین تولید کنندگان چغندر قند هستند که به علت سرمازدگی 10 در صد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر تولید داشته اند.

مدیر جهادکشاورزی نهاونداظهار کرد: متوسط عملکرد چغندرقند کشور 38 تن است و در حال حاضر عملکرد این محصول در استان همدان  و شهرستان حدود 45 تن در هکتار است که در سال های اخیر بعضی از کشاورزان بیش از 90 تن در هکتار برداشت کرده اند که به عنوان نمونه کشوری معرفی شد.

ظفری عنوان کرد: محصول تولیدی نهاوند مرغوب‌ترین محصول در سطح استان است زیرا بذر مناسب چغندر توسط کارشناسان کشاورزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد بنابراین علاوه بر تولید بیشتر در واحد سطح موجب افزایش کیفی و کمی محصول می شود.

وی گفت: تعداد بهره برداران نهاوند را در زمینه کشت محصول چغندر قند 750نفر است بر اساس قرار داد منعقد شده کشاورزان می‌توانند محصول تولیدی خود را تحویل کارخانه های قند همدان، نقش جهان اصفهان و چالان چولان لرستان دهند.

وی بیان داشت: در ابتدای سال سرمای بهاره به تعدادی از مزارع چغندر قند آسیب وارد کرد که تعدادی از کشاورزان با شخم کردن مجدد مزارع خود اقدام به کاشت مجدد این محصول کردند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما