تازه های سایت

کد مطلب: 19699
29. خرداد 1393 - 10:47
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه استان همدان ۱۶۴ هزار۶۳۴ نفر سالمند دارد که بیشترین تعداد آنها در روستاها و خانم‌ها هستند.

سالمند

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از تسنیم ، اکبر سوری مدیرکل بهزیستی استان شامگاه گذشته در نشست ساماندهی سالمندان در استانداری همدان اظهار کرد: تکریم سالمندان جزء فرهنگ مردم است و در مسایل دینی و فرهنگی کشور حضور سالمندان در خانه یک برکت  و تکریم آن واجب است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه استان همدان 164 هزار634 نفر سالمند دارد گفت: بیشترین تعداد سالمندان در روستاها و خانم‌ها هستند و باید حفظ جایگاه سالمندان در خانواده و تأمین حداقل نیازهای اساسی آنان  مورد توجه قرار گیرد .

اکبر سوری با اشاره به اینکه خوشبختانه با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی و در سایه تعالیم اسلامی این قشر از احترام خاصی برخوردارند گفت: مراقبت از سالمندان نیاز به آگاهی‌های فنی و پیچیده ندارد.

وی با بیان اینکه طبق سرشماری سال 85 و 90 هرم سنی کشور از جوان به سمت پیری در حال تغییر است افزود: در این دو معیار سنجش هرم سنی بین 14 تا 34 بیشترین تعداد جمعیتی را به خود اختصاص داده که در سال‌های آتی این افراد به سن سالمندی می‌رسند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: جمعیت بالای 60 سال استان 164 هزار نفر در سال 90 بوده که بیشترین تعداد سالمندان در بین زنان و جامعه روستایی بوده است.

سوری با اشاره به اینکه تعداد 5 هزار و 38 نفر از سالمندان در سطح استان از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند بیان کرد : تعداد 2 هزار و 388 نفر از سالمندان زیر پوشش بهزیستی استان خانم و 2 هزار و 220 نفر دیگر آقا هستند.

وی  گفت: شهرستان فامنین نیز با داشتن دو هزار و 603 سالمند روستایی و یک هزار و 312 سالمند شهری، کمترین سالمند را در سطح استان دارا است.

مدیر کل بهزیستی استان همدان  با اشاره به اینکه سالمندان روزانه به طور میانکین 4-5 قلم قرص مصرف میکنند افزود: با کنترل منظم فشارخون و وزن، استفاده از آب آشامیدنی سالم، رژیم‌غذایی مناسب و مشاوره با پزشک و پرسنل بهداشتی می‌توان از بروز بسیاری از این بیماریهای این افراد جلوگیری کرد.

سوری موضوع سلامت سالمندان را مهم‌ترین دغدغه این قشر دانست و تصریح کرد: در راستای توجه به این مهم، دو فعالیت را مورد توجه قرار داده‌ایم، که یکی از آن دو، امر آموزش این قشر است چرا که مهم‌ترین کاری که باید در قبال سالمندان انجام شود ارائه آموزش در زمینه زندگی سالم آنها است که این دور کلاس‌ها در حال حاضر در سراسر استان در حال برگزاری است.

مدیر کل بهزیستی استان همدان عنوان کرد: نهم مهرماه جاری (روز سالمند) تعدادی از مراکز بهداشتی مراقبت رایگان سالمندان را انجام دهند که این مراقبت‌ها بیشتر شامل قلب و عروق، فشارخون، دیابت واکسیناسیون و پوکی استخوان است.

دیدگاه شما