تازه های سایت

کد مطلب: 26587
27. فروردين 1395 - 15:41
حمام و موزه مردم‌شناسی حاج‌آقا تراب نهاوند از آثار دوره قاجار است که در بافت قدیمی شهر نهاوند واقع‌شده و به‌عنوان یکی از پر بازدیدترین مکان‌های گردشگری شهرستان نهاوند، پذیرای مسافران نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند دارای دو قسمت مردانه و زنانه است و مربوط به دوران قاجار است که به سبک صفویه بناشده و دارای سه قسمت سردینه، گرمخانه و میان درمیان و همچنین نقوش اسلیمی آهک‌بری شده با ملات ساروج است که در آن نقوش رستم و سهراب با کاشی هفت‌رنگ ترسیم‌شده است.

این حمام در بافت قدیمی شهر نهاوند واقع‌شده و از قسمت‌های، حمام سرد و گرم، حجره شاه‌نشین و خزینه تشکیل‌شده و شامل تزئیناتی نظیر نبرد رستم با دیو سفید، گچ‌بری و کاشی‌کاری است و در سال 56 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این حمام در بافت قدیمی شهر در حوالی میدان قیصریه در محله علی‌آباد و در کوچه‌ای با نام کوی حاج‌آقا تراب توسط مرحوم حاج میرزا محمدتقی که از خوانین و محترمین شهر بوده، ساخته‌شده و به نام فرزندش حاج‌آقا تراب معروف شده است.

حمام بنایی تقریباً مستطیل شکل است و در ورودی آن پنج پله از سطح کوچه پائین تر است و بر بالای آن کتیبه‌ای از سنگ سفید حاوی تاریخ، سال احداث و نام بانی آن نصب‌شده است. این کتیبه بر سردر ورودی مردانه می‌باشد و درب ورودی بخش زنانه نیز در کنار درب ورودی بخش مردانه قرار دارد که درب ورودی بخش مردانه مجلل‌تر می‌باشد. همچنین دونیم ستون در دو طرف در ورودی نمای زیبایی بدان بخشیده است.

این حمام در سال 90 با صرف هزینه‌ای 40 میلیون تومانی به موزه مردم‌شناسی تبدیل‌شده و با تفکیک دو بخش زنانه و مردانه و تزئین آن‌ها با ماکت‌های مجزا، در بخش مردانه مراسم شستشو به نمایش گذاشته‌شده و در بخش زنانه مراسم حنابندان یک عروس به تصویر کشیده شده است.

این حمام و موزه مردم‌شناسی در ایام تعطیلات پذیرای هزاران نفر از گردشگران و مسافران است که میهمانان نوروزی می‌توانند در بازدید از این حمام با بخش‌های مهمی از زندگی مردم پیشین منطقه به همراه آداب‌ورسوم و لباس‌های محلی مردم فرهنگ دوست دیار نهاوند آشنا شوند.

تصاویر از علی معماریان

 

692399

692400

692402

692403

692398

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما