تازه های سایت

کد مطلب: 14714
29. آبان 1392 - 13:08
پایگاه خبری گرو : رئیس کتابخانه های عمومی نهاوند گفت:شهرستان نهاوند به لحاظ داشتن بیشترین سرانه عضو کتابخانه در استان و همچنین استقبال قشر جوان و فرهیخته آن از مطالعه و کتابخوانی نیاز مبرمی به کتابخانه استاندارد دارد .

AgfaPhoto DIGITAL CAMERA

به گزارش پایگاه خبری گرو  ، زینب سیف افزود: زمانی که ما از هشت سال پیش در خواست ساخت یک کتابخانه استاندارد را دادیم در غرب کشور نه کتابخانه استانداردی وجود داشت و نه شهرستانی اقدام به این کار کرده بود اما در حال حاضر چند شهر مراحل اجرایی کتابخانه استاندارد را آغاز نموده اند و ما همچنان به دنبال جلب همکاری سایر نهادهای مرتبط می باشیم.

وی گفت: اگر چه سالیان متمادی است که بحث ایجاد کتابخانه استاندارد در دستور کار ما قرار گرفته و تا کنون در این زمینه توفیقات خاصی نیافته ایم اما همچنان امیدوار بوده و پیگیرعملیاتی شدن آن هستیم.

وی تشکیل انجمن خیرین کتابخانه در نهاوند را از فرصتها و پتانسیلهای خوب شهرستان عنوان کرد و گفت: شهرستان نهاوند اولین انجمن خیرین کتابخانه را در سطح استان تشکیل داده که این امر نشان دهنده پیشینه فرهنگی و زمینه مناسب آن و همچنین نیاز عمومی برای ایجاد کتابخانه های مدرن می باشد.

ˈسیفˈبه وضعیت کتابخانهای عمومی نهاوند اشاره کرد و گفت:در حال حاضر هفت کتابخانه عمومی با 70 هزار جلد کتاب و نزدیک به شش هزار عضو فعال در نهاوند وجود دارد که از این تعداد شش باب آن شهری و یک باب روستایی می باشد که با احتساب یک باب کتابخانه مستقل و یک باب مشارکتی تعداد کتابخانه های تحت پوشش ما 9 باب می باشد.

وی استقبال مردم از کتابخوانی را در نهاوند خوب ارزیابی کرد و گفت: شهرستان نهاوند علی رغم اینکه دارای هفت کتابخانه عمومی می باشد از لحاظ سرانه عضو در جایگاه دوم استان بعد از یکی از شهرهایی که دارای 17 کتابخانه عمومی می باشد قرار دارد که این امتیاز بزرگی برای شهرستان به حساب می آید.

وی یکی از امتیازات کتابخانه های عمومی نهاوند را تجهیز آن به بخش کودکان و تساوی در امکانات موجودعنوان کرد و گفت: کتابخانه های موجود نهاوند از نظر امکانات فرقی بایکدیگر ندارند یعنی بهترین کتابخانه ما در سطح شهر از نظر امکانات به کتابخانه های روستایی فرقی ندارد و همه آنها به بخش کودکان و دیگر امکانات مجهز می باشند .

رئیس کتابخانه های عمومی نهاوند گسترش کتابخانه در سطح شهرستان را از برنامه های کاری خود عنوان کرد و گفت:یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه ایجاد کتابخانه های مشارکتی با همکاری دیگر ادارات می باشد که در این زمینه اولین کتابخانه مشارکتی شهرستان با همکاری آموزش و پرورش دایرشده است.

وی گفت: در این خصوص تفاهم نامه هایی را با آموزشکده حاج حشمت شهبازی ،هلال احمر واتحادیه انجمنهای اسلامی امضا کرده ایم که در آینده این مراکز نیز دارای کتابخانه مشارکتی می شوند .

وی ایجاد ایستگاههای مطالعاتی در برخی ادارات را از راهکارهای گسترش فرهنگ مطالعه در بین مردم ذکر کرد و گفت: ایستگاههای مطالعاتی که به صورت سازه در مراکز و اداراتی که بیشترین مراجعه کننده و نردد مردمی را دارند ایجاد می شود و مراجعین می توانند در زمانی که در این مرکز قرار دارند از کتب مورد نیاز استفاده ببرند .

وی افزود: در حال حاضر یک ایستگاه مطالعاتی در بیمارستان علیمرادیان این شهرستان فعال گردیده که در آن 15 عنوان کتاب در موضوعات کودکان ،زنان،بهداشت ،ادبیات و حوزه دفاع مقدس عرضه شده و مراجعین در زمان انتظار از آن استفاده می برند .

ˈسیف ˈافزود:برای گسترش ایستگاههای مطالعاتی با دیگر مراکز مانند بانکها مکاتبه های نموده ایم که با توجه به کم هزینه بودن این طرح انتظار میرود در آینده شاهد گشترش آنها در مراکز مشابه باشیم.

وی در پایان با تاکید بر لزوم حمایت مسئولین و خیرین شهرستان از ایجاد کتابخانه استاندارد در نهاوند گفت: علی رغم اقدامات خوبی که صورت گرفته و کتابخانه های ما به روز شده اند اما نهاوند همچنان نیاز به وجود یک کتابخانه استاندارد دارد زیرا در کتابخانه های موجود بخشهای مربوط به معلولین،نابینایان و قرائت خانه وجود ندارد که با ایجاد کتابخانه استاندارد این مشکلات برطرف خواهد شد.

منبع : ایرنا

دیدگاه شما