تازه های سایت

کد مطلب: 24449
24. مهر 1394 - 23:03
سد معبر در شهرستان نهاوند مشکلات بسیار زیادی را برای مردم به وجود آورده است و همشهریان نهاوندی خواستار رفع این معضل با همکاری مجموعه مدیریت شهری و همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع هستند.

به گزارش سایت گرو، معضل سد معبر و رفع این مشکل همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان مدیریت شهری بوده است و تقریباً در بیشتر شهرهای کشور به‌وضوح قابل‌مشاهده است؛ و شهرستان نهاوند نیز به‌تبع آن با این معضل مواجه است که باعث بروز مشکلاتی برای مردم و وسایل نقلیه شده است.

معضل سد معبر علاوه بر زشت نمودن چهره شهر باعث تجاوز به حقوق دیگران می‌شود و با توجه به برخوردهایی که با این پدیده شده است به نظر می‌رسد حل کردن این مشکل شهری نیازمند کار و توجه بیشتر است.

با توجه به این تفاسیر شهرداری نهاوند با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط نسبت به رفع این معضل اقدام کرده‌اند ولی تا رسیدن به مطلوب شهروندان هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

شاهین فرجی فر شهردار نهاوند در مورد برخورد با معضل سد معبر در نهاوند می‌گوید: تکریم ارباب‌رجوع و شهروندمداری به‌عنوان یکی از اولویت‌های جدی مجموعه مدیریت شهری شهرداری است که همه باید در راستای احترام به همه شهروندان کارکنیم که موضوع برخورد با عاملان سد معبر از این قائله مستثنا نیست.

وی اظهار داشت: شهرداری نهاوند با همکاری سایر نهادها از نیمه دوم مهرماه با عاملان سد معبر در سطح شهرستان به‌شدت برخورد خواهد کرد که امیدواریم مورد رضایت مردم بافرهنگ نهاوند قرار گیرد.

 

431213

 

شهردار نهاوند افزود: متأسفانه برخی زیاده‌خواهی‌ها از سوی فروشندگان و عاملان سد معبر در نقاط مختلف شهری بخصوص بخش‌های پرتردد، سبب می‌شود این امر به تأخیر افتاده و پس از اجرای طرح‌های متعدد جمع‌آوری، این افراد به محل سابق مراجعه و بساطشان را مجدداً در همان مکان برپا کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بعضی از مغازه‌داران خیابان و میدان قیصریه که پیاده‌رو را به ملک شخصی خود تبدیل کرده‌اند و نسبت به چیدن ابزار و وسایل خود در پیاده‌رو اقدام می‌کنند نیازمند برخورد مناسب‌تر و محکم‌تری باشد چون با توجه به اینکه این مکان در مرکز شهر نهاوند قرار دارد باعث بروز مشکلات فراوانی برای عابران و وسایل نقلیه شده است.

این سد معبرها که تا میدان ابوذر و خیابان آزادگان را شامل می‌شود. بعد از برداشته شدن المان میدان ابوذر، به مکان مناسبی برای استراحت و تجمع کارگران فصلی تبدیل‌شده است؛ که باید برای این موضوع نیز چاره‌اندیشی شود تا عزیزانی که با این شغل شریف امرارمعاش می‌کنند در عین رعایت ادب و احترام در محل مناسب‌تری استقرار یابند.

یکی دیگر از معضلات مرتبط با سد معبر در شهرستان نهاوند مربوط به خیابان سعدی است که باوجوداینکه یک‌طرفه شده تا بار ترافیک مرکز شهر کاسته شود اما تبدیل به پارکینگ عمومی شده است و پیاده‌روی یک‌طرف این خیابان به محل انبار و چیدن وسایل مغازه‌داران تبدیل‌شده و پیاده‌روی طرف دیگر نیز به مرکز خریدوفروش انواع طیور تبدیل‌شده است.

 

431208

 

شهردار نهاوند با اشاره به اینکه سیما و منظر شهری به‌شدت تحت تأثیر حضور دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد بوده و وجود این عامل مخل نگرش شهروندان به محیط آرام شهری است، اظهار کرد: داشتن شهرهایی امن و آرام در ابعاد مختلف اجتماعی، دو هدف بزرگ و مهم در جهان هستند که یکی از فاکتورهای این امر کاهش زوائد بصری و سد معبر در پیاده راه‌ها و محیط شهری است.

وی گفت: وظایف اصلی واحد اجرایی سد معبر که از تاریخ ذکرشده به بعد باید با شدت بیشتری عمل شود را شامل جلوگیری از سد معبر و رفع آن در پیاده‌روها و خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی شهر، جلوگیری از پارک خودروهای فرسوده در معابر، پاک‌سازی معابر از پلاکاردها، جمع‌آوری وسایل غیرقابل استفاده که برخی از مردم در کوچه و خیابان رها می‌کنند، جلوگیری از انباشت‌های ساختمانی، جلوگیری از افراد دوره‌گرد دست‌فروش در کوچه و بازار عنوان کرد.

هرروز افراد بسیاری با استفاده نامتعارف از معابر عمومی، مانع از اعمال حقوق شهروندی می‌شوند و با دانستن اینکه قانون، سد معبر را خلاف می‌داند اما در طول روز و شب، شاهد ارتکاب این تخلف به اشکال مختلف هستیم که از مصادیق آن سد معبر توسط دست‌فروشان، نصب دکه‌های غیرمجاز، تخلیه نخاله، ریختن مصالح آجر و سیمان در معابر عمومی بدون مجوز شهرداری، توقف اتومبیل در اماکن غیرمجاز را می‌توان نام برد که بسیاری از این مصادیق در نهاوند به‌خوبی قابل‌مشاهده است که تعامل و همکاری و رعایت قانون توسط مجریان را می‌طلبد.

 

431209

 

شهردار نهاوند با اشاره به موارد ذکرشده گفت: سد معبر بعضاً از سوی کسبه و صاحبان واحدهای صنفی و تولیدی و از سوی دست‌فروشان، دوره‌گردها، متکدیان رخ می‌دهد که این معضل علاوه بر تهدید سلامت و بهداشت روانی جامعه، موجب آشفتگی سیما و منظر شهری می‌شود که طبق قانون وظیفه مقابله با آن بر عهده شهرداری‌ها گذاشته‌شده است و در چنین شرایطی برخورد قاطعی از سوی مدیریت شهری، دادستانی و نیروی انتظامی شهرستان نهاوند با عاملان صورت خواهد گرفت.

شهردار نهاوند با تأکید بر اینکه مخالف کسب درآمد دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد نیستیم، خاطرنشان کرد: اینکه افرادی بنا به دلایل اقتصادی اقدام به فروش اجناس تولیدی خود یا دیگران می‌کنند در جای خود ارزشمند بوده و مدیریت شهری مخالف هرگونه اجحاف به شهروندانی است که به دلیل درگیری با مشکلات مالی یا اقتصادی دست‌به‌گریبان معضلی به نام دست‌فروشی می‌شوند؛ اما این به معنای صرف‌نظر کردن از حقوق دیگر شهروندان برای بهره‌مندی از شهری آرام و بدون سد معبر نیست.

وی از استقرار دست‌فروشان در محل‌های جنب ترمینال سابق بروجرد، انتهای خیابان گلشن روبروی میدان تره‌بار خبر داد و تصریح کرد: با شناسایی نقاطی از شهر، اقدام به برگزاری محلی برای ساماندهی این قشر شده که نیروهای سد معبر با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی بایستی نسبت به اعزام این دست‌فروشان به محل‌های مذکور اهتمام ورزند. با این اقدام ضمن پاک شدن چهره شهر از معضلی به نام سد معبر، فضای مناسب اقتصادی برای عاملان فراهم خواهد آمد.

 

431211

 

فرجی فر اظهار داشت: از نیمه مهرماه عملیات برخورد با عاملان سد معبر در شهر نهاوند توسط شهرداری و با تشکیل تیمی فعال همراه با رعایت تمامی اصول اخلاقی و هماهنگی نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی شروع‌شده است و تاکنون کاسب‌هایی که موجب سد معبر شده مورد شناسایی قرارگرفته و تذکرات لازم در این خصوص انجام پذیرفت.

وی بابیان اینکه این اقدام در طول سال استمرار خواهد داشت، بیان کرد: پیش از هرگونه برخوردی توسط ستاد سد معبر، به‌تمامی واحدهای صنفی توسط حوزه روابط عمومی اطلاع‌رسانی با نصب بنر در سطح شهر صورت گرفت؛ و این برخوردها به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

شهردار نهاوند با اشاره به تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در خصوص ممنوعیت سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از میدان‌ها برای کسب درآمد، تصریح کرد: اجرای قانون سد معبر ضمن تأمین و حفظ حقوق شهروندان، موجب زیبایی معابر سطح شهر و نیز آرامش و آسایش آنان می‌شود.

به نظر می‌رسد با این تفاسیر حل معضل سد معبر نهاوند با همکاری بین بخشی و تعامل شهرداری با همه دستگاه‌های مرتبط با این پدیده تا حدودی مرتفع شود و موجبات رضایت مردم بافرهنگ شهرستان نهاوند را فراهم کند و مجریان برخورد با این پدیده باید توجه داشته باشند که برخورد مقطعی و احساسی با معضل سد معبر به‌جای نتیجه خوب و مطلوب اثرات بسیار نامطلوبی بر روی مدیریت شهری خواهد داشت.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما