تازه های سایت

کد مطلب: 37836
24. خرداد 1398 - 13:54
سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند:
شروع کاوش نهایی برای کشف معبد لائودیسه در نهاوند
پس از انجام سه دوره کاوش باستان‌شناسی توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر مهدی رهبر عملیات کاوش نهایی برای کشف معبد آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، دکتر مهدی رهبر گفت: در سال ۱۳۸۴ اولین مرحله کاوش در منطقه دوخواهران که بر اساس این کتیبه احتمال معبد لائودیسه در این منطقه را قوت داده بود انجام شد و در چندین گمانه‌زنی آثاری که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بود، به دست آمد.

رهبر افزود: در سال ۹۰ و ۹۱ فصل های دوم و سوم کاوش معبد لائودیسه نیز انجام شد اما متاسفانه بعلت اینکه محل دوخواهران یک محله قدیمی است و منازل کوچک مسکونی در آن واقع است تیم کاوش با مشکل انتخاب  محل معبد را پیدا کردیم که در محدوده امامزاده دوخواهران آثاری به دست آمد که نشان می دهد که معبد لائودیسه در همین مکان امامزاده باشد.

وی در مورد معبد لائودیسه گفت: یونانی ها معابدی داشتند که برای خدایان و یا برای کسانی که آنها را در سلطنت حمایت می کردند، از جمله این معابد، معبدی است که  آنتیوخوس سوم پادشاه سلوکی  برای همسرش به نام لائودیسه به علت اینکه به مقام والای کاهنی رسیده است در نهاوند احداث می کند.

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند در مورد تاریخ احداث این معبد گفت: درحدود ۲۰۰ قبل از میلاد این معبد وجود داشته است که قدمت آن به بیش از دو هزار و ۳۰۰ سال می رسد.

دکتر مهدی رهبر گفت: متاسفانه بعلت ساختمان سازی که روی معبد لائودیسه انجام شده و این معبد زیر خروارها ساخت و ساز مدفون شده‌ است کار ما برای کاوش مشکل است.

دیدگاه شما