تازه های سایت

کد مطلب: 15942
16. دى 1392 - 9:21
پایگاه خبری گرو : مدیر کل دامپزشکی همدان گفت: 11 هزار راس گاو و گوساله شهرستان نهاوند علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) واکسینه شدند.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، محمود رضا رسولی افزود: مایه کوبی این تعداد دام علیه بروسلوز با مشارکت بخش غیر دولتی دامپزشکی انجام شد که 50 درصد آن را بخش دولتی و 50 درصد دیگر را بخش غیر دولتی دامپزشکی انجام داده است.

وی اظهار داشت: یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری های مشترک میان انسان و دام بیماری بروسلوز یا تب مالت است که از جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی اهمیت ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: این بیماری از طریق تماس مستقیم با خون، ترشحات رحمی حیوان آلوده و مصرف فرآورده خام دامی آلوده به انسان منتقل می شود.

وی ادامه داد: در فصل بهار و تابستان که در واقع فصل بارداری دام ها است، بر اثر تماس با جنین های سقط شده آلوده و مصرف شیر غیرپاستوریزه، آلودگی این بیماری بیشتر است.

مدیر کل دامپزشکی همدان اظهار داشت: بهترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت اصول بهداشتی و مدیریت دامداری از جمله کنترل ورود و خروج دام، ضدعفونی جایگاه دام، واکسیناسیون دام ها و مصرف نکردن شیر نجوشیده و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه است.

رسولی در ادامه گفت: شهرستان نهاوند شش هزار و 574 تن گوشت قرمز تولید می کند که برابر 18 درصد گوشت قرمز استان است.

دیدگاه شما