تازه های سایت

کد مطلب: 19895
12. تير 1393 - 8:48
مدیرجهاد کشاورزی نهاوند گفت: بیش از70درصد محصول کلزای استان همدان در شهرستان نهاوند تولیدمی‌شود که از45 درصد آن روغن استیصال می شود.

کلزا نهاوند

احد ظفری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گرو ، گفت: دانه روغنی کلزا نیاز امروز  کشوراست وبه همین دلیل هر کیلو خام از آن با قیمت مصوب 1900تومان از طرف دولت خریداری و ذخیره می شود که بعد از فصل برداشت دانه‌های روغنی برای تولید روغن مصرف مایع و جامد، در اختیار کارخانه های روغن کشی قرار گیرند.
وی گفت: هم اکنون شهرستان نهاوند با 70درصد تولید رتبه نخست استان همدان و رتبه چهارم کشور را در اختیار دارد، به طوری که میزان تولید کلزا در استان همدان یک تن و هفتصدکیلوگرم در هکتار است و در نهاوند از هر هکتار 2 تن و200 کیلو گرم برداشت می شود که این امر نشان دهنده مزیت نسبی این منطقه در کشت محصول کلزا است.
مدیرجهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به آغاز برداشت کلزا در نهاوند گفت: با آغاز برداشت مکانیزه پیش بینی می‌شود تا بیش از ۴۵۰۰ تن کلزا از ۱۶۰۰هکتار سطح زیر کشت این محصول در شهرستان نهاوند برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: کاشت این محصول چند سالی است در دستورکار کشاورزان و مسئولان کشاورزی این شهرستان قرار گرفته است و امسال سطح زیر کشت این محصول در نهاوندبه بیش از 1620 هکتار افزایش یافته است.

ظفری گفت: محصول کلزا کم‌ آب‌بر است و از آنجایی که هر دانه کلزا بیش از 45 درصد روغن دارد، کاشت آن صرفه اقتصادی برای کشاورزان دارد و به علت نزدیکی مزارع با تنها کارخانه روغن کشی استان در نهاوند و قیمت خرید تضمینی هرسال سطح زیر کشت افزایش پیدا می کند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد: امسال یک هزار و 620هکتار از اراضی نهاوند زیر کشت این محصول است که این میزان کاشت رتبه چهارم کشور و رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از نظر میزان برداشت نیز شهرستان نهاوند به یکی از شهرستان‌های پیشرو و برتر در کشور تبدیل شده است، چرا که میزان برداشت هر هکتار استان یک تن و 800 کیلوگرم است، در صورتی که در شهرستان نهاوند از هر هکتار بیش از2 تن  و نیم است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: مراحل سه گانه کاشت داشت و برداشت کلزا در هر هکتار به صورت فصلی برای 3نفر و در مجموع برای نزدیک به5هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

ظفری افزود:  ظرفیت تولید سالیانه  تنها کارخانه روغن کشی استان در نهاوند با نام کارخانه کشت و صنعت خزل  45هزار تن روغن نباتی خام از مواد نباتی است که با توجه به مدرن بودن واحد تولیدی این کارخانه بجز محصول نهاوند چهل و سه هزار تن روغن از کارخانه های دیگر خریداری، تصفیه و بسته بندی می کند.

دیدگاه شما