تازه های سایت

کد مطلب: 19858
9. تير 1393 - 9:42
نیمه اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری بود که فاز نخست طرح «تحول نظام سلامت» به طور همزمان در 557 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان آغاز شد.

0x67f7eb6d745a0d80_0

به گزارش پایگاه خبری گرو ، نیمه اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری بود که فاز نخست طرح «تحول نظام سلامت» به طور همزمان در 557 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان با اهداف تعریف شده عدالت در تأمین سلامت، افزایش امید به زندگی، ارتقاي سلامت مادر و کودک، تغییر در سبک زندگی رسماً آغاز شد تا در نهایت علاوه بر رسیدن به اهداف فوق به کاهش سهم پرداختی هزینه درمانی از جیب مردم بینجامد و پس از گذشت یک‌ماه و نیم از اجرای فاز نخست این طرح آنگونه که انتظار می‌رفت اجرای این طرح تا حدودی توانست باری از دوش مردم در بحث هزینه‌های پرداختی درمان بردارد.
پس از آن نیز از اوایل خردادماه اجرایی شدن فاز دوم این طرح با هدف ماندگار کردن پزشک‌های عمومی در مناطق محروم و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و اولویت دادن به نوسازی درمانگاه‌های استیجاری و دارای بافت فرسوده شروع شده است.
در این خصوص با توجه به اینکه شهرستان نهاوند دارای 2 شهر با چنین شرایطی است، نیازمند توجه ویژه در این راستا است.
نبود پزشک عمومی به عنوان یک ضرورت اساسی در حوزه درمان در 2 شهر گیان، برزول و شهرستان نهاوند با توجه به اینکه 10 سال است این دو منطقه عنوان شهر را دارند، یکی از خلأهای حوزه بهداشت و درمان در نهاوند است که انتظار می‌رفت، بیش از این مسئولان برای رفع این کمبود و خلأ تدابیری بیندیشند. بخصوص در شهر گیان که با وجود یک داروخانه شبانه‌روزی بستر مناسبي برای استمرار مطب پزشک عمومی نیز در آن فراهم بود اما اکنون که یکی از بسته‌های خدماتی طرح مذکور استقرار پزشک عمومی در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت است، انتظار می‌رود مسئولان با معطوف کردن نگاه ویژه به این شهرها و با بهره‌گیری از فرصت پیش آمده و تأکیدی که دولت بر استقرار پزشک‌های عمومی در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت دارد، درصدد ماندگار کردن پزشکان عمومی در این شهرها برآیند.
در ازای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی از جمله مؤلفه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان است که طبق همین مؤلفه و قانون ‌باید در نهاوند که بالغ بر حدود 183 هزار نفر جمعیت دارد، حداقل 183 تخت بیمارستانی آماده ارائه خدمات در بحث درمان به بیماران باشد، در حالی که با استناد به نظر مدیر شبکه بهداشت و درمان نهاوند مبنی بر فرسوده بودن بافت فیزیکی بیمارستان شهید حیدری و به اتمام رسیدن عمر مفید این بیمارستان، بیمارستان آیت‌ا… علیمرادیان نهاوند ظرفیت تنها 128 تخت بیمارستانی را دارد، در حالی که تاکنون به دلیل کمبود تخت‌ها و خلأهایی که در این زمینه وجود داشته است، به مرور زمان تعداد تخت‌های این بیمارستان را از 128 (استاندار واقعی) به 186 تخت افزایش داده‌اند که عباس سلگی معتقد است: افزایش تعداد تخت‌ها تا حدودی خدمات‌دهی را مختل و با مشکل مواجه كرده است، بنابراین پرواضح است که یکی دیگر از مشکلات و کمبودهای حوزه بهداشت و درمان در نهاوند، کمبود تعداد تخت‌های بیمارستان با توجه به نرخ جمعیتی این شهرستان است که در مقابل یکی از راهکارهای اساسی برطرف کردن این مشکل نیز بهره‌برداری از بیمارستان 160 تخت‌خوابی نهاوند است که از سال 88 کلنگ‌زنی شد و قرار بود این پروژه در خرداد 92 به بهره‌برداری برسد اما تاکنون با گذشت 5 سال از کلنگ‌زنی این بیمارستان تنها 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن طبق اظهار مسئولان به رقمی بالغ بر 16 میلیارد تومان نیاز است.
همانگونه که یکی دیگر از شاخص‌های فاز دوم توجه ویژه به بافت فیزیکی درمانگاه‌ها و اولویت دادن به نوسازی، تجهیز و تعمیر درمانگاه که در این خصوص نیز یکی دیگر از مشکلات نهاوند در بحث زیرساخت‌های درمانی، داشتن 9 درمانگاه دارای بافت فرسوده از مجموع 16 درمانگاه است به طوری که فرماندار نهاوند نیز در آخرین کارگروه بهداشت و درمان این شهرستان با تأکید بر قدمت بیش از 40 ساله درمانگاه شهر برزول و نبود آزمایشگاه در این درمانگاه، خواستار تخریب، نوسازی و یا توسعه این درمانگاه شد، لذا با توجه به فراهم بودن شرایط لازم برای نوسازی درمانگاه‌ها از طرف دولت، انتظار می‌رود مسئولان حوزه بهداشت و درمان در نهاوند از این مهم نیز (فرسوده بودن بافت 9 درمانگاه نهاوند) به عنوان یکی از خلأها و مشکلات بهداشتی و درمانی در این شهرستان غفلت نكنند و به موازات تحولی که قرار است در نظام سلامت کشور ایجاد شود، نهاوند نیز از این فرصت بهره‌مند شود.
اما آیا مسئولان در شرایط فعلی که قرار است وضعیت بهداشت و درمان در کشور متحول شود برنامه‌هایی برای تحول و توسعه بهداشت و درمان در نهاوند دارند!؟
در این خصوص مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند در بحث استقرار پزشک در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت می‌گوید: براي ارائه خدمات درمانی مطلوب‌تر در شهرهای زیر 20 هزار نفر، چندی پیش اقدام به راه‌اندازی داروخانه شبانه‌روزی در شهر گیان نمودیم اما متأسفانه با وجود رایزنی‌هایی که با 25 پزشک عمومی در نهاوند برای استقرار مطب پزشک عمومی در این شهرها انجام شده است تاکنون با توجیه پایین بودن دستمزد برای پزشکان در چنین مناطقی، هیچ‌کدام از پزشکان با این طرح موافقت نكرده‌اند.
عباس سلگی در بحث درمانگاه‌ها نیز با بیان اینکه در نهاوند حداقل 9 درمانگاه با بافت فرسوده وجود دارد، گفت: ردیف اعتباری جدید و خاصی برای تجهیز و نوسازی این نوع درمانگاه‌ها در نظر گرفته نشده اما مقرر شد، چنانچه خیرین و یا اهالی روستاها در بحث نوسازی درمانگاه‌ها یک‌سوم هزینه ساخت را تقبل کنند مابقی هزینه نیز از محل اعتبارات دولتی تأمین و پرداخت می‌شود که در این خصوص خیری در روستای زرینی هزینه ساخت‌و‌ساز درمانگاه این روستا را تقبل كرده و درمانگاه این روستا در حال نوسازی است.
وي در ادامه نیز با تأکید بر کمبود نیروی انسانی در بحث پزشک، بهورز، بهداشت‌یار و… گفت: در زمینه‌های بهداشتی در نهاوند خلأ و کمبودهای زیادی وجود دارد که علاوه بر موارد ذکر شده کمبود تخت‌های بیمارستانی با توجه به نرخ جمعیتی این شهرستان نیز یکی دیگر از مشکلات بهداشتی درمانی نهاوند است که بهره‌برداری از بیمارستان 160 تختخوابی نهاوند که هم‌اکنون متولی آن اداره راه‌و‌شهرسازی است می‌تواند بخش زیادی از مشکلات درمانی را در نهاوند حل کند.
نبود پزشک عمومی در شهرهای گیان و برزول با حدود 10 هزار و حدود 4 هزار نفر جمعیت، کمبود تخت‌های بیمارستانی با توجه به نرخ جمعیت، فرسوده بودن بافت درمانگاه‌های شهری و روستایی از جمله مهمترین مشکلات نهاوند در حوزه بهداشت و درمان است که مدیر شبکه بهداشت و درمان نهاوند نیز بر وجود این مشکلات در نهاوند صحه گذاشت و آن را تأیید کرد. اما اگرچه در فاز دوم طرح «تحول نظام سلامت» بر ماندگار کردن پزشک در مناطق محروم و توجه به درمانگاه‌هایی با بافت فرسوده تأکید شده است اما عملاً براساس گفته‌های مدیر شبکه بهداشت و درمان نهاوند اولاً پزشکان عمومی حاضر به همکاری در این طرح نیستند و دوم اینکه؛ طبق اظهار عباس سلگی ردیف اعتباری خاصی برای درمانگاه‌های دارای بافت فرسوده در نظر گرفته نشده است و عملاً باید برای نوسازی این درمانگاه‌ها منتظر کمک خیرین و مشارکت‌های مردمی باشیم.
اما آیا اگر در فاز دوم طرح «تحول در نظام سلامت» تنها به انتظار اعلام آمادگی پزشکان عمومی برای استقبال از طرح مذکور بنشینیم، این طرح نیز همانند طرح پزشک خانواده که به دلیل کمبود پزشک عمومی و همکاری نکردن پزشک‌های عمومی با آن طرح، تاکنون نتوانسته به مرحله اجرایی شدن برسد، با مشکل مواجه نخواهد شد!؟
آیا دولت برای رفع این مشکل بسته‌های حمایتی و خدماتی که رضایت‌ نسبی پزشکان عمومی نیز در آن گنجانده شده باشد در اختیار پزشکان قرار خواهد داد؟ آیا برای ساخت و نوسازی درمانگاه‌ها باید تنها به انتظار کمک‌های مالی خیرین نشست یا اینکه دولت در این زمینه ردیف اعتباری و تدابیر خاصی اندیشیده است؟
در این خصوص معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: در بحث ماندگار کردن پزشک عمومی در مناطق محروم و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت که با هدف توزیع عادلانه خدمات بهداشتی در این مناطق می‌خواهد اجرایی شود برای اینکه این طرح همانند طرح پزشک خانواده ابتر نماند، در بحث خدمات به پزشکان نیاز به ایجاد شرایط بهتر و افزایش انگیزه برای پزشکان عمومی است که در این راستا تاکنون میزان سرانه پزشکان که یک میلیون و 400 هزار تومان بوده است برای جذب این پزشکان و ماندگار کردن پزشکان در این مناطق، این میزان سرانه 3 تا 4 برابر شده و این خود محرکی برای رفع مشکل قبل و نبود استقبال پزشکان برای ماندگار شدن در مناطق محروم است.
اما به طور قطع تمام توجه نباید به اهداف مالی و افزایش سرانه معطوف شود بلکه به موازات آن، باید به جایگاه و حرمت پزشکان عمومی و امنیت شغلی به فراهم کردن شرایط برای آینده تحصیلی این پزشکان نيز باید مهیا شود.
حسین عرفانی در گفتگو با خبرنگار ما در مورد توجه به بافت فیزیکی درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت نیز اظهار داشت: امسال اولویت دولت در طرح «تحول نظام سلامت» اصلاح ساختار خانه‌های بهداشت و درمانگاه‌هاست و مقرر شده است طبق اهداف این طرح، درمانگاه‌ها از استقرار موقت و استیجاری خارج شوند و اولویت با مراکزی است که فاقد خانه بهداشت و درمانگاه هستند و در درجه دوم هم توجه به درمانگاه‌های بيش از 30 سال قدمت در بحث نوسازی و تجهیزات که در این راستا، 50 درصد هزینه ساخت‌و‌ساز و نوسازی از طریق وزارت بهداشت و درمان تأمین و 50 درصد نیز از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره)، خیرین سلامت، اعتبارات استانداری و دانشگاهی تأمین اعتبار خواهد شد و تاکنون در این زمینه برای 9 خانه بهداشت در سطح استان در حوزه نوسازی اعتبار جذب شده و 19 مورد نیز معرفی شده است که تا پایان سال در مجموع 28 خانه بهداشت و درمانگاه در سطح استان نوسازی می‌شوند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از بسته‌های خدماتی طرح «تحول نظام سلامت» مقیم کردن پزشکان متخصص در بیمارستان خارج از ساعت اداری با هدف ارائه خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر است که قطعاً با طرح‌ها و شاخص‌هایی که در این طرح در نظر گرفته شده است شاهد پویایی و رشد بیشتر وضعیت بهداشت و درمان خواهیم بود.
عرفانی در پایان با بیان اینکه در 45 روز گذشته که فاز نخست طرح «تحول نظام سلامت» به اجرا درآمده است، مشکل مردم در حوزه درمان و کاهش پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم رفع شده است، افزود: در ادامه این طرح به طور قطع در زمینه بهداشت، کیفت ارائه خدمات و… وضعیت و چشم‌انداز بهتری پیش‌رو خواهیم داشت.

دیدگاه شما