تازه های سایت

کد مطلب: 10139
26. ارديبهشت 1392 - 12:23
پایگاه خبری گرو : پایان لیگ دوازدهم با قهرمانی استقلال، سقوط شهرداری تبریز و محرومیت چند مربی در پی اعلام رای تبانی، دیدار کشتی ایران و آمریکا در نیویورک، واگذاری سهام سرخابی‌ها، قهرمانی تکواندوکاران و کشتی گیران و درخواست رئیس جمهور برای تجلیل شایسته از مهدوی‌‎کیا از مهمترین رویدادهای ورزشی این هفت روز رو به پایان بود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، هفته رو به پایان برای ورزش به اندازه هفته ماقبل آن پرخبر و حاشیه ساز نبود اما خالی از رویداد ها و اتفاقاتی هم نبود که خبرساز شوند و پرحاشیه. مانند هفته پایانی مسابقات لیگ برتر که جمعه گذشته برگزار شد. هفته ای که طی آن هم استقلال و هم پرسپولیس شکست خوردند با این تفاوت که استقلال بعد از این شکست جشن قهرمانی‌اش را برپا کرد و پرسپولیس ناکامی‌هایش را تکمیل کرد.

مهمتر از نتایج هفته پایانی لیگ برتر در فوتبال، رای کمیته انضباطی در مورد مسئله تبانی در لیگ دسته اول بود که منجر به محرومیت چند مربی و سقوط تیم تازه لیگ برتری شده شهرداری تبریز به لیگ دسته اول بود. حکمی که پس از اعلام مسئولان این تیم را وادار به اعلام تعلیق در تمام فعالیت های ورزشی کرد.

در این هفته رویانیان در پرسپولیس ماندنی شد و رفت و آمدهای زیادی هم برای معرفی گزینه سرمربیگری این تیم انجام شد اما نتیجه فقط نزدیک تر شدن چند گزینه به نیمکت بود نه بیشتر از این.

از دیگر رویدادهای مهم فوتبالی در این هفته واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال بود که پس از سال‎ها انجام شد و البته برگزاری دیدار استقلال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الشباب بود و رویدادی که به اندازه این دیدار اهمیت داشت، اعزام تیم ملی کشتی آزاد به آمریکا و برگزاری مبارزه هایی نمادین در حمایت از حفظ این رشته در المپیک بود.

درخواست رئیس جمهوری برای تجلیل شایسته از مهدوی‌کیا، تغییر آقای لیگ برتر فوتسال، قهرمانی کشتی گیران در جام تختی، عنوان نخست تکواندوکاران در تونس، منع حضور نمایندگان ایران در کنگره فیلا به دستوری که از آمریکا رسید، نایب قهرمانی تیم فوتبال زیر 16 سال در قزاقستان و .... از دیگر رویدادهای مهم این هفته بود. مهمترین اتفاقات این هفت روز ورزش عبارتند از: 

دوازدهمین لیگ برتر به پایان رسید
دوادزهمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر جمعه گذشته با برگزاری دیدارهای هفته سی و چهارم و پایانی به کار خود پایان داد. در این هفته از مسابقات استقلال که در فاصله یک هفته مانده به پایان بازی‌ها قهرمانی خود را مسجل کرده بود در مصاف با داماش 2 بر یک شکست خورد تا جشن قهرمانی خود را با طعم تلخ شکست برگزار کند. پرسپولیس هم که در مجموع فصل خوبی نداشت در این هفته 3 بر یک به تراکتورسازی باخت. تبریزی‌ها بعد از این پیروزی و با توجه به تساوی 2 بر 2 سپاهان برابر آلومینیوم هرمزگان عنوان نایب قهرمانی خود را تکرار کردند. فولاد خوزستان هم در مصاف با نفت تهران به تساوی بدون گل دست یافت و در رده چهارم جدول قرار گرفت.

در سایر دیدارهای این هفته ذوب آهن یک بر صفر در انزلی و برابر ملوان پیروز شد. مس با همین نتیجه صبای قم را شکست داد. فجر سپاسی و راه آهن به تساوی 2 بر 2 دست یافتند. نفت تهران آبادان در دیدار خانگی با 2 گل پیکان را مغلوب کرد. سایپا هم 3 بر صفر گهر دورود را با شکست مواجه کرد. در پایان این دیدارها و با توجه به رده‌بندی نهایی تیم‌ها، استقلال، تراکتورسازی، سپاهان و فولاد سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کردند و آلومینیوم، گهر دورود، پیکان تهران و نفت آبادان هم به لیگ دسته اول سقوط کردند.

کشتی ایران قهرمان جام تختی شد
سی و سومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی جمعه شب گذشته با قهرمانی تیم ایران به پایان رسید.این مسابقات به مدت دو روز در تهران برگزار شد و در پایان تیم ایران با 70 امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. گرجستان و روسیه هم در رده‌های دوم و سوم ایستادند. 

مهاجم ملوان آقای گل لیگ دوازدهم شد
جمعه گذشته و در پایان دوازدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال جلال رافخایی، مهاجم تیم ملوان به عنوان آقای گل این دوره از مسابقات معرفی شد. رافخایی با 19 گل این عنوان را به خود اختصاص داد.
یاوری رئیس کانون مربیان شد
کانون مربیان فوتبال شنبه گذشته با حضور مربیان، پیشکسوتان، دبیر کل و رئیس‌ فدراسیون فوتبال، سرپرست سازمان لیگ و رئیس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال برگزار شد و در نهایت محمود یاوری به عنوان رئیس کانون مربیان انتخاب شد. در این نشست مجید جلالی، منصور ابراهیم‌زاده، بیژن ذوالفقارنسب، محمد مایلی‌کهن، جلال چراغپور، بهمن فروتن، ناصر ابراهیمی، حسین فرکی، رسول کربکندی، حمید درخشان و فیروز کریمی به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب شدند.
سرمربی تیم فوتبال سایپا انتخاب شد
انگین فیرات،‌ سرمربی آلمانی شنبه گذشته بعد از مذاكرات رسمی با سایپا،‌ سكان هدایت تیم نارنجی پوشان البرز را برای فصل آینده لیگ برتر در دست گرفت. وی پیش از این نیز به عنوان دستیار ورنر لورانت در سایپا حضور داشت. 
دعوت فدراسیون جهانی فوتبال ساحلی از ایران
فدراسیون جهانی فوتبال ساحلی شنبه گذشته طی نامه‌ای از تیم ملی فوتبال ساحلی ایران دعوت کرد تا در مسابقات جام ملت‌های آسیا که در هایانگ چین برگزار میشود، شرکت کند. این مسابقات برای نخستین‌بار از 22 خردادماه آغاز می‍‎شود.
رئیس جمهور خواستار تجلیل شایسته از مهدی مهدوی‌کیا شد
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌ جمهور در نامه‌ای به مسئولان ورزش کشور اعلام کرد که "نظر به خداحافظی آقای مهدی مهدوی‌کیا، ورزشکار با اخلاق و مؤمن کشورمان از دنیای فوتبال، شایسته است مسئولان ورزش، از این فوتبالیست جوانمرد که سالیان سال در خدمت ورزش کشور بوده و با افتخارآفرینی خود دل میلیون‌ها ایرانی را شاد کرده است، به نحو شایسته و مطلوب، تجلیل و قدردانی به عمل آورند". مهدوی کیا 15 اردیبهشت‌ماه و پس از شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی برابر سپاهان خداحافظی تلخی با دنیای فوتبال داشت که نحوه خداحافظی او مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

سفر کشتی‌گیران به آمریکا
تیم ملی كشتی آزاد ایران برای حضور در مسابقات نمادین حفظ كشتی در المپیک به دعوت از متولیان ورزش آمریكا بامداد یکشنبه گذشته راهی این كشور شد تا ضمن پیكار با تیم‌های روسیه و آمریكا،‌ گام مثبتی در جهت تبلیغ برای حفظ كشتی در المپیک بردارد. این سفر در حالی انجام شد که تیم کشتی آزاد تمامی المپیكی‌های خود به جز صادق گودرزی و رضا یزدانی را به همراه داشت.

قهرمانی تکواندو کاران با 23 مدال
تکواندوکاران ایران یکشنبه شب گذشته و در پایان سومین دوره رقابت‌های بین‌المللی تونس با کسب 23 مدال طلا (12 مدال طلا، 10 نقره و یک برنز)  نقره و برنز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دادند. از جمع 28 تکواندوکاران ایرانی حاضر در این مسابقات تنها 5 نفر از رسیدن به مدال بازماندند.

مدیرعامل جدید تراکتورسازی منصوب شد
هیات مدیره باشگاه تراکتورسازی در جلسه‌ای که یکشنبه گذشته برگزار کرد پس از بررسی شرایط این باشگاه برای حضور در فصل آینده رقابت‌های لیگ برتر و با توجه به کناره‌گیری جعفری از مدیرعاملی این باشگاه، حمید زینی‌زاده را به عنوان مدیر عامل جدید باشگاه تراکتورسازی انتخاب کرد. در این جلسه سردار پورجمشید به عنوان رئیس هیات مدیره و دلفکار به عنوان سخنگوی هیات مدیره و نوین شهردار تبریز به عنوان عضو جدید هیات مدیره انتخاب شدند. محمدحسین جعفری هم از هیات مدیره رفت.

آقای گل لیگ برتر فوتسال تغییر کرد
پس از پایان رقابت‌های لیگ برتر فوتسال آقایان از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد که علی اصغر حسن‌زاده با 29 گل زده به عنوان آقای گل لیگ برتر رسیده و مبلغ 30 میلیون ریال پاداش به وی اهدا می‌شود.اما یکشنبه گذشته بنا به گفته حسن حسین‌زاده یکی از اعضای کمیته فوتسال، اعلام شد که گل‌های حسن‎‌زاده در بازی با ملی حفاری به خاطر رای کمیته انضباطی و اعلام 3 بر صفر بازی به حساب نمی‌آید و به این ترتیب احمد اسماعیل‌پور آقای گل مسابقات است!

بررسی گزینه‌های سرمربیگری پرسپولیس
اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در نشست یکشنبه گذشته خود ضمن بررسی آخرین وضعیت انتخاب سرمربی آینده سرخپوشان، نام علی دایی با توجه به اینکه قراردادش را با باشگاه راه آهن تمدید کرده است از بین گزینه‌های مد نظرشان خارج کردند. در این نشست شانس افشین پیروانی در بین گزینه های باقی مانده کمتر شد. روی زلاتکو کرانچار به عنوان تنها خارجی مد نظر هیات مدیره تاکید هرچند وی آن زمان به توافق ابتدایی با سپاهان رسیده بود و بعد قراردادش را با این تیم تمدید کرد. در این بین محمد مایلی کهن و حمید درخشان گزینه‌های جدی هیات مدیره برای انتخاب نهایی سرمربی هستند که به نظر می‌رسد شانس مایلی کهن با توجه به سوابقی که دارد از حمید درخشان بیشتر است. البته رانکو ایوانکوویچ یکی از گزینه هایی است که برای هدایت تیم پرسپولیس مطرح شده است.

نمایندگان ایران از حضور در کنگره فیلا منع شدند
كنگره فدراسیون جهانی کشتی 28 اردیبهشت ماه برای انتخاب رئیس جدید در شهر مسکو برگزار می‌شود. این در حالی است دوشنبه گذشته اعلام شد نمایندگان ایران پس از تماسی تلفنی از آمریكا از حضور در این نشست مهم و سرنوشت ساز منع شدند! پیش از این قرار بود حسن رنگرز و محمدرضا توپچی به عنوان نایب رئیس و دبیر فدراسیون كشتی با حضور در كنگره فیلا به نوعی در انتخاب رئیس جدید فدراسیون جهانی نقش داشته باشند اما خطیب كه هم اكنون همراه تیم كشتی آزاد ایران در نیویورک آمریكا حضور دارد، طی تماسی تلفنی با نایب رئیس و دبیر فدراسیون خواستار عدم اعزام آنها به كنگره فیلا شد.

نایب قهرمانی تیم فوتبال زیر 16 سال در قزاقستان
تیم فوتبال زیر 16 سال (نوجوانان) ایران دوشنبه گذشته در دیدار نهایی تورنمنت بین‌المللی ریاست جمهوری قزاقستان با یک گل مغلوب تیم جوانان میزبان شد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. این در حالی است که در دوره گذشته این رقابت‌ها تیم فوتبال زیر 16 سال با هدایت علی دوستی‌مهر در فینال مجارستان را سه بر یک شکست داد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

رویانیان در پرسپولیس ماندنی شد
به دنبال صحبت‌هایی که در مورد پایان ماموریت محمد رویانیان در باشگاه پرسپولیس مطرح شده بود، اعضای هیات مدیره این باشگاه دوشنبه گذشته در نشست خود با تداوم حضور محمد رویانیان در این باشگاه موافقت و تاکید کرده و خواستار حضور پرقدرتش در فصل نقل و انتقالات و انتخاب سرمربی فصل آینده پرسپولیس شدند. ظاهرا نامه‌ای هم که از سوی بقایی برای پایان ماموریت رویانیان منتشر شده بود تنها مربوط به حضور او در ستاد سوخت می‌شود و مدیرعامل سرخ‌ها مشکلی برای ادامه فعالیت در پرسپولیس ندارد.

اعلام رای تبانی در لیگ دسته اول فوتبال
رای کميته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص تبانی در لیگ دسته اول دوشنبه شب گذشته اعلام شد. در این رای از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال حکم به سقوط تیم شهرداری تبریز به لیگ دسته اول و محرومیت دوساله فراز کمالوند، صادیق ورمرزیار، مجید باقری‌نیا، حمید رمضانی، امید طیری، نادر دست‌نشان و ... داده است اما تیم صعود کننده از گروه "ب" لیگ دسته اول به لیگ برتر مشخص و اعلام نشده است. این حکم به دنبال برملا شدن فساد بزرگ در فوتبال ایران صادر شد که با پیگیری رسانه ها به سرانجام رسید.

محرومیت یک مربی در لیگ دسته دوم فوتبال
به دنبال درخواست تیم دسته دومی البدر بندرگنگ برای بررسی اتفاقات دیدار مس سونگون ورزقان و استیل آذین، کميته انضباطی فدراسیون فوتبال سه شنبه گذشته و پس از بررسی‌های لازم اعلام کرد که اتهام تبانی به تيم‌های فوق‌الذکر با توجه به نبود دلایل و مستندات به اثبات نرسیده است و اینگونه درخواست باشگاه البدر بندر گنگ را رد کرد. اما در عین حال این کمیته رفتار مجتبی خیراندیش، مربی تيم استیل آذین که در کنار زمین مسابقه و با صدور دستور، بازیکنان را ترغیب به انجام بازی تاخیری می‌کرد را مطابق ماده 40 آیین نامه انضباطی دانست و وی را به مدت یک سال از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم و به پرداخت سی میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

سهام سرخابی‌ها واگذار می‌شود
در حالی که سال‌ها در مورد واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال وعده‌هایی داده می‌شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه شنبه در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 92 با الحاق دو جزء به بند 13 لایحه بودجه مقرر کردند سهام این دو باشگاه‌ پرطرفدار به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود. براساس تصمیم جدید 49 درصد سهام این دو باشگاه به هواداران و 51 درصد به بخش خصوصی واگذار خواهد شد که متقاضیان بخش خصوصی باید اهلیت و قابلیت شان به تایید وزارت ورزش و جوانان رسیده باشد.

شهرداری تبریز فعالیت‌هایش را تعلیق کرد
باشگاه شهرداری تبريز که طبق حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به لیگ دسته اول سقوط کرده است سه شنبه گذشته در اعتراض به این رأی تمام فعالیت‌های ورزشی خود تا حصول نتيجه نهايی از كميته استيناف را تعلیق کرد. 

کرانچار قراردادش را با سپاهان تمدید کرد
سه شنبه گذشته پس از نشست مشتکری که زلاتکو کرانچار و مسعود سمیعی‌نژاد مدیر کارخانه فولاد مبارکه اصفهان داشتند، طرفین با یکدیگر به توافق نهایی رسیده و قرار شد این مربی کروات به همکاری‌اش با سپاهان به مدت یک فصل دیگر ادامه دهد. ای در حالی است که کرانچار یکی از گزینه‌های مورد نظر باشگاه پرسپولیس برای جانشینی گل محمدی بود.

برد و باخت نمایندگان ایران در بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا
پتروشیمی و ماهان نمایندگان ایران در مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های غرب آسیا هستند که از شنبه گذشته دیدارهای خود در این رقابت‌ها را آغاز کردند. در دیدارهای برگزار شده تا به امروز تیم ماهان مقابل تیم‌های شانفیل لبنان و دعوک عراق به برتری دست یافت و نتیجه دیدار برابر پتروشیمی را واگذار کرد. بازیکنان پتروشیمی نیز علاوه بر این پیروزی مقابل الکرخ عراق هم صاحب برتری شدند و در مصاف با شانفیل لبنان شکست خوردند.

سرمربی تیم ملی فوتبال قهر کرد
کارلوس کی روش چهارشنبه و همزمان با آغاز اردوهای آماده‌سازی تیم ملی فوتبال برای دیدار تدارکاتی با عمان و همچنین سه دیدار باقی مانده در رقابت‌های جام جهانی مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی نشست خبری برگزار کرد اما وی در اواسط این نشست در اعتراض با سوالات نمایندگان رسانه‌های خبری در مورد کریمی، رحمتی و عقیلی محل نشست را به حالت قهر ترک کرد.

دیدگاه شما