تازه های سایت

کد مطلب: 11062
26. خرداد 1392 - 8:36
وزیر کشور مشارکت در انتخابات را 72.7 درصد و روحانی را رئیس جمهور اعلام کرد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری گرو ، وزیر کشور در نشست خبری اعلام کرد : حسن روحانی با کسب اکثریت مطلق آرا به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شده است .

 

به گفته وزیر کشور 50.483.192 نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات بودند که از این تعداد 36.704.156 نفر رای خود را به صندوق انداختند و مشارکت 72.7 درصدی را رقم زدند .

 

مصطفی محمد نجار ادامه داد : از مجموع این تعداد آرا 35.458.747 رای صحیح شمارش شد و آقای حسن روحانی با کسب 18.613.329 حائز اکثرین مطلق آرا شد و به عنوان رئیس جمهور مردم ایران انتخاب شد.

 

آرای سایر کاندیداها به این شرح است:

 

محمد باقر قالیباف 6.077.292 رای

 

سعید جلیلی 4.168.946 رای

 

محسن رضایی میرقائد 3.884.412

 

علی اکبر ولایتی 2.268.753

سید محمد غرضی 446.015

 

به گزارش خبرنگار مهر، مستقر در ستاد انتخابات کشور مصطفی محمد نجار  در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراها گفت: زبان در برابر این همه هوشمندی مردم عاجز است و همانطور که همگان نظاره گر بودند مردم با حضور یکپارچه و گسترده خالق شکوه و حماسه دیگری شدند و در لبیک به ندای رهبر خود شعار حماسه سیاسی را در سال حماسه سیاسی به عینیت بخشیدند.

 

وزیر کشور افزود: مردم در آغازین ساعات رای گیری با حضور متراکم رای خود را به صندوق ها انداختند و به تکلیف دینی خود عمل کردند و نقش خود را در تعیین سرنوشت کشور ایفا نمودند.

 

نجار تصریح کرد: با توجه به حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای سه نوبت در سراسر کشور و 4 نوبت در تهران مجبور به تمدید مهلت اخذ رای شدیم و همکاران من در شعب اخذ رای بلافاصله پس از اتمام رای گیری شروع به شمارش آراء کردند.

 

وی با اشاره به جلسه هیات اجرایی مرکزی انتخابات گفت: پس از تشکیل این جلسه در دقایقی پیش و پس از وصول گزارش هیات اجرایی نتیجه نهایی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

 

وی همچنین تصریح کرد: کسانی که نسبت به روند برگزاری انتخابات شکایت دارند طبق قانون می توانند ظرف مدت دو روز شکایت خود به هیات اجرایی ارسال کنند.

 

وزیر کشور با اشاره به انتخابات شوراها گفت: نتایج چهارمین دوره انتخابات شوراها توسط بخشداری ها و فرمانداری ها اعلام می شود و اکنون نیز کار شمارش آرای این انتخابات در حال انجام است.

 

نجار با تقدیر از هیات اجرایی مرکزی انتخابات که به عنوان اولین تجربه وزارت کشور را در برگزاری یک انتخابات خوب یاری کرد از شورای نگهبان ، هیات مرکزی انتخابات ، هیات های اجرایی ، نیروهای امنیتی ، انتظامی ، نظامی و اصحاب رسانه تقدیر کرد.

 

 

زندگینامه حسن روحانی 

 

 

 

 

«حسن فریدون روحانی» ۲۱ آبان ۱۳۲۷ در سرخه از توابع استان سمنان دیده به جهان گشود؛ وی تحصیلات ابتدایی را در شهرستان محل تولدش گذراند و تحصیلات حوزوری را از سال ۳۹ در حوزه علمیه صادقیه سمنان آغاز کرد.

 

 

او در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی چون حضرات آیات سید محمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری، سید محمدرضا گلپایگانی، محمد فاضل لنکرانی، شیخ محمد شاه‌آبادی و سلطانی بهره برد.

 

 

روحانی همزمان در سال ۱۳۴۸ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۱ دانشنامه لیسانس خود را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی اخذ کرد.

 

 

وی با ادامه تحصیل در انگلیس مدرک کارشناسی ارشد (M.Phil) در رشته حقوق عمومی و دانشنامه دکتری (Ph.D) در رشته حقوق اساسی را از دانشگاه کلدونیان گلاسکو دریافت کرد و با کسب پروانه وکالت از کانون وکلا در سال ۸۶، وکیل پایه یک دادگستری شد.

 

 

حسن روحانی فعالیت سیاسی خود علیه رژیم ستمشاهی را از دوران جوانی آغاز کرد؛ عمده فعالیت‌های وی در همراهی با نهضت امام خمینی (ره)، سفرهای تبلیغاتی و سخنرانی علیه رژیم پهلوی از سال ۴۴ و نتیجه آن حبس و ممنوع‌المنبری بود.

 

 

وی در آبان ۱۳۵۶ در مراسم بزرگداشت شهادت مصطفی خمینی در مسجد ارک تهران برای نخستین بار لقب «امام» را برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کار برد و پس از آنکه تحت تعقیب ساواک قرار گرفت، به توصیه شهید بهشتی و استاد مطهری از کشور خارج شد و مدتی نیز آن‌سوی مرزها به سخنرانی و تبلیغ برای دانشجویان خارج از کشور پرداخت و پس از تبعید حضرت امام (ره) به فرانسه، به جمع یاران همراه ایشان پیوست.

 

 

حسن روحانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اولین اقدام در سال ۵۸، به ساماندهی وضعیت ارتش و پادگان‌های نظامی پرداخت و در سال ۵۹ ردای نمایندگی ملت در مجلس شورای اسلامی را بر تن کرد و پنج دوره قانونگذاری (به مدت ۲۰ ‌سال) را در کارنامه خود ثبت کرد.

 

 

عضویت و ریاست شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۲ از دیگر مسئولیت‌های وی در دوران پس از انقلاب بوده است.

 

 

روحانی در دوران جنگ تحمیلی مسئولیت‏های متعددی از جمله عضویت در شورایعالی دفاع، عضویت در شورایعالی پشتیبانی جنگ، معاونت فرماندهی جنگ، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور را برعهده داشت و بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ نیز به معاونت جانشین فرماندهی کل قوا منصوب شد.

 

 

وی به پاس سال‌ها حضور در مسئولیت‌های مختلف در دوران دفاع مقدس، از سوی مقام معظم رهبری مفتخر به دریافت نشان درجه دو فتح و نشان درجه یک نصر شد.

 

 

روحانی پس از بازنگری قانون ‏اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل نهاد شورایعالی امنیت ملی سمت نمایندگی مقام معظم رهبری در این شورا را بر عهده گرفت و ۱۳ سال نیز به عنوان مشاور امنیت ملی رؤسای جمهور سابق انجام وظیفه کرده است.

 

 

وی از سال ۱۳۷۰ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و تاکنون نیز در این سمت فعالیت دارد و علاوه بر ریاست کمیسیون سیاسی و امنیتی و دفاعی مجمع، ریاست مرکز تحقیقات استرتژیک این نهاد نیز بر عهده اوست.

 

 

حسن روحانی در انتخابات میان‏دوره‏ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و در سال ۱۳۸۵ نیز از استان تهران به این مجلس راه یافت و در حال حاضر ریاست کمیسیون سیاسی و اجتماعی این مجلس را بر عهده دارد.

 

 

اگر چه روحانی به صورت همزمان به فعالیت‌های علمی اشتغال داشته، اما حضور مستمر وی در دانشگاه، موجب دوری او از مسئولیت‌های کلیدی نبوده و روحانی با تصدی ۱۶ ساله مسئولیت دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی مسئولیت پرونده هسته‌ای کشورمان را بر عهده داشت.

 

 

پس از تشکیل دولت محمود احمدی‌نژاد، مسئولیت پرونده هسته‌ای به علی لاریجانی واگذار شد و روحانی که همچنان در مقام نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی قرار دارد، با نگارش کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» به ثبت خاطرات خود از دوران مسئولیتش در شورا و پیگیری پرونده هسته‌ای پرداخت.

 

 

حسن روحانی در ۲۲ فروردین ۹۲ در یک گردهمایی با حضور جمعی از هوادارانش در مجتمع آدینه تهران و با شعار «دولت تدبیر و امید» برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام کاندیداتوری کرد.

دیدگاه شما