تازه های سایت

کد مطلب: 20063
21. تير 1393 - 10:18
رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: به منظور کنترل و تنظیم بازار داخلی، مرز عراق بر روی صادرات سیب‌زمینی بسته شد.
خبرگزاری فارس: سیب‌زمینی همدان به عراق صادر نمی‌شود

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از خبرگزاری فارس داریوش سرحدی اظهار کرد: از 25 مرداد به بعد مرز عراق برای صادرات سیب‌زمینی باز می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه بین 70 تا 130 هزار تن سیب‌زمینی از همدان به کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس اداره تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: با رایزنی بازرگانان باید بازارهای جدیدی برای محصولات کشاورزی پیدا کنیم تا صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: هر چه قیمت سیب‌زمینی در بازار داخلی افزایش یابد به همان میزان صادرات نیز کاهش می‌یابد چراکه بازرگانان ما مایلند که سیب‌زمینی را داخل کشور عرضه کنند.

سرحدی همچنین با بیان اینکه مدت سه سال است که بخش کشاورزی به اتاق بازرگانی افزوده شده است، ‌افزود: امسال سال آخر فعالیت آزمایشی است به طوریکه می‌توان گفت اتاق می‌تواند به علت تعامل با اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها و رایزنی با هیئت‌های خارجی و تجار و بازرگانان کشورهای دیگر قدم‌های بزرگی بردارد.

وی درباره قیمت سیب‌زمینی نیز گفت: در حال حاضر هزینه تمام شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی از نظر کارشناسان 700 تومان است که با ورود واسطه‌ها قیمت از 800 تا یک‌هزار تومان فروش در مزرعه و یک‌هزار و 800 تومان برای مصرف کننده بالا رفته است.

سرحدی تولید سیب‌زمینی استان را یک میلیون تن برشمرد و افزود: 20 تا 25 درصد تولید کشور بر عهده همدان است که متاسفانه با این حجم بالای تولید صنایع فرآوری نداریم.

وی از تولیدکنندگان، تشکل‌ها و تجار خواست به فرآوری توجه بیشتری داشته باشند و بدانند که این کار برای آن‌ها ارزش افزوده بیشتری داشته و سود بالاتری را به دنبال دارد.

سرحدی در پایان تصریح کرد: 70 تا 80 هزار تن سیب‌زمینی تولیدی استان مصرف تازه خوری دارد، 100 هزار تن مصرف بذری و بین 700 تا 800 هزار تن مازاد تولید داریم

دیدگاه شما