تازه های سایت

کد مطلب: 24399
18. مهر 1394 - 20:28
پرورش زنبورعسل توسط جوان نهاوندی نمونه ای از تلاش برای تولید بیشتر با توجه به ظرفیت های بومی و جلوه ای از تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش سایت گرو، به‌طورمعمول در هر جامعه‌ای که کارآفرینی و تولید وجود داشته باشد، پویایی و بالندگی بیشتری در آن جامعه مشاهده می شود. یکی از راه‌های افزایش تولید و به‌تبع آن کارآفرینی توجه به توانمندی‌های محلی و بومی هر منطقه است که در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر این موضوع تأکید شده است.

در تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید زیادی بر کارآفرینی و بهره‌وری شده است بنابراین جامعه‌ای که در بستر کارآفرینی حرکت می‌کند، جامعه زنده و پویا و فعال است.

تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب از مسئولان اجرایی است که بنا بر فرموده ایشان اقتصاد مقاومتی واقعی همان کارآفرینی است.

توجه به تولید داخلی و بر اساس توانمندی‌های محلی یک از مهم‌ترین مسائل در تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید ظرفیت‌های هر بخش به‌خوبی معرفی شود و راه‌های رسیدن به تولید و استفاده از این ظرفیت‌ها برای جوانان جویای کار به‌خوبی تبیین شود.

تعدادی از جوانان جویای کار در شهرستان نهاوند با شناسایی ظرفیت بالای شهرستان نهاوند در بخش کشاورزی این زمینه را برای پرورش زنبورعسل بسیار مناسب دیده‌اند و پای در این عرصه گذاشتند.

مهدی سیفی مرادی یکی از این جوانان است که با تلاش شبانه‌روزی خود و سرمایه‌ای که داشته و اخذ تسهیلات به پرورش زنبورعسل روی آورده و در این راه نیز موفق بوده است.

 

414971

 

وی می‌گوید: وقتی تصمیم به شروع فعالیت گرفتیم درابتدا نمی‌دانستیم که به چه‌کاری مشغول شویم ولی بعد از مشورت با دوستان و کارشناسان کارآفرینی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه شهرستان نهاوند یک منطقه کشاورزی است پرورش زنبورعسل می‌تواند سود ده باشد.

مرادی اظهار کرد: خودمان اندک سرمایه‌ای داشتیم و برای دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی به سپاه نهاوند مراجعه کردیم که پس از طی مراحل قانونی 15 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی دراختیار ما قرار گرفت.

این کارآفرین بسیجی افزود: مدت 2 سال است که به این کار اشتغال داریم و خوشبختانه پس از سختی‌هایی که در ابتدای کار داشتیم الآن خدا را شکر به فکر تولید بیشتر هستیم.

وی گفت: بعد از اخذ تسهیلات اقتصاد مقاومتی تعدادی کمی ‌کندو خریداری کردیم و وقتی به کارشناسان مراجعه کردیم متوجه شدیم که شهرستان نهاوند بیشترین عسل استان همدان را تولید می‌کند؛ بنابراین برای کار بیشتر انگیزه مضاعفی گرفتیم.

 

414968

 

مرادی ادامه داد: تولیدکنندگان ما باید با استفاده از ظرفیت‌های بومی موجب اشتغال‌زایی محلی شوند تا جوانان جویای کار بتوانند در محل زندگی خود درآمدزایی کنند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون با 60 کندوی عسل به کار تولید ادامه می‌دهیم و اگر شرایط مهیا شود به فکر توسعه کسب‌وکار خواهیم بود چون هرچه تعداد کندوها بیشتر شود اشتغال‌زایی نیز بیشتر می‌شود.

این جوان کارآفرین گفت: در هر دوره 6 ماهه بهره‌برداری از کندوها در هر کندو به‌طور متوسط 18 تا 20 کیلو عسل برداشت می‌کنیم که به شهرستان نهاوند و شهرهای اطراف فرستاده می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه زنبورداری یک کار سخت است و باید همواره سیار بود بنابراین برای این کار 2 نفر را به کار گرفته‌ایم که در این کار به ما کمک کنند و درواقع برای آن‌ها اشتغال محلی ایجادشده است.

 

414978

 

در ادامه به سراغ مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند رفتیم تا در مورد فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی این نهاد گزارش خود را تکمیل کنیم که وی گفت: امسال سهم بودجه‌ای شهرستان نهاوند در تحقق اقتصاد مقاومتی 2 میلیارد تومان است.

رحیم‌پور گفت: در شهرستان نهاوند با توجه به پتانسیل خوب تولید عسل تاکنون 13 نفر برای اخذ وام اقتصاد مقاومتی به بسیج سازندگی مراجعه کرده‌اند که با رعایت مراحل قانونی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی افزود: این 13 نفر برای چندین نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده‌اند و ما آمادگی داریم در زمینه‌های تولید و پرورش ماهی، بوقلمون، بلدرچین و سایر ماکیان و در سایر زمینه‌های تولید محلی به جوانان جویای کار بسیجی تسهیلات ارائه دهیم.

به نظر می‌رسد مسئولان با توجه بیشتر به زمینه‌های محلی و بومی مناطق مختلف کشور ازجمله پتانسیل‌های فراوان شهرستان نهاوند در زمینه‌های کشاورزی و دامی، می‌توانند مشکلات اشتغال و تولید را تا حد زیادی کاهش دهند و زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب فراهم کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما