تازه های سایت

کد مطلب: 27425
29. تير 1395 - 8:21
یکی از روحانیون ساکن شهر قم در ایام ماه مبارک رمضان برای خدمت به جوانان و نوجوانان یکی از روستاهای شهرستان نهاوند هرساله به همراه خانواده به این روستا سفر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، روستای 800 نفری تکه از توابع بخش مرکزی نهاوند چندین سال است که در ایام ماه مبارک رمضان میزبان یکی از روحانیون بسیجی با روحیه‌ای جهادی است که حضور این روحانی شور و شوق خاصی به این روستا بخشیده است.

همه‌ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان مبلغانی از حوزه علمیه قم توسط اداره تبلیغات اسلامی به مناطق مختلف شهری و روستایی اعزام می‌شوند و در شهرستان نهاوند نیز امسال روحانیون مختلفی به این مناطق اعزام شدند.

بیان مسائل و احکام دینی، اقامه نمازهای جماعت روزانه، برگزاری کلاس‌های قرآن و انجام فعالیت‌های مذهبی ازجمله اهداف اعزام روحانیون به مساجد است ولی دریکی از روستاهای نهاوند چند سالی است که روحانی اعزامی رابطه‌ای فراتر از اهداف گفته‌شده با مردم روستا دارد و جوانان و نوجوانان زیادی را به مسجد کشانده است.

حجت‌الاسلام نور خدا ترکاشوند یکی از مبلغانی است که چندین سال است با حضور در روستای تکه از توابع نهاوند رابطه خوبی با جوانان و نسل جوان این روستا برقرار کند و در همه حال یار و یاور مردم این روستا باشد و موفق شده در زمینه کارهای فرهنگی و مذهبی قدم‌های خوبی برای انها بردارد.

برای گفت‌وگو با این روحانی به سراغ وی در روستا رفتیم و درحالی‌که در حال مطالعه بود با وی گفت‌وگویی انجام دادیم که تا نزدیکی افطار و اذان مغرب ادامه داشت که در ادامه مشاهده می‌کنید.

حجت‌الاسلام نور خدا ترکاشوند می‌گوید: متولد سال 1351 در روستا گنبد کبود نهاوند هستم و پس از طی مراحل ابتدایی و راهنمایی در سال 68 وارد حوزه علمیه نهاوند شدم و پس از طی دوره مقدمات حوزه و بهره بردن از محضر آیت‌الله محمدی مدیر حوزه علمیه نهاوند در سال 75 به حوزه علمیه قم رفته و الآن هم ساکن این شهر هستم.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه قم و در سطح عالی از محضر اساتیدی مانند آیت‌الله سید احمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران، آیت‌الله نکونام و بوشهری استفاده کردم و همزمان نیز در مناسبت‌های مختلف به امر تبلیغ در نقاط مختلف مشغول شدم.

ترکاشوند بابیان اینکه کار در مناطق روستایی و ارتباط با جوانان مومن این مناطق را دوست دارم اظهار کرد: حدود 7 سال است که در ایام ماه رمضان و محرم در خدمت مردم خوب و نجیب روستای تکه هستم و از این بابت بسیار خوشحالم چون این روستا مردم مومن و مهربانی دارد.

وی که از نیمه دوم دهه 70 کار تبلیغ را شروع کرده است می‌گوید: وقتی یک روحانی با جوانان پاک‌سرشت روستایی ملاقات می‌کند و با انها رابطه صمیمی برقرار می‌کند می‌بیند که ذهن این نوجوانان تا چه اندازه توانایی پذیرش سخن حق را دارد و این ارتباط نزدیک باعث تأثیرگذاری بیشتر می‌شود.

این روحانی ادامه داد: از زمان شروع تبلیغ در استان‌های همدان، ایلام و کرمانشاه خدمت کرده‌ام و در کنار این تبلیغ، فعالیت‌های فرهنگی و درسی ماند گذراندن دوره مهدویت را نیز آموخته‌ام و در سال 80 در دروس خارج آیت‌الله مکارم و آیت‌الله سبحانی حضورداشته‌ام.

وی گفت: با کمک اعضای پایگاه بسیج و شورای اسلامی روستای تکه کلاس‌های بسیار متنوعی را برای نوجوانان و جوانان این روستا تدارک داده‌ایم که شامل کلاس‌های ورزشی، قرآنی، فرهنگی، احکام و برای نونهالان نیز کلاس‌های نقاشی و مقتضی سن انها برپا کرده‌ایم که هرساله با حضور چشمگیر جوانان و نوجوانان برگزار می‌شوند.

ترکاشوند که در طول این 7 سال حضور در روستای تکه خانواده خود را نیز به این روستا می‌آورد، ادامه داد: مردم روستای تکه خانواده من را مانند یکی از خانوارهای روستا به‌حساب می‌آورند و من در اینجا اصلاً احساس تنهایی نمی‌کنم و بیشتر شب‌ها هم یا به منزل اهالی می‌رویم و یا اهالی برای شب‌نشینی به اینجا می‌آیند و کلاً این رابطه دوطرفه است.

حجت‌الاسلام ترکاشوند در سال 70 ازدواج می‌کند که ثمره آن دو پسر و یک دختر است که هر دو فرزند پسر وی نیز به‌عنوان طلبگی مفتخر شده‌اند و دخترش نیز به‌عنوان کارشناس در درمانگاهی در شهر قم خدمت می‌کند.

وی می‌گوید: امروزه با توجه به تهاجم فرهنگی و نرم دشمن و با توجه به هدف قرار دادن اعتقاد جوانان توسط دشمنان اسلام و انقلاب وظیفه ما روحانیون بسیار مهم است و باید خودمان را به انواع اطلاعات بروز برای مقابله با افکار و شبهات مجهز کنیم.

این روحانی بابیان اینکه امروز جوانان غرق در فضای مجازی و اینترنت هستند عنوان کرد: در منبرها باید سعی کنیم جوانان را از خطر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بی‌فایده، آگاه کنیم تا از هجوم اطلاعات غلط و شبهه‌ها جلوگیری کنیم و این مستلزم این است که خود ما در این زمینه آگاهی داشته باشیم و بروز باشیم.

ترکاشوند گفت: با توسعه روزافزون فضای مجازی و کشیده شدن دامنه استفاده از این ابزارها به روستای تکه در منبرها و کلاس‌های مختلف این موارد به نوجوانان یادآوری می‌شود و چون خود بنده هم از فضای مجازی و اثرات آن آگاهی دارم و به قول جوانان بروز هستم، این مورد باعث ارتباط بیشتر و صمیمی‌تر با جوانان خوب روستای تکه شده است.

وی ادامه داد: کلاس‌هایی که برای جوانان این روستا برگزار می‌کنیم بسیار بانشاط است که علاوه بر موضوعات درسی و کلاسی اردوهای تفریحی و کوهنوردی و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی را نیز به همراه دارد؛ به‌طوری‌که تیم فوتبال داخل سالن این روستا بسیار فعال است و در رشته‌های کشتی و دومیدانی و رزمی این روستا در سطح شهرستان حرف برای گفتن دارد.

چاپ نشریه و راه‌اندازی چند وبلاگ برای این روستا نیز از دیگر اقداماتی است که ترکاشوند با همراهی جوانان تحصیل‌کرده این روستا انجام داده است که وی در این مورد می‌گوید: در فضای مجازی چندین وبلاگ در این روستا فعال است و جوانان از این فضا برای اطلاع‌رسانی فرهنگی و اخبار بهره می‌برند و یک نشریه به نام " نشریه سترگ تکه " نیز توسط جوانان تهیه می‌شود که دارای رتبه استانی در جمع نشریات کلاس‌های تابستانه استان همدان است.

وی از ارتباطش با جوانان و مردان روستا گفت و ادامه داد: مردم مشکلات زندگی شخصی و مشکلات عمومی روستا را به من انتقال می‌دهند و من هم سعی می‌کنم مشکلات زندگی مشترک جوانان را با گفت‌وگو با انها مرتفع کنم و مشکلات عمومی و عمرانی روستا را نیز تا حد امکان پیگیری کنم.

ترکاشوند گفت: این ارتباط و صمیمیت باعث شده که جوانان زیادی در نمازهای جماعت این روستا حضور یابند و شادابی خاصی داشته باشند به‌طوری‌که هر وقت بعد از پایان ماه رمضان به همراه خانواده از این روستا به محل سکونت خودمان برمی‌گردیم واقعاً دل‌تنگ جوانان پاک این روستا می‌شوم.

درحالی‌که چنددقیقه‌ای بیشتر تا اذان مغرب نمانده بود به همراه وی به مسجد روستا رفتیم که در پشت درب منزل تعدادی از جوانان منتظر بودند تا با حجت‌الاسلام ترکاشوند به مسجد بروند و وی نیز در مسیر مسجد از اینکه خداوند این فرصت و لیاقت را برای خدمت به جوانان به وی داده است بسیار شکر گذار درگاه حق‌تعالی بود.

بخشی از تصاویر فعالیت‌های حجت‌الاسلام ترکاشوند در روستای تکه از توابع شهرستان نهاوند

 

811727

811737

811721

811723

811724

811729

811728

811725

811726

811730

811738

گزارش و گفت و گو از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما