تازه های سایت

کد مطلب: 21490
25. شهريور 1393 - 9:36

ذرت

 به گزارش پایگاه خبری گرو، احد ظفری گفت: محصول ذرت علوفه‌ای به عنوان کشت دوم کشاورزی در نهاوند است که پیش بینی می‌شود بیش از۳۰هزار تن ذرت علوفه‌ای از ۶۰۰ هکتار مزارع نهاوند برداشت شود.

وی اظهار کرد: محصول ذرت علوفه‌ای به عنوان کشت دوم و جایگزین در نهاوند است که استفاده بهینه از اراضی  موجب شده که ذرت‌کاران بتوانند از زمین‌های کشاورزی با کاشت محصولات پاییزه استفاده بیشتری ببرند.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مواد اصلی روغن‌های خوراکی وجود ذرت دانه‌ای است که کاشت این محصول در نهاوند علاوه بر مصرف کارخانه روغن کشی داخلی و دامی، برای تولید روغن به استان‌های همجوار که دارای کارخانجات روغن‌کشی هستند صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: امسال 600 هکتار به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص یافت  که پیش بینی می‌شود 30 هزار تن ذرت علوفه‌ای از مزارع نهاوند برداشت شود که به طور متوسط از هر هکتار بین 50 تا 55 تن برداشت می شود.

وی اظهار کرد:  4 هزار و 400 هکتار از اراضی حاصلخیز نهاوند به کشت ذرت دانه‌ای اختصاص یافت که بیش از 39 هزار تن ذرت دانه‌ای از آنها برداشت شد و به طور میانگین از هر هکتار ذرت دانه ای نزدیک 9 تن برداشت محصول شد.

ظفری با بیان اینکه هر هکتار مزرعه ذرت در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت برای دو نفر به صورت مستقیم و در مجموع برای 7 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند، گفت: مهمترین مشکل کشاورزان و دامداران در نهاوند عدم وجود کارخانجات ذرت خشک‌کن و دسترسی مناسب کشاورزان به سود و بهره کافی است ولی با این حال افزایش 15 درصدی تولید ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در نهاوند نشان از تلاش بی وقفه کشاورزان نهاوندی دارد.

وی عنوان کرد: دلیل گسترش کشت ذرت در نهاوند مدیریت خوب کارشناسان ناظر مزرعه، آب و هوای خوب استفاده از کودهای  ترکیبی و حیوانی و ریز مغزی و مبارزه بیولوژیکی با کرم ساقه خوار ذرت و  همچنین منابع مناسب  آب و آبیاری بارانی است که  تمایل کشاورزان را برای تولید افزایش می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: 40 دستگاه کمباین ویژه برداشت ذرت دانه‌ای در نهاوند و هفت گروه سه نفره یعنی 21 نفر از کارشناسان فنی و مهندسان ناظر بر مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول در نهاوند هستند که موجب اشتغال‌زایی 200 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در مراحل مختلف این محصول شده است.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل ‌افزایش 13 درصدی تولید ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در نهاوند وجود کارخانه های روغن کشی و تولید خوراک دام وطیور است  زیرا مواد اصلی روغن‌های خوراکی وجود ذرت دانه‌ای است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما