تازه های سایت

کد مطلب: 21417
21. شهريور 1393 - 16:30
حسن روحانی در سخنرانی خود در چهاردهمین اجلاس سران شانگهای گفت: افراطی‌گری و خشونت چالش جهانی است و در صورت عدم اتخاذ اقدامات لازم، تروریسم منطقه را به کام خود فرو خواهد برد.
خبرگزاری فارس: روحانی: افراط‌گرایی و خشونت چالش جهانی است/ کشورهای منطقه نیازمند همگرایی‌

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست سران شانگهای در دوشنبه اظهار داشت: من در اجلاس سال گذشته از افراطگرایی، تروریسم و جنایات سازمان‌یافته بین‌المللی سخن گفتم و آن‌ها را نه‌تنها یکی از چالش‌های اصلی عرصه امنیت در حوزه سازمان شانگهای خواندم بلکه با این باور که افراطی‌گری و خشونت چالش جهانی است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مطرح نموده و خوشحالم که این نگرانی با اجماع جهانی با صدور قطعنامه‌ای درباره مبارزه با خشونت و افراطگرایی منجر گردید. اکنون یک سال از آن زمان می‌گذرد و جهان روز به روز به عمق این هشدار و خطر این پدیده شوم پی می‌برد.

وی افزود: امروزه اغلب کشورهای عضو سازمان شانگهای کم و بیش با خطر افراط و تروریسم رو به رو هستند. بنابر این برنامه‌ریزی سازمان‌یافته، همکاری‌های دو و چندجانبه، تعاملات سیاسی و اطلاعاتی و مقابله با فقر فرهنگی و اقتصادی و حمایت سران کشورهای عضو از این اقدامات تنها راه حل مقابله با این بحران و عبور از مشکلات رو به رشد آن است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز موج جدید این بحران که برخی از بازی‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی با سرازیر کردن منابع مالی و اطلاعاتی به تقویت گروه‌های افراطی و نظامی کردن آن همت گمارده‌اند، تاکید داشت که حمایت از تروریسم و افراط در نهایت منطقه را در کام خود فرو خواهد برد.

تروریسم معضل منطقه‌ای

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: اکنون شاهد آن هستیم که گروه‌های جنگ‌طلب و افراطی علاوه بر توحش و کشتار در سوریه، چه بر سر ملت عراق آوردند. بحران امروز عراق میراث عملکرد شوم دیروز قدرت‌ها و کشورهای توسعه‌طلب است.

به گفته وی، کانون بحران شکل‌گرفته در منطقه به مرکز جذب افراطگرایان و گروه‌های تروریستی مبذل شده و حل و فصل این بحران نیازمند اجماع، عزم جدی و اقدام مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی است در غیر این صورت این بحران از ظرفیت درگیر کردن تمام منطقه و ایجاد تهدید در خارج از منطقه برخوردار خواهد بود.

روحانی با اشاره به ضرورت همکاری کشورهای منطقه و جهان در این عرصه مهم، بیان کرد: جامعه جهانی نیازمند تعامل، دوستی، همزیستی مسالمت‌آمیز ملل و اقوام گوناگون در سایه اعتدال بوده و برقراری صلح مستلزم مقابله با خشونت و نفی افراطی‌گری است

وی افزود: اکنون آنان که با اشتباهات محاسباتی جهت اهداف کوتاه‌مدت سیاسی و نادرست خود به ایجاد و حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی دست زده‌اند، روشن شده که پدیده غیر قابل کنترل تروریسم نه‌تنها قادر نیست اهداف نامشروع این قدرت‌ها را تامین و تروریسم و افراط را به ابزاری برای سرکوب استقلال ملت‌ها تبدیل کند، بلکه هم اینک خود آن‌ها نیز در معرض تهدید گروه‌های دست‌پرورده خویش قرار گرفته‌اند.

مشکل، تحلیل نادرست از مسائل منطقه است

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنرانی خود، تصریح کرد: تحلیل نادرست از مسائل منطقه باعث شده که تروریسم در منطقه سازمان‌دهی شده و رشد کند و چنانچه خطر تروریسم به درستی و به هنگام مورد توجه قرار گرفته بود و به نام آزادی و دموکراسی به تقویت مالی و نظامی گروه‌های تروریستی اقدام نمی‌شد، امروز مردم بی‌گناه سر بریده نمی‌شدند.

به گفته وی، اکنون هم تصور اینکه فقط با بمب‌باران هوایی می‌توان مشکل تروریسم را حل کرد، ساده‌انگاری و گریز از پیچیدگی مسئله است. مقابله با فرهنگ خشونت و سازمان ترور نیاز به فهم مسائل اجتماعی و سیاسی منطقه دارد و جز با مدیریت و مشارکت مردم و دولت‌های منطقه به توفیق نخواهد انجامید.

افغانستان با وحدت ملت این کشور ثبات پیدا می‌کند

روحانی با بیان اینکه شرایط سیاسی امروز  افغانستان موجب نگرانی اعضای سازمان است، گفت: ما امیدواریم با توجه به اهمیت این کشور و ضمن کمک و حمایت همه اعضای سازمان از ثبات و امنیت آن، مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با دوراندیشی و درایت جهت تامین منافع مردم خود از این شرایط عبور نمایند.

وی بیان کرد: در کنار این واقعیت که امنیت اصلی‌ترین دغدغه کشورهای جهان و به‌خصوص اعضای سازمان شانگهای است، ثبات، توسعه منطقه‌ای و رفاه ملی نیز از موضوعات مهم دیگری است که باید همواره مد نظر قرار گرفته و این سازمان با توسعه و طراحی ساز و کارهای تاثیرگذارتر  در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به نقش‌آفرینی مبادرت نماید. بی‌تردید برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در کنار اقدامات اطلاعاتی و امنیتی یک ضرورت است.

** کشورهای منطقه نیازمند همگرایی‌اند

روحانی کمک کشورها به یکدیگر برای ایجاد رشد اقتصادی را بحث مهم خواند و افزود: بی‌تردید  یکی از راه‌های بلندمدت برای خشکاندن ریشه‌های تروریسم کمک کشورها به یکدیگر در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. به گفته وی، سوءاستفاده ابزاری رو به گسترش غرب از تحریم و تبدیل آن به نوعی سلاح مخرب نشان می‌دهد که این ابزار هم به آسانی می‌تواند علیه هر یک از اعضای جامعه جهانی و از جمله اعضای سازمان شانگهای به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تحریم باید به یکی از اصول این سازمان و کشورهای عضو آن تبدیل شده و تنظیم مناسبت میان اعضا و توسعه روابط دوجانبه به دور از فشارهای ظالمانه ناشی از تحریم سامان یابد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث انرژی، آب و شبکه‌های مواصلاتی برای دسترسی به بازرهای جهانی، گفت که پیگیری و حل مسائل مربوط به این عرصه‌ها به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

وی آمادگی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های خود در جهت همکاری و همگرایی کشورهای منطقه و اعضای سازمان را اعلام کرد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ذخایر عظیم انرژی و همچنین با توجه به موقعیت ژئواستراتژیکی خود توانسته نقش اساسی در همگرایی منطقه‌ای ایفا نماید. روشن است که بدون حضور نقش‌آفرین ایران طراحی کریدورهای حمل و نقلی و انتقال انرژی در منطقه فاقد توجیه اقتصادی و عملیاتی خواهد بود.

دیدگاه شما