تازه های سایت

کد مطلب: 20571
13. مرداد 1393 - 13:13
رئیس‌جمهور کشورمان بحران جاری غزه را جزیی از سیاست ثابت و مستمر رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی خواند و بی عملی و بی اعتنایی بارز شورای امنیت در فاجعه جاری در فلسطین به ویژه در غزه را نماد آشکار بی عدالتی در شورای امنیت دانست.
خبرگزاری فارس: روحانی: سیاست رژیم صهیونیستی کشتار و نسل کشی است/ بی عملی و بی اعتنایی بارز شورای امنیت نسبت به غزه نماد آشکار بی عدالتی

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز (دوشنبه) در آغاز نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد به منظور بررسی وضعیت بحرانی مرم غزه طی سخنانی گفت: مایلم به همه حضار خیر مقدم عرض کنم و از حضور شما در این نشست تشکر کنم. تردیدی نیست که این حضور نمایانگر اهمیتی است که دولتهای عضو جنبش عدم تعهد برای موضوع فلسطین یعنی کهنه ترین بحران حل نشده جهان معاصر قائل هستند.

روحانی افزود: امیدوارم این نشست فرصتی مغتنم برای بررسی تحولات جاری در سرزمین اشغالی فلسطین به ویژه وضعیت غزه و همفکری همه اعضا برای یافتن راههای عملی به منظور یاری رساندن به این مردم شجاع و مظلوم اسیر در چنبره توطئه های استعماری باشد.

وی افزود: با کمال تاسف رژیم صهیونیستی طی هفته های گذشته و در ماه مبارک رمضان با زیر پاگذاشتن اصول انسانی و قوانین بین المللی و به ویژه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی و با به کار گیری پیشرفته ترین جنگ افزارها در جنگی بسیار ناعادلانه و نامتناسب سرزمین فلسطین و نوار غزه را هدف شدیدترین و بی رحمانه ترین حملات خود قرار داده است.

روحانی ادامه داد: این تجاوز وحشیانه ارتش رژیم کودک کش به شکل هدفمند و برنامه ریزی شده سیاست همیشگی خویش یعنی کشتار و نسل کشی یک ملت از طریق کشتار علنی و گسترده غیرنظامیان و انهدام مراکز غیرنظامی از جمله تاسیسات زیربنایی، مناطق مسکونی، مراکز درمانی، مدارس، مساجد و حتی گروه های امدادرسانی و رسانه ای را ادامه داده است.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: کشته و مجروح شدن بیش از ده هزار نفر از افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و بی خانمان و آواره کردن ده ها هزار نفر دیگر به همراه تخریب عامدانه کلیه زیرساخت های غزه دلیلی محکم بر این مدعاست.

روحانی گفت: در چنین شرایطی کم تحرکی محسوس و برخورد انفعالی مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل در اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایات ضد بشری آن، جسارت و گستاخی این رژیم را به حدی رسانده که در نهایت بی رحمی حتی مانع از ارسال کمک های بشردوستانه، مواد غذایی و دارویی و تجهیزات درمانی به غزه برای تامین احتیاجات ضروری مردم بی پناه و مداوای مجروحان شده است.

وی با بیان اینکه ضرورت واکنش سریع و موثر به این تجاوز آشکار مبنای تشکیل نشست حاضر است، خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد به عنوان مجمعی بین المللی با ظرفیت ها و توانمندی های فراوان می تواند و باید در جهت تحقق صلح حقیقی و عدالت اجتماعی در راستای استیفای حقوق مسلم ملت مظلوم فلسطین گام های اساسی و مستحکم خود را بردارد.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: بیش از 6 دهه است که مردم فلسطین همچنان از حقوق اولیه خود از سرزمین آباء و اجدادی خود محرومند و تحت شدیدترین فشارها قرار دارند و از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی رنج می برند.

روحانی گفت: تداوم بی تفاوتی و بی عملی شورای امنیت که یکی از دلایل اصلی آن همدستی و همراهی برخی از اعضای دائم این شورا به رژیم صهیونیستی است، این رژیم را در تداوم جنایاتش گستاخ تر کرده است به گونه ای که اینک به نظر می رسد درصدد برآمده تا با آتش افروزی خودساخته و توسل به نسل کشی بخشی از ملت مظلوم و سرزمین قطعه قطعه شده و اشغال شده فلسطین را در بدترین شرایط ممکن قرار دهد. از این رو جنبش عدم تعهد براساس موازین بنیادین خود باید در فضای بی عملی و انفعال حاکم بر سازمان ملل، آستین همت را بالا زده و برای توقف روند فعلی جنایات جنگی و نسل کشی رژیم اشغالگر صهیونیستی و احقاق حقوق عادلانه مردم بی گناه فلسطین وارد عمل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بی عملی و بی اعتنایی بارز شورای امنیت در فاجعه جاری در فلسطین به ویژه در غزه نماد آشکار بی عدالتی در شورای امنیت است.

روحانی خاطرنشان کرد: استمرار بحران خاورمیانه ناشی از بی توجهی و سکوت جامعه بین المللی در قبال علت اصلی بحران یعنی اشغال سرزمین های فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است و تا هنگامی که آمریکا با همراهی برخی اعضای دائم شورای امنیت در سیاست های اعلام و اجرایی خود چشم بر واقعیات بسته و دفاع از ظالم به هر قیمتی را به عنوان رکن رکین سیاست خارجی و منطقه ای خود اعلام می کنند، هیچ امیدی به مساعدت آنان برای بهبود شرایط کنونی وجود ندارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما بحران جاری غزه را جزیی از سیاست ثابت و مستمر رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی می دانیم که هدف آن ادامه اضمحلال تدریجی و زدودن هویت ملت فلسطین از طریق تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی سرزمین های فلسطین به ویژه بیت المقدس و ایجاد شهرک های غیرقانونی یهودی نشین در سرزمین های اشغالی است.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که درگیری ها و اختلافات درازمدت خاورمیانه و برقراری صلحی عادلانه و پایدار در منطقه جز از طریق حل و فصل مشکل فلسطین و پایان دادن به اشغال کلیه سرزمین های اشغالی و اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین و بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین آباء و اجدادی و تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف در بستر برگزاری یک همه پرسی با شرکت تمام اقوام و ساکنان تاریخی این سرزمین به سرانجام نخواهد رسید.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد که ایران از ابتدای شروع بحران اخیر در غزه همه ظرفیت خود را برای رفع ظلم از مردم فلسطین استفاده کرده است.

به گفته روحانی در فضای بی عملی کنونی سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت، مشارکت موثر دولت های عضو جنبش عدم تعهد برای اعمال فشار بر شورای امنیت و سازمان ملل برای اتخاذ اقداماتی موثر با هدف توقف هر چه سریعتر کلیه عملیات تجاوزکارانه ارتش رژیم صهیونیستی و رفع فوری و کامل حصر علیه مردم غزه، ضرورتی انکارناپذیر برای جنبش عدم تعهد است.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که ملت فلسطین با درک درست واقعیات و بهره گیری از تجربه بیش از شش دهه رویارویی با اشغالگران اینک با اتکا به توانایی های ذاتی خویش راه خود را در استمرار مقاومت تا احقاق کامل حقوق مردم فلسطین می داند و بر دوستداران و یاران فلسطین واجب و لازم است که به تبعیت از خواست این ملت رشید و بزرگ همانند گذشته در همین مسیر گام بردارند.

رئیس جمهور در پایان از حضور اعضای کمیته فلسطین عدم تعهد، شرکت کنندگان، وزرای خارجه و نمایندگان سایر دولت های عضو جنبش در نشست کنونی قدردانی کرد.

لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان غزه صورت گرفت.

دیدگاه شما