تازه های سایت

کد مطلب: 18683
8. ارديبهشت 1393 - 8:39
پایگاه خبری گرو: فعالان عرصه سلامت در نهاوند تجلیل شدند

 به گزارش پایگاه خبری گرو، در هفتمین و اخرین روز از هفته سلامت با حضور مدیران شبکه بهداشت و آموزش و پرورش نهاوند از فعالان عرصه سلامت و بهداشت این شهرستان در کانون شهید باهنر تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم دکتر عباس سلگی مدیر شبکه بهداشت نهاوند با اشاره به نقش مسائل معنوی در بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی گفت: جنبه معنوی سلامت یکی از مسائلی است که متاسفانه بسیاری از کشورها از آن غافل مانده اند و همین مساله باعث شده بیماریهای عفونی جدید که درمان آنها به مراتب سخت تر از بیماریهای گذشته می باشد از شیوع بیشتری برخوردار شده اند.

وی افزود: بیماریهای عفونی در ادوار گذشته جان انسانها را تهدید می کرد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و شیوه های زندگی نوع بیماری ها تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیماری ایدز و هپاتیت از شایعترین بیماریهای عفونی می باشد افزود: امروزه بحث بیماری ایدز و هپاتیت به عنوان یک معضل در دنیا شناخته می شوند که با کم رنگ شدن معنویت از رشد بیشتری برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه توجه به معنویت می تواند عامل قوی در از بین بردن این بیماریها باشد یاد آور شد:در بحث خود مراقبتی فرهنگ دینی ما از غنای زیادی برخوردار است به نحویکه در برخی دعاها توجه خوبی به مسائل بهداشتی و سلامت شده است که می توان با بهره گیری از آنها در برابر بسیاری از بیماریها خود را بیمه کرد.

ˈسلگیˈنظام برنامه ریزی در حوزه سلامت و بهداشت را متناسب با نوع جمعیت امری لازم دانست و افزود: زمانی کشور ما در دنیا به عنوان جوان ترین کشوردنیا شناخته می شد اما امروزه در حال حرکت به سمت میانسالی و سالمندی می باشیم و همین مساله ایجاب می کند که برنامه ریزیها به سمت سالمندان سوق پیدا کند .

وی با بیان اینکه بحث خود مراقبتی از ابعاد مختلفی برخوردار است افزود: یکی از ابعاد مهم خود مراقبتی بحث پیشگیری است که باید از کودکی مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه مادران نقش بسیار مهمی دارند .

وی بحث آموزش را از دیگر نکات مهم در زمینه خود مراقبتی عنوان کرد و گفت: داشتن اطلاعات و آگاهی راجع به بیماریها باعث می شود که انسان بتواند در برابر بیماریها از خود مراقبت بیشتری نماید.

وی افزود: اگر در بحث بیماریهای مزمن مانند فشار خون یا قند خون اطلاعات خود را بالا ببریم میزان مراجعه به پزشک تا 40 در صد کاهش یافته و هزینه درمان را کاهش می دهد.

یک متخصص بیماری های قلب و عروق شهرستان نهاوند نیز در این همایش گفت: در سال گذشته از مجموع شش هزارو 500 نفر فوت شده در استان همدان، سه هزارو 332 نفر بر اثر بیماری های قلبی و عروقی فوت کرده اند که این میزان 46 درصد مجموع مرگ و میر استان همدان در یک سال بوده است .

دکتر ˈنگار فرامرزی ˈ بهترین زمان پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را دوران کودکی ذکر کرد و افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید از دوران کودکی که هنوز علائم ظاهری آن وجود ندارد اصلاح رژیم غذایی آغاز کرد.

در پایان مراسم از فعالان عرصه بهداشت این شهرستان با لوح تقدیر و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

دیدگاه شما