تازه های سایت

کد مطلب: 14368
18. آبان 1392 - 9:38
اگر بنا باشد جایزه‌ای برای وظیفه‌ناشناسی و غیرمسئول‌ترین دولت جهان در نظر گرفته شود، یقینا کشور منتخب، عربستان سعودی خواهد بود.

عربستان غیرمسئول‌ترین کشور جهان است

 

به گزارش پایگاه خبری گرو ، روزنامه کیهان امروز شنبه 18/08/92 در ستون اخبار ویژه خود نوشت:مجله تایم با انتشار این ارزیابی به قلم فرید زکریا نوشت، همچنین اگر جایزه‌ای برای مسئول‌ترین کشور در جهت معرفی و اشاعه ایدئولوژی رادیکال و مسلح در سراسر جهان در نظر گرفته شود، باز هم یقینا آن کشور عربستان خواهد بود. ثروت سرشار نفتی این پادشاهی در طول چهار دهه گذشته، انحصار و تایید و امضای صدور افراط‌گرایی خشونت‌گرایانه را داشته است.

به هر جای جهان که نگاه کنیم، از آلمان گرفته تا اندونزی، مراکز گسترده شده با هزینه عربستان اداره می‌شود و این خشونت را تبلیغ می‌کنند.

تایم نوشت: در یکی از پیام‌های تلفنی مربوط به دسامبر سال 2009 که «ویکی لیکس» آنها را سال 2010 افشا کرد، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا می‌گوید: عربستان پایگاه اصلی و مهم تامین اعتبار لازم برای تروریسم است و ریاض فقط اقدامات محدودی در راه قطع کردن این واریز سیل‌آسای مالی به طالبان و سایر گروه‌های مشابه به عمل آورده است. دولت عربستان یکی از تنها سه کشور جهان بود که دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت شناخت و مورد حمایت قرار داد و تنها بعد از واقعه یازده سپتامبر دست از این حمایت کشید.

«اقبال حیدر» وزیر اسبق قانون عربستان در تاریخ اوت 2012 در مصاحبه‌ای به شبکه خبری «دویچه‌وله» آلمان اعلام کرد: تفاوتی نمی‌کند طالبان باشد یا «لشکر الطیبه»، ایدئولوژی هر دو گروه وهابیت عربستان است، بدون ذره‌ای تردید. شکی نیست که عربستان از گروه‌های وهابی حاضر در سراسر پاکستان حمایت می‌کند. در جنگ عراق نیز حامی اصلی گروه‌های تروریستی، عربستان بوده است و رژیم سعودی اکنون همین مدل را در سوریه پیاده می‌کند.

فرید زکریا خاطرنشان کرد: در این میان به حق باید بهترین مصداق برای شکست سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا را عربستان دانست. اوباما هم‌اکنون سیاست‌های خود را در بازخورد با عربستان نهایی می‌کند.

دیدگاه شما