تازه های سایت

کد مطلب: 26589
27. فروردين 1395 - 15:44
مسجد جامع تاریخی نهاوند واقع در مرکز شهرستان نهاوند و در مجاور بازار تاریخی این شهر یادگاری کهن از دل تاریخ پرافتخار شهرستان نهاوند است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مسجد جامع نهاوند که به آن مسجد امام حسن (ع) نیز می‌گویند در سمت شمال میدان قیصریه شهر نهاوند و بر روی دامنه تپه‌ای مشرف بر شهر واقع‌شده است.

مسجد جامع نهاوند دارای سه در ورودی است؛ یکی از درها به‌طرف بازار قدیمی بازمی شود و بالاتر از کف شبستان مسجد قرار دارد و ۲ در دیگر نیز به‌طرف حیاط قدیمی مسجد قرار دارند.

این مسجد از آثار دوره سلجوقیان است و از سادگی ویژه‌ای برخوردار است و تنها تزیین مسجد کتیبه سنگی کوچکی به ابعاد ۵۰*۲۵ سانتی‌متر و مربوط به دوره سلجوقیان است.

در اطراف این کتیبه و بالای آن به خط کوفی جملات “لا اله الا الله ”و “محمد رسول‌الله ”نوشته‌شده است و در بالای قوس محراب لوحه سنگی کوچکی نصب‌شده که شامل تاریخ مرمت مسجد در دوره صفویه است.

طاق و گنبد مسجد بر روی چهارستون قطور استوارشده و سقف با سه گنبد هم‌ارتفاع پوشیده شده است. مصالح عمده در ساخت این مسجد را آجر با ملات گچ‌وخاک تشکیل می‌دهد و همین امر سبب شده است تا مسجد جامع از سادگی ویژه‌ای برخوردار شود.

ارتفاع کف شبستان مسجد به کف خیابان حدود ۵/۵ متر است و برای دسترسی به مسجد باید از ۲۵ پله بالا رفت؛ این بنا دارای نقشه‌ای به شکل مربع‌مستطیل به طول تقریبی ۱۷ و عرض ۱۲ متر است.

در ضلع شرقی دیوار شبستان سه پنجره مشرف‌به میدان قیصریه، داخل طاق‌نماهایی تعبیه‌شده‌اند و جلوی آن‌ها بالکن کم‌عرضی وجود دارد که پشت‌بام مغازه‌های جلوی مسجد است.

مسجد جامع نهاوند از سادگی ویژه‌ای برخوردار است که همین سادگی باعث زیبایی این مسجد تاریخی شده است.

 

702052

702053

702054

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما