تازه های سایت

کد مطلب: 25129
14. دى 1394 - 9:33
بزرگ‌ترین کارخانه تولید مالت کشور در شهرستان نهاوند با ظرفیت تولید سالانه 20 هزار تن مالت علاوه بر تأمین نیاز داخل به بازارهای جهانی می‌اندیشد.

به گزارش سایت گرو، شهرستان نهاوند به دلیل داشتن زمین‌های کشاورزی مرغوب و تولید محصولات مختلف زراعی و باغی زمینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی دارد که می‌توان با بهره‌برداری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های فراوری و استفاده از محصولات کشاورزی بخش عمده‌ای از بیکاری و مشکلات توسعه‌ای این شهرستان را رفع کرد.

یکی از شرکت‌های بخش خصوصی با درک این زمینه‌ها و با آغازعملیات احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید مالت کشور در سال 1388 در شهرستان نهاوند کمک بسیار خوبی به اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان نهاوند کرده است.

 

حسین اکبری مدیرعامل شرکت کاسپین کوهدشت و مدیر کارخانه تولید مالت نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به مصرف بالای محصول مالت در کشور که برای مصارف گوناگون استفاده می‌شود از چند سال گذشته با سرمایه‌گذاری بیش از 8 میلیارد تومانی به‌صورت خصوصی و دریافت تسهیلات دولتی عملیات احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید محصول مالت در کشور در شهرستان نهاوند شروع شد.

 

569245

 

وی اظهار کرد: این کارخانه در مساحتی بیش از 40 هزار مترمربع در شهرستان نهاوند احداث‌شده است و ظرفیت تولید آن نیز 20 هزار تن مالت در سال است که در کشور بی‌همتا است.

مدیر کارخانه مالت نهاوند افزود: تا قبل از بهره‌برداری از کارخانه مالت نهاوند تقریباً همه مصرف مالت کشور از خارج از کشور تأمین می‌شد که بالغ‌بر 200 هزار تن در سال است و پول زیادی از کشور را خارج می‌کرد.

وی گفت: به فضل خدا با بهره‌برداری از کارخانه مالت نهاوند قسمت زیادی از تولید داخل را تأمین کرده‌ایم که امیدواریم در آینده این سهم را افزایش دهیم که هم به کشور خدمت کنیم و هم از توانمندی‌های جوانان این منطقه بهره‌برداری کنیم.

اکبری افزود: محصول مالت تولیدی در صنایع مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد که معروف‌ترین آن استفاده برای تولید ماءالشعیر است که در تلاش هستیم در فازهای بعدی کارخانه بتوانیم این محصول را نیز تولید کنیم.

 

569250

 

وی عنوان کرد: هم‌اکنون کارخانه فعال است و در روزهای آینده نیز ظرفیت تولید را افزایش‌خواهیم داد که امیدواریم گام کوچکی را در زمینه تولید در کشور برداشته باشیم.

مدیر کارخانه تولید مالت نهاوند گفت: با تولید با ظرفیت کامل حدود 100 نفر به‌صورت مستقیم و چندین نفر هم به‌صورت غیرمستقیم مشغول می‌شوند و خوشحالم که زمینه‌ای را برای کسب روزی حلال چند خانوار فراهم کرده‌ام.

جلال غیاثوند رئیس اداره کار و امور اجتماعی نهاوند نیز در مورد کارخانه تولید مالت نهاوند گفت: این کارخانه تولیدی به حمدالله یکی از بهترین واحدهای تولیدی شهرستان نهاوند است و اشتغال‌زایی خوبی هم داشته است که امیدواریم بتوانیم در زمینه‌های مختلف به این کارخانه کمک کنیم.

وی اظهار کرد: این کارخانه به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید مالت کشور گام مهمی در راستای توسعه نهاوند و ایجاد اشتغال برداشته است و ما هم نباید ازهیچ کوششی در زمینه مساعدت و کمک به کارگران این کارخانه دریغ کنیم.

 

569246

 

رئیس اداره کار نهاوند افزود: در زمینه‌های بیمه کارگران و مسائل مربوط به مجوزها و سایر اقدامات آمادگی کامل داریم تا به این واحد تولیدی کمک کنیم تا هرچه بیشتر به اعتلای نام نهاوند کمک کنیم.

مهندس میزبان مدیر تولید کارخانه مالت نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: عمل تولید مالت یک فرایند بسیار پیچیده و حساس است و فناوری تولید آن در انحصار چند کشور اروپایی و آمریکایی است و همین مطلب موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: با توجه به‌ضرورت ایجاد این کارخانه در نهاوند و با توجه به میزان زیاد واردات این محصول با استفاده از جوانان این مرزوبوم و مشاوره چند کارشناس از چین کارخانه تولید مالت نهاوند به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید مالت کشور با ظرفیت سالانه 20 هزار تن به بهره‌برداری رسید.

 

569248

 

مدیر تولید کارخانه مالت نهاوند افزود: بعد از تولید مالت این محصول در صنایع مختلفی به کار می‌رود مانند؛ تولید ماءالشعیر، تسریع‌کننده تخمیر نان، صنایع غذایی و همچنین برای استفاده دام‌ها از آن استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: در نظر داریم در فازهای بعدی با احداث واحد عصاره‌گیری و ماءالشعیر چرخه مالت را در نهاوند تکمیل کنیم تا هم جوانان بیشتری مشغول به کار شوند و هم ارزآوری خوبی برای شهرستان ایجاد شود.

میزبان گفت: عملیاتی که در کارخانه مالت نهاوند صورت می‌گیرد به این صورت است که در اینجا دانه‌های جو را تحت تأثیر شرایط رطوبتی و دمایی بسیار کنترل‌شده برای تغییر ماهیت پروتئینی قرار می‌دهند؛ و سپس در یک فرایندی محصول نهایی تولید می‌شود.

 

569251

 

وی با تشریح مراحل تولید محصول نهایی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اینکه دانه‌های جو که برای تولید محصول مالت استفاده می‌شود از رقم‌های خاصی هستند که به آب‌وهوای ایران سازگار نیستند این محصول از خارج به نهاوند وارد می‌شود که درصدد هستیم با ایجاد شرایط کشت بتوانیم محصول اولیه خود را در نهاوند کشت کنیم و مطالعاتی هم در این زمینه شده است و برای کشت محصول جو مخصوص تولید مالت زمین هم در نهاوند خریداری‌شده است.

مدیر تولید کارخانه مالت نهاوند افزود: پس از انتقال محصول جو به کارخانه آن‌ها برای مدت 5 روز در سالن‌های جوانه‌زنی قرار می‌گیرند تا در شرایط کنترل‌شده و مطمئن جوانه بزنند و آماده مراحل بعدی شوند.

وی گفت: سپس دانه‌های جوانه‌زده شده را در دیگ‌های بزرگی قرار می‌دهند تا کاملاً خیس شوند و در چند مرحله شست‌وشو و هوادهی می‌شوند و جوانه‌ها به مدت 48 ساعت باید در این مکان بمانند تا کاملاً تمیز و آماده شوند.

 

569249

 

میزبان عنوان کرد: دانه‌های جوانه‌زده شده را بعد از طی این مراحل به سالن خشک‌کننده انتقال می‌دهند و بعد از خشک شدن بسته‌بندی کرده و به کارخانه‌های مصرف‌کننده ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: این مراحل حدود 8 روز طول می‌کشد و همان‌طور که گفتم بسیار مراحل حساس و پیچیده‌ای است که خوشبختانه همه این مراحل توسط متخصصان و کارشناسان بومی انجام می‌شود که جای خوشحالی دارد.

مدیر تولید کارخانه مالت نهاوند افزود: با توجه واردات زیاد این محصول فعلاً به فکر تأمین تولید داخل هستیم ولی به امید خدا در آینده‌ای نزدیک نیز باید به بازارهای جهانی هم بیندیشیم و بیشتر از گذشته نام نهاوند را پرآوازه کنیم.

 

569247

 

وی در پایان گفت: کارخانه تولید مالت نهاوند به خاطر رعایت نکات تولیدی و بهداشتی تاکنون موفق شده است چندین تقدیرنامه و لوح سپاس را برای این کارخانه به ارمغان بیاورد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به هفته دولت است که به‌عنوان طرح نمونه کشوری انتخاب‌شده است و همچنین به‌عنوان طرح نمونه تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

فریادرس یکی از کارکنان کارخانه تولید مالت نهاوند نیز می‌گوید: خدا را شکر می‌کنیم که این کارخانه در شهرستان نهاوند افتتاح شد و من به همراه جمعی از جوانان نهاوند موفق شدیم به سرکار برویم و از شغل خود راضی هستیم.

وی ادامه داد: در این کارخانه بیمه هستیم و همه‌چیز دارای نظم و قانون خاص خود است و امیدوارم در این شهرستان کارخانه‌های بیشتری به بهره‌برداری برسد تا مشکل بیکاری جوانان هم مرتفع شود.

در این کارخانه که بزرگ‌ترین کارخانه کشور در زمینه تولید مالت است جوانان مستعدی فعالیت دارند و در شیفت‌های مختلف کار می‌کنند و خوشحال هستیم که به افتتاح این طرح موفق شدیم لقمه‌ای نان حلال برای خانواده‌هایمان کسب کنیم.

گزارش: مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه‌ها

امیدوارم در تمام زمینه ها موفق باشید ونام نهاوند در تمام دنیا بدرخشد.

دیدگاه شما