تازه های سایت

کد مطلب: 24834
7. آذر 1394 - 22:24
پس از وقوع چندین تصادف و کشته و زخمی شدن چندین نفر و انتشار گسترده اخبار این حوادث، سرانجام با پیگیری مسئولان عملیات اصلاح سه‌راهی مرگ‌آفرین روستای شعبان نهاوند آغاز شد.

به گزارش سایت گرو، شهرستان نهاوند به دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی چند استان غربی کشور و مرکز عبور زائران کربلا همواره از شهرهای با محورهای پرتردد در غرب کشور است.

حجم نسبتاً بالای ماشین‌های عبوری از این شهرستان نیازمند داشتن محورهای مواصلاتی استاندارد است که متأسفانه در بعضی مواقع این محورها به همراه سایر عوامل باعث بروز تصادفات و کشته و زخمی شدن تعدادی از هم‌وطنانمان می‌شود. سه‌راهی بسیار خطرناک روستای شعبان یکی از این مسیرهای بسیار پرخطر شهرستان نهاوند است.

در این محور که در مسیر ارتباطی شهرستان نهاوند، شهر بروجرد در استان لرستان و استان کرمانشاه است؛ هرساله تصادفات بسیار ناگواری رخ می‌دهد و کام خانواده‌هایی را تلخ می‌کند.

در حدفاصل روستاهای شعبان و جهان‌آباد زیرگذری با شیب و پیچ خطرناکی برای جدا کردن جاده کمربندی از جاده ورودی نهاوند وجود دارد که هرچند روز یک بار برای مسافران و میهمانان غریبه‌ای که برای اولین بار قصد ورود به شهر نهاوند را دارند حادثه‌ای ناگوار رخ می‌دهد.

 

489932

 

کشته شدن 4 جوان از روستای فیازمان در روز تاسوعای 3 سال پیش، واژگونی کامیون حامل هندوانه و در 10 روز اخیر نیز 5 کشته و بیش از 8 زخمی نمونه‌های کوچکی از وقوع حوادث ناگوار در این محور هستند که مسئولان را به فکر اصلاح این محور خطرناک انداخت ولی بعد از چند روز این موضوع فراموش شد و همان قصه دوباره تکرار شد.

پس از وقوع حوادث اخیر در این سه‌راهی و انتشار عکس‌ها و اخبار این تصادفات در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری کشوری و محلی، مسئولان با حساسیت بیشتری در پی رفع مشکلات این محور برآمدند و در اقدامی فوری بعد از روز حادثه مسئولان استانی و محلی به محل سه‌راهی رفتند تا از نزدیک بر روند اجرای عملیات جدید نظارت داشته باشند.

بعد از کشته و زخمی شدن 13 نفر در دو حادثه در این محور، مدیرکل راه و شهرسازی استان و معاونانش، فرماندار شهرستان نهاوند، جانشین پلیس‌راه استان، رئیس اداره راه و شهرسازی و رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند در محل سه‌راهی شعبان حاضر شدند تا ضمن بازدید از این منطقه اقدامات لازم و مؤثر را برای کاهش حوادث این منطقه اتخاذ کنند.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در این مورد به خبرنگار ما گفت: خبر کشته و زخمی شدن چندین نفر از همشهریان ما بسیار تلخ و تکان‌دهنده است و به همین دلیل از مسئولین استانی و کشوری درخواست کرده‌ایم فکری به حال این سه‌راهی مرگ‌آفرین بکنند چون این محور با جان مردم سروکار دارد و چرا مردم بی‌گناه باید تاوان کارغیراصولی و کارشناسی را با مرگ عزیزانشان بدهند.

 

489935

 

وی اظهار کرد: برای اجرا و انجام عملیات احداث این زیرگذر درگذشته نه کار کارشناسی مناسبی صورت نگرفته است و نه جانمایی مناسبی در نظر گرفته‌شده است که نتیجه این عملیات نیز وقوع حوادث تأسف باری در این محور است.

فرماندار نهاوند افزود: بعد از تصادف چند شب گذشته در این محور که دو خانم کشته شدند بنده شخصاً در محل حاضر شدم و از مدیرکل و راه و شهرسازی استان درخواست کردم که اصلاح و ساماندهی این محور را در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: بعد از بازدید ازاین محور توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر مسئولان استانی بلافاصله عملیات ساماندهی این مسیر آغاز شد و باید تا چند روز آینده با توجه به نظر کارشناسان به پایان برسد تا دیگر شاهد مرگ عزیزانمان در این محور نباشیم.

رضا ظفری یکی از رانندگان عبوری از این مسیر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: عاجزانه از مسئولان درخواست می‌کنیم که این مسیر را اصلاح کنند ما خودمان که ساکن همین شهرستان هستیم بعضی مواقع به دلیل عدم تابلوهای راهنمایی دچار اشتباه می‌شویم چه برسد به رانندگان غریبه‌ای که به‌یک‌باره از مسیر 4 بانده وارد یک سه‌راهی باریک و ناآشنا آن‌هم با یک زیرگذر بسیار خطرناک می‌شوند.

وی می‌گوید: یکی دیگر از مشکلات این مسیر پیچ بسیار خطرناک زیرگذر سه‌راهی شعبان است که بسیار خطرناک و غیر استاندار است که شیب بسیار تندی دارد و واقعاً خطرآفرین است.

 

489934

 

این راننده نهاوندی ادامه داد: امیدوارم این بار دیگر مسئولان به قولشان عمل کنند و همان‌طور که کار را باقدرت و به‌خوبی شروع کرده‌اند آن را به پایان برسانند تا خانواده‌ای دیگر داغدار نشود.

علی بخشی یکی از اهالی روستای شعبان نهاوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: مردم روستای شعبان چه گناهی کرده‌اند که باید همیشه شاهد حوادث ناگواری در این محور باشند.

وی گفت: ورودی روستای شعبان بدون هیچ‌گونه مانع و علائمی و بدون هیچ‌گونه شانه خاکی بلافاصله به درون محور 4 خطه نهاوند به بروجرد باز می شود که این موضوع خطرآفرین است.

علی بخشی ادامه داد: رانندگان و مسافرانی که قصد ورود و خروج از روستای شعبان را دارند باید بسیار احتیاط کنند و هر دو طرف را به‌خوبی ببینند تا تصادفی رخ ندهد، و در زمان شلوغی محور نیز معطل شود ولی در شرایط اضطراری که وقت بسیار مهم است شاید این تعلل گران تمام شود.

این سه‌راهی به یکی از مرگبارترین جاده‌های کشور تبدیل‌شده ست و همین چند شب قبل بود که مردم این روستا جنازه دو خانم را از درون ماشین بیرون کشیدند که امیدواریم این حوادث تلنگری برای مسئولان باشد تا این محور را اصلاح کنند.

صحبت‌های سال گذشته راننده‌ای از اهالی شهرستان کهنوج که با بارهندوانه در این مسیر حادثه‌دیده بود نیز نکات قابل‌تأملی دارد وی گفت: من از شهر کهنوج با بار هندوانه به مقصد کرمانشاه حرکت می‌کردم و در طول این چند ساعت رانندگی مشکلی برایم پیش نیامد اما وقتی به این سه‌راهی رسیدم واقعاً متوجه نشدم که کدام مسیر به نهاوند و کدام مسیر به کرمانشاه می‌رود و به همین دلیل به خاطر شیب بسیار زیاد این پیچ نتوانستم تریلی را کنترل کنم و همین‌طور که می‌بینید همه زندگی و دارایی من از بین رفت و بیشتر بار هندوانه‌ام نیز از بین رفت و خدا را شکر که به خودم و شاگردم صدمه جانی وارد نشد و فقط کمی جراحت برداشتیم.

 

489937

 

سال‌های متمادی است که بنا بر دلایل مختلف مانند کمبود اعتبار،  تغییر و تحولات و مشکلات دیگر طرح‌های ساماندهی این محور علی‌رغم وعده‌های مسئولان اجرایی نمی‌شود و بازهم شاهد وقوع تصادفات هستیم. ولی این بار فرماندار نهاوند از عزم جدی برای رفع این مشکل خبر می‌دهد.

فرماندار نهاوند در این زمینه گفت: سال گذشته برای رفع خطرات این محور دو برج نوری در این مکان نصب شد و عملیات تعریض و اصلاح صورت گرفت ولی به‌طور کامل انجام نشد و در روزهای آینده این اقدامات تکمیل می‌شود. ولی اگر این اقدامات درگذشته انجام می‌شد هم بودجه هزینه نمی‌شد و هم افراد کمتری در این مسیر کشته می‌شدند.

وی گفت: تا زمان اتمام عملیات اصلاح این زیرگذر و پیچ خطرناک از اداره مسکن و شهرسازی و پلیس‌راه خواسته‌ایم نظارت بیشتری داشته باشد و تابلوهای هشداردهنده خطر بیشتری در این مسیر نصب کنند.

 

489940

 

رودباری مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در حاشیه بازدید از این مسیر گفت: ورودی نهاوند از سمت بروجرد، جاده کمربندی و ورودی شهر نهاوند محسوب می‌شود و محل تردد و عبور و مرور خودروهای سنگین و سبک زیادی است و با توجه به این حجم ترافیک درصدد هستیم مشکلات این محور را هرچه زودتر مرتفع کنیم.

وی اظهار داشت: عملیات ساماندهی از امروز شروع‌شده است و سعی می‌کنیم با توجه به اهمیت موضوع تا دو هفته آینده عملیات ساماندهی و اصلاح سه‌راهی روستای شعبان به همراه ورودی و خروجی این روستا را حل کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان افزود: تعریض بخشی از این محور که داری پیچ گمراه‌کننده‌ای است و نصب علائم هشداردهنده و سرعت‌گیر در دستور کار این اداره و پیمانکار این پروژه قرار دارد و امیدواریم با این اقدامات دیگر خانواده‌ای را به علت تصادف در این محور داغدار نبینیم.

پس از بازدید مسئولان و کارشناسان از این محور قرار شد برای اصلاح این سه‌راهی خطرناک، چندین سرعت‌گیر به همراه علائم هشدار دهند از سمت روستای جهان‌آباد و جاده کمربندی به سمت پاسگاه قلعه قباد و برعکس نصب شود و تابلو زیرگذر سه‌راهی شعبان اصلاح شود، قسمتی از وسط جاده اصلی که درختکاری شده است به علت مانع دید شدن برای رانندگان، درختان آن منطقه برداشته‌شده و بعد از زیرسازی و آسفالت به عرض جاده اصلی اضافه شود.

 

489941

 

علاوه بر این اقدامات قرار شد دو شانه خاکی جداگانه برای ورودی و خروجی روستای شعبان احداث شود و تابلوهای جدید هشداردهنده خطر و علائم به همراه مسافت و طول جاده دوطرفه در محل نصب شود. تا رانندگان با مشاهده علائم متوجه شوند که چند متر دیگر به محور باریک‌تر نزدیک می‌شوند.

تصادفات رانندگی در محورهای نهاوند سالیان متمادی است که باعث بروز مشکل برای مردم شده است و می‌طلبد که مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا اقدامات صورت گرفته مانند نصب نیوجرسی در محور نهاوند به دهفول بسیار راهگشا بوده است و تصادفات مرگ‌بار در این مسیر را به‌شدت کاهش داده است و یا اقدامات خوبی که در محور اورزمان در حال انجام است قابل‌تقدیر است؛ ولی این بار مردم امیدوارند که با انجام اقدامات کارشناسی و اصولی در سه‌راهی روستای شعبان با توجه به پرتردد بودن این مسیر، مشکل این محور خطرناک نیز برطرف شود.

گزارش: مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما