تازه های سایت

کد مطلب: 21295
15. شهريور 1393 - 11:04
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: اضافه شدن 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس قطعی است.
اضافه شدن 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی قطعی است

به گزارش سایت گرو به نقل از فارس، امیر خجسته در بیست و دومین نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداری‌های سراسر کشور که در همدان برگزار شد، با اشاره به اینکه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس سال‌ها مغفول مانده بود، اظهار کرد: برای سال‌های طولانی کمیسیون راکد و ساکت مانده بود و اثرگذاری لازم را نیز نداشت.

وی در تشریح اقدامات مهم انجام شده در این کمیسیون خاطرنشان کرد: از آنجا که احزاب یکی از نیازهای ضروری جامعه امروز است قانونی مشتمل بر 24 ماده تهیه شد که تا کنون 12 ماده آن تصویب شده و در صحن علنی مجلس بحث می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت ادامه داد: برای تدوین و نهایی کردن این قوانین از بین 30 حزب فعال کشور از پنج حزب با گرایش‌های مختلف نظرخواهی شد.

وی با بیان اینکه انتقال پایتخت که نیاز مبرم کشور است در داخل کمیسیون به بحث گذاشته شده، تصریح کرد: انتقال پایتخت نیاز به کار کارشناسی بسیار دقیقی دارد و مورد توجه مسئولان دولت نیز هست.

خجسته با اشاره به اینکه تهیه قوانینی برای شوراهای اسلامی شهر و  روستا نیز در حال پیگیری است، افزود: شوراهای اسلامی  شهر و روستا به عنوان پارلمان محلی تلقی می‌شوند و کار آنان قانون گذاری و استفاده از خرد جمعی است و نباید در امور اجرایی دخالت کنند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از اختلافات بین شورای شهر و روستا با شهردار و یا دهیار دخالت اعضای شورا در امور اجرایی است، گفت: دخالت شورای شهر باعث آسیب در شهرداری و دهیاری خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه افزوده شدن 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی قطعی است، ادامه داد: بنا بر قانون در هر 10 سال باید 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزوده شود که در حال حاضر 17 سال است این اتفاق روی نداده است.

وی با اشاره به اینکه برای تدوین لایحه‌های مورد نظر با دولت گذشته مشکلات بسیاری وجود داشت، تصریح کرد: مسئولان در دولت گذشته، حاضر به ارائه لایحه برای حل برخی از مشکلات نبودند و نمایندگان مجبور می‌شدند طرح‌های را برای این موارد ارائه دهند.

نماینده مردم همدان در مجلس با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات حال حاضر شهرها و روستاها نبود مدیریت واحد شهری است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های خدمات رسان باید در شهرها و روستاها زیر نظر یک مدیریت واحد فعالیت کنند تا در هزینه‌های صورت گرفته صرفه جویی قابل توجهی انجام شود.

دیدگاه شما