تازه های سایت

کد مطلب: 21384
19. شهريور 1393 - 9:14
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: به دلیل شیوع بیماری vhs ماهیان سردآبی قزل آلا و وارد شدن خسارت فراوان به تولید کنندگان از طرف شرکت های بیمه مزرعه قزل دانش نهاوند 10 میلیارد ریال خسارت دریافت می کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، احد ظفری اظهار کرد: از طرف صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان همدان مزرعه پرورش ماهی قزل دانش نهاوند که به عنوان بزرگترین سایت پرورش ماهی استان، بیشترین خسارت را متحمل شده که برای جبران آن 10میلیارد ریال غرامت از بیمه دریافت می کند.

وی گفت: بر اساس براورد کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی و دامی پرداخت این میزان خسارت  مربوط به مزرعه های است که سایت خود را بیمه کرده اند و به همین دلیل  از بین مزارع خسارت دیده، تنها مزارع پرورش ماهی این استان که از پوشش بیمه ای برخوردار بوده اند می توانند غرامت دریافت کنند.

 ظفری افزود: تلفات این بیماری به دلیل ویروسی بودن برخلاف بیماری های باکتریایی در مزارع پرورش ماهی شهرستان بسیار سنگین بود به طوری  که تاکنون بیش از 90میلیارد ریال زیان مالی به مزارع پرورش ماهیان سرد آبی نهاوند خسارت وارد کرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه تاکنون این بیماری ویروسی به بیش از 50 سایت و مزرعه پرورش ماهی در نهاوند خسارت بیش از90 میلیارد ریالی وارد کرده است که در شهرستان بیش از 62 سایت ،مزرعه و استخر پرورش ماهی وجود دارد، که سالیانه85 میلیون قطعه تخم و بچه ماهی  چشم زده و2500تن گوشت سفید ماهی  قزل آلاتولید می کنند،که در کل سایت های تکثیر ماهی قزل آلا نهاوند20درصد از بچه ماهی کشور را تامین می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوندگفت:نزدیک به 400 نفر در عرصه شیلات به صورت دائمی مشغول به کار هستند، و همین تلاش آنها و سرمایه گذاران بخش خصوصی باعث شد که شهرستان نهاوند به عنوان شهر خواهر خوانده شیلات غیرساحلی کشور با شمال خوانده شود.

ظفری اظهار کرد: این بیماری بیشتر سایت ها و مزارع پرورش ماهی نهاوند را فلج کرده است و اگر حمایت های دولتی و بخش بیمه نتواند کاری انجام دهد خسارات جبران ناپذیری به تولید و اشتغال نهاوند وارد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوندگفت: بیماری VHSویروسی و سپتی سمی خونریزی دهنده و یک بیماری حاد ماهیان آب شیرین و دریایی بوده که می تواند بر گونه ماهیان مختلف تاثیر گذار باشدکه تا کنون چهار نوع مختلف ژنتیکی از بیماری شناسایی شده است و از دسامبر سال ۲۰۰۸ به بعد این بیماری در ماهیان وحشی مرده و یا بیمار در دریاچه اری، اونتاریو،هورن، میشیگان و رودخانه اس .تی.لارنس  و بعضی از دریاچه های داخلی میشیگان، نیویورک،ویسکونسین و اوهایو گزارش شده است و از طریق ماهی های وارداتی فرانسه وارد ایران شد.

دیدگاه شما